Grøt

Mamacita79

Forelsket i forumet
Noen som har tenkt å begynne med grøt nå som babyene blir 4 mndr?

Noen som allerede har begynt? Erfaringer? 

Jeg har begynt med grøt, hun elsker det og får nesten ikke nok!:-p kjøpte Nestle Sinlac, den er uten gluten, kumelk og laktose. HS sa at det var lurt og starte med en så mild :-)

Fru Frøland skrev:
Jeg har begynt med grøt, hun elsker det og får nesten ikke nok!:-p kjøpte Nestle Sinlac, den er uten gluten, kumelk og laktose. HS sa at det var lurt og starte med en så mild :-)

Ok - lurte litt på hva jeg skulle velge å begynne med, er jo et mylder av grøter å velge mellom!! Takk for tips!

Hvor mye begynte du med? Har du økt litt og litt med mengden? Og hvordan evt økte du? Hva var grunnen til at du begynte såpass tidlig med grøt? Merket du noe forskjell på jenten din etter at du begynte med det?

He he - tusen spørsmål...

Jeg har ikke begynt ennå, siden ho virker fornøyd med morsmelk for nå :) Har ikke tenkt å begynne når ho blir 4 mnd heller, HVIS ho fortsatt virker fornøyd og legger bra på seg. Tenkte å begynne sånn smått ved 5-6 mnd alder. Men vet at foreldrene mine begynte med grøt til meg da jeg var 3 mnd og en uke, fordi jeg ikke ble mett av melk.

Ok - lurte litt på hva jeg skulle velge å begynne med, er jo et mylder av grøter å velge mellom!! Takk for tips!

Hvor mye begynte du med? Har du økt litt og litt med mengden? Og hvordan evt økte du? Hva var grunnen til at du begynte såpass tidlig med grøt? Merket du noe forskjell på jenten din etter at du begynte med det?

Første dag begynte jeg bare med en skje "suppe" :-p hun får ikke så mye nå heller, og jeg lager den ikke helt så tykk så den skal være. Og hun får ikke myye.. Men du merker jo om ungen gaper etter mer. Grunnen til at jeg har begynt er at hun ikke ble mett nok av melk på kvelden. Det er jo bare 10 dager til hun er 4mnd så det er ikke hytt.. Eneste forskjellen jeg merker er at hun er mer fornøyd etter kveldsmat :-) Og sover bedre!

Jeg fullammer og lillegull legger på seg og virker fornøyd, har tilogmed begynt å sove lengere på nettene, så så lenge dette fortsetter så har vi ingen hast med å innføre grøt.
Tenkte å begynne sånn smått med litt forskjellig ved 5+ månedsalder kanskje.... :)

Fru Frøland skrev:

Første dag begynte jeg bare med en skje "suppe" :-p hun får ikke så mye nå heller, og jeg lager den ikke helt så tykk så den skal være. Og hun får ikke myye.. Men du merker jo om ungen gaper etter mer. Grunnen til at jeg har begynt er at hun ikke ble mett nok av melk på kvelden. Det er jo bare 10 dager til hun er 4mnd så det er ikke hytt.. Eneste forskjellen jeg merker er at hun er mer fornøyd etter kveldsmat :-) Og sover bedre!

Ja, ser nå at hun bare er en uke yngre enn min... 

Når på kvelden gir du henne? Og når legger hun seg?

Vi har hatt litt problemer med å få lillemann i seng om kvelden - før var det aldri før kl 24, nå har det bedret seg (siste uken..) og han legger seg rundt kl 22, men våkner da oftere om natten for å få mat. Lurte litt på om grøt kanskje ville hjelpe på hele soveprosesssen som vi sliter med... 

Vi må sånn smått begynne med litt grøtpulver i melka til kvelds. Så får vi håpe det kan hjelpe litt på. Han har begynt å ville ha 2 matinger om natta, så tydelig at han ikke blir mett nok før natta. (han har tidligere bare fått 1)
Ikke hjelper det å lage mer melk heller, for han gulper bare masse da.

Så prøver litt i flaska og ser om han sover bedre første etappa.
Og når han blir nærmere 4 mnd får vi introdusere grøten for seg selv. Håper at en liten "dært" i flaska er nok siden han ikke er 4 mnd  ennå.

her blir det bare kortere og kortere mellom nattmatingene, så spørs om han trenger noe mer enn melk snart ja... akkurat blitt 3 mnd da... så bør vel vente litt med grøt, han virker jo fornøyd. er vel mer det at det er slitsomt for meg å måtte opp å gi mat hele natta..

aaashild skrev:
her blir det bare kortere og kortere mellom nattmatingene, så spørs om han trenger noe mer enn melk snart ja... akkurat blitt 3 mnd da... så bør vel vente litt med grøt, han virker jo fornøyd. er vel mer det at det er slitsomt for meg å måtte opp å gi mat hele natta..

Samme er det her egentlig.. De tre siste nettene har vært skikkelig slitsomme. Opp hver 2. time omtrent, men jeg håper det bare er en fase som går over :) Sånn at jeg slipper å begynne med grøt.. Har ikke så lyst å begynne så tidlig. Men samtidig så blir jeg jo kjempe sliten, og trøtt.

pingvinenA skrev:

aaashild skrev:

Samme er det her egentlig.. De tre siste nettene har vært skikkelig slitsomme. Opp hver 2. time omtrent, men jeg håper det bare er en fase som går over :) Sånn at jeg slipper å begynne med grøt.. Har ikke så lyst å begynne så tidlig. Men samtidig så blir jeg jo kjempe sliten, og trøtt.

ja, det er slitsomt. vil også helst fullamme så lenge som mulig, er jo så greit. opp hver 2. - 3. time her også... og har vært sånn et par uker. var så deilig når han hadde soveøkter på 2.-3. timer. har vært noen sånne innimellom, og da blir jeg så optimistisk på at det skal fortsette, men så er det tilbake til hver 3.-4. time.. men krysser fingre for at det går seg til litt snart:) for oss begge :)

aaashild skrev:

har det samme problemet, og noen netter har jeg måtte opp å amme mellom 1-2 timer hver gang. mamma sa at jeg kunne gi litt velling om jeg ikke klarte å opp å amme hele tiden.. men til nå har det egentlig gått merkelig greit selv om jeg må opp mange ganger om natten.. så jegskal gjøre det så lenge jeg klarer.. men når hun er 4 mnd tror jeg nok det blir pitte litt grøt på kvelden slik at vi alle tre får bedre søvn. for det er jo faktisk viktig for hun også at hun får lange sove økter.men vil ikke gi grøt enda siden hun bare er 3 mnd og syns magen kan få enda en mnd på seg til å utvikle seg. :-)

Vi begynner når hun blir fire måneder siden hun har en tendens til å tulle litt når hun får flaske og jeg ikke har nok melk til henne selv. Gleder meg. Gøy når de skal introduseres for nye ting :-))

Varla skrev:

aaashild skrev:

har det samme problemet, og noen netter har jeg måtte opp å amme mellom 1-2 timer hver gang. mamma sa at jeg kunne gi litt velling om jeg ikke klarte å opp å amme hele tiden.. men til nå har det egentlig gått merkelig greit selv om jeg må opp mange ganger om natten.. så jegskal gjøre det så lenge jeg klarer.. men når hun er 4 mnd tror jeg nok det blir pitte litt grøt på kvelden slik at vi alle tre får bedre søvn. for det er jo faktisk viktig for hun også at hun får lange sove økter.men vil ikke gi grøt enda siden hun bare er 3 mnd og syns magen kan få enda en mnd på seg til å utvikle seg. :-)

det er på en måte litt godt å høre at det er flere som har det sånn. men det er slitsomt ja, men det er rart hva som går, jeg som egentlig er et murmeldyr som alltid har trengt masse søvn, trodde ikke jeg skulle tåle slike netter, men det går som du sier merkelig nok greit på et vis. er jo litt sliten, men det går greit, men skal bli så godt når de begynner å sove litt lengre etterhvert :)

Eg har forstått det slik at når babyen vil ha oftare mat om natta er det fordi mjølkemengda skal aukas i forhold til at babyen vokser og treng meir mjølk (ved amming). Jenta mi har ei natt innimellom som ho vil ha mat oftare og då tenker eg det er fordi ho veks og treng meir mjølk. Har ei venninne som har ein gutt som er 4 år nå, når han va baby ville han bare ha pupp fram til han var 9 - 10 mnd, og då oppjustera mjølkemengda seg sjølv, han ville ikkje ha noko anna enn pupp. Eg tenker å begynne ved 4 mnd, rett og slett fordi eg vil gjerne dele litt av matinga med far, då kan han gje litt graut om kvelden og etterkvart litt anna mat også, slik at eg kanskje kan sove heile netter igjen. Men har tenkt å fortsette å amme då:)

Eg har forstått det slik at når babyen vil ha oftare mat om natta er det fordi mjølkemengda skal aukas i forhold til at babyen vokser og treng meir mjølk (ved amming). Jenta mi har ei natt innimellom som ho vil ha mat oftare og då tenker eg det er fordi ho veks og treng meir mjølk. Har ei venninne som har ein gutt som er 4 år nå, når han va baby ville han bare ha pupp fram til han var 9 - 10 mnd, og då oppjustera mjølkemengda seg sjølv, han ville ikkje ha noko anna enn pupp. Eg tenker å begynne ved 4 mnd, rett og slett fordi eg vil gjerne dele litt av matinga med far, då kan han gje litt graut om kvelden og etterkvart litt anna mat også, slik at eg kanskje kan sove heile netter igjen. Men har tenkt å fortsette å amme då:)

Jeg fullammer, så så lenge han er fornøyd med kun det, så begynner jeg ikke med grøt før han er seks mnd. :) Men jeg skal nok begynne med litt smaksprøver når han er fire-fem mnd.

Jeg er vel kanskje en av de få som gleder meg til hele ammingen er over... Her har det vært bare styr fra ende til annen, med noen få, korte gode perioder innimellom...

Nå får hun en flaske på kvelden før hun får pupp, fordi hun rett og slett ikke blir mett i det hele tatt av det lille jeg har, og hun er så trøtt at hun blir illsint når hun ikke får spise seg mett øyeblikkelig. Vi begynner med grøt når hun nærmer seg fire måneder, men er ikke sikker på om vi skal ha det i flasken eller om vi skal begynne med "spisegrøt".
Storesøster får fremdeles velling til kvelds (hun er straks 16 mnd), og har fått det fra hun var 3,5 mnd gammel.

Back
Topp