Grøt

1+1

....
Hei. Det var jeg som la ut emne; legging! Og jeg har prøvd alle deres forslag. Faste rutiner, bading, legge før i tilfelle hun er overtrøtt osv. Men det går ikke på mi lille tulle. Legger jeg henne når hun gir tegn til å være trøtt, som somregel er i 19 tiden, illskriker hun. Prøver mer mat (allerede fått kvelds), hun suger, men blir pottesur. Tar henne opp når hun skriker, og prøver igjen når hun har roet seg. Når hun da først er klar, som i det siste har vært 20-20.30 (som jeg synes er altfor seint! Når hun allerede er trøtt kl.19) legger hun seg i senga uten en lyd og sovner. Da har hun fått mat igjen! Altså 19 OG 20. Så da tenker jeg at hvis hun hadde blitt skikkelig mett kl.19 ville hun lagt seg (?). SÅ, spørsmålet er: dere som har begynt med grøt, hvor mye gir dere? Eller gir dere andre ting på kvelden? Kanskje jeg kan pumpe på morraen til kvelden?

hei igjen :)
Nå har vi begynt å blande 120ml vann 4 sånne måleskjeer med nan og 1 måleskje med grøt.. blander det på flaske med sånn 3 månerers tut... nå går det såååååå mye bedre her. vi legger henne mellom 20 og 21 og da pleier hun å våkne mellom 5 og 7 på mårra..
vet ikke om det funker på frøkna di selvfølgelig.. men det er jo kanskje verdt et forsøk.. :) jeg gir ca 30ml frukt eller grønnsakspure på dagtid i tilegg. og evt en flaske med "nattablandinga" om hu virker sulten.

Har bare begynt sånn litt med grøt nå i det siste siden jeg må gi mat så ofte om natta. Han får holle hirsegrøt blandet med varmt vann+ litt morsmelk. Begynte med en teskje for 1 uke siden, og nå får han ca. to teskjeer. Tenkte å ta det som en gravids opptrapping. 

Sliter litt med "riktige" sove tider jeg og. Har prøvd før å legge henne på rommet ca 7 når hun blir trøtt, men sover ikke lenge i det hele tatt. så er hun våken en god stund før hun blir trøtt igjen. Så har begynt å legge hun til å sove i stua etter en flaske melk ca kl 7, så våkner hun og vil leke osv. Deretter får hun et helt måltid grøt med vann på siden. Da sovner hun som regel etter et kvartes halvtimes tid i senga si mellom 9 og 10. (har begynt å slite en del med at hun ikk roer seg helt ned, men går til slutt)
Da pleier hun å sove til kl 5 da hun får melk igjen, så sover hun til 7-8. får mer melk, leker og skravler osv. så sovner hun igjen etter en stund og sover et par tre timer til. Når får jo hu bare MME, vet ikke om det er mer mettende også?
Men har så lyst til å snu døgnet litt på en måte. Sånn at hun starter med de "lange" sove periodene tidligere på kvelden, så dagen kan begynne ordentlig ca kl 8 istedet.

Jeg gir en full posjon med grøt rundt kl. 18, og så ammer jeg før legging kl. 19. Da kan jeg legge han våken  senga, og så ligger han og plundrer litt før han til slutt sovner. Pleier å ligge på rommet for det hender jeg må gi han smokken, men han sovner på 5-15 min. Min erfaring er at han ikke må være for trøtt. Hvis han får seg en liten dupp rundt kl. 17 (maks 30 min) er det perfekt. Da er han våken så han spiser godt + at han rekker å bli litt søvnig før natta. Hvis han ikke sover siste luren, og har vært våken i 3 timer er han overtrøtt og hyler og skriker. Dessuten pleier han da og sovne på puppen, og får dermed ikke nok mat. Resultatet er at han våkner igjen etter noen timer og trenger mer mat.

Sånn som du beskriver det høres det ut som om jenta di er overtrøtt. Har du prøvd å legge henne tidligere? Kanskje kl. 18 i stedenfor 19? Ellers må du sørge for å få gitt nok mat på dagtid. Uansett, det kommer til å ordne seg, men er selvfølgelig veldig slitsomt mens det står på. Lykke til :-)

høres ut som gutten min for ett par måneder siden, bare at han la seg enda senere på kvelden.
jeg tenkte og han ville ha mer mat, og det hjalp noe når jeg begynte å pumpe meg for å gi han ekstra flaske på kvelden. Jeg pumped før jeg la meg for å få den feite kveldsmelken og bruker den dagen etterpå på kvelden. Nå for tiden legger han seg 1930-2000 :)

men nå får han ett måltid om dagen også. Begynte med smaksprøver på 4mnd +1uke. Startet å øke litt ett par uker etterpå og noen dager før 5mnd fikk han ett måltid om dagen. Men han har enda behov for den ekstra flasken på kvelden. Jeg startet med ett måltid (grøt eller middag) fordi han begynte våkne en gang til hver natt.

Back
Topp