Grøt utgått på dato

linko

Forumet er livet
Jenta til broren min fikk med seg noen esker med godnatt grøt fra sykehuset i går. Men datoen gikk ut 01.09.2010. De på sykehuset mente den var holdbar i minst 1 år til[&:]
Jeg er i utgangspunktet veldig nøye på datoer, kaster mat samme dag som de går ut på dato.

Så hva hadde dere gjort,kastet eller brukt de?

Når det gjelder Iver er jeg ganske "streng" på det. Men 01.09. var jo nettopp da! Om det blir spist opp i løpet av denne måneden ville jeg gitt det.

For oss skiller jeg mellom termene "Holdbar til" evt "Utløpsdato" = Kastes på dato

"Best før" ser jeg det an, har varen vært åpen lenge, kastes den, er den uåpnet og en tørrvare spiser vi den/bruker den opp relativt kjapt.

Kjøtt/melk holder jeg meg til datoen, men fryser ofte ned kjøtt ol før datoen og bruker den innen tre måneder.

Så til spm: Jeg ville brukt grøten i løpet av september måned, så kastet den.

Jeg hadde lett gitt han den grøten til det var tomt.... [:)]

ORIGINAL: Himmelblå

På tørrvarer er jeg ikke så nøye på med datoer. Så jeg hadde lett gitt Fredrik denne grøten. Både i september og oktober.[8D]
Tørrvarer råttner og muggler ikke, de blir jo bare dårligere på smak etterhvert.. Men ikke på et par tre mnd.

Ferskvarer er jeg veldig nøye på, med unntak av egg.. Der ble jo holdbarheten plutselig innskrenket pga EU reglene.. Så egg spiser  jeg lett 2-3 uker etter dato hvis har igjen..
Men melk derimoter jeg "hysterisk" nøye på... nesten.. Den blir kastet oå datoen(selv om påskemelka har lengre holdbarhet enn annen melk...[&:] Er bare melk og dato som ikke er bra i mitt hode)

Så svaret er: Jeg hadde uten å tenke meg om gitt Fredrik den grøten!!!!! [8D]

Egg blir stemplet med 1 mnd holbarhet fra di blir lagt. Men så lenge man har di i kjøleskap kan du trygt spise av di i alle fall i 2 mnd etter di har "gått ut" på dato[:)]

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å gi Samuel av den grøten. Den blir jo ikke plustelig dårlig på smak over natten. Jeg har tatt med hjem grøt fra jobben som var gått ut...ingen problem.

Jeg hadde nok brukt grøten, blir den dårlig så vil en nok lukte det også.

Jeg ga henne grøten i kveld og den smakte som vanlig den[:)].

Jeg er igrunn ekstrem på det området. Bør igrunn skjerpe meg, for jeg kaster MYE mat i løpet av en mnd[&:] Er faktisk ikke mer enn 1 uke siden jeg kastet 12 egg da de gikk ut på datoen. Nå vet jeg at de er spiselig mye lengere enn datoen som står på[:)]

Himmelblå: Hvorfor har påskemelka lengre holdbarhet?

ORIGINAL: Himmelblå

ORIGINAL: linko

Jeg ga henne grøten i kveld og den smakte som vanlig den[:)].

Jeg er igrunn ekstrem på det området. Bør igrunn skjerpe meg, for jeg kaster MYE mat i løpet av en mnd[&:] Er faktisk ikke mer enn 1 uke siden jeg kastet 12 egg da de gikk ut på datoen. Nå vet jeg at de er spiselig mye lengere enn datoen som står på[:)]

Himmelblå: Hvorfor har påskemelka lengre holdbarhet?

Hihi.. fordi da er det helligdager, og butikkene er stengt... Så da stempler de bare litt lenger holdbarhet.. Og jeg går på den år etter år... hahahaha.. 

(Det jeg mener er at ellers i året så kaster jeg melk når datoen har kommet, men i påska så drikker jeg den, for da er datoen bare flyttet et par dager frem...   Dato de derfor viktig for meg på melk altså...... LOL)

Egg må du ikke kaste..[8D] Holdbarheten er jo superkort iforhold til det det var før...  hihihihi..

Haha det var jeg ikke klar over at de gjorde engang[:D]

ORIGINAL: mammagutt

Jeg hadde lett gitt han den grøten til det var tomt.... [:)]

me too[:)]

Back
Topp