Grøt til baby på 4 mndr

ønskebarnet 81

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Har fått beskjed av HS om at jeg kan starte med litt grøt til vesla i jula.Vil gjerne lage grøten selv,er det noen som har forslag til hva jeg kan bruke og hvordan skal jeg begynne?Er mitt første barn så jeg trenger tips og råd [emoji4] [emoji4] [emoji4]

Det er anbefalt å bruke kjøpegrøt for å få alle vitaminer, jern osv. Det var beskjeden jeg fikk av HS. Ikke at jeg ville laget selv akkurat da. ;)

Det er bedre med kjøpegrøt. Babyer er avhengige av jern og ca ved 6 mnd alder så går jernlagrene i kroppen ned og da er det ekstra viktig. Jeg ga min kjøpegrøt for å få opp blodprosenten siden han slet med det etter en operasjon. Den gikk opp til normalen på 4 dager med grøt.

Signerer de over. Det er mulig å øke jern i hjemmelaget grøt også, men prosessen er for stor til at jeg velger å gjøre det hvertfall. Alternativt ville jeg sjekket ut "hjemmelaget barnemat" på Facebook :) Men hjemmelaget grøt inneholder alltid mindre enn kjøpegrøt, fordi kjøpegrøt er tilsatt ekstra :)

Vi ble anbefalt å bruke kjøpegrøt med tilsatt jern og vitaminer fra dagligvare, og ikke økologisk eller lignende fra helsekost. Nettopp så jeg også en artikkel om noe økologisk grøt fra helsekost som ble trukket tilbake (tror det var Holle?) pga listeria.

Vi brukte Nestle og Semper for det meste :) Vesla var storfornøyd og levde på grøt til hun var 15 mnd, ville ikka ha noe annet uansett hva vi tilbød henne :P

Det går helt fint å lage selv. Anbefaler hirsemel, det er den kornsorten med mest jern i. Og så er det lurt at det ligger litt i vann først. Bland gjerne litt smoothie i, da blir det god smak og kombinasjonen av c-vitamin og jern gjør at kroppen lettere tar opp jern.

http://barebarnemat.blogspot.no/2011/03/hjemmelaget-hirsegrt.html?m=1

Når det er sagt, så er jeg ikke enig med helsesøster. Du kan fint fullamme noen måneder til.

Så lenge man skaffer seg nødvendig kunnskap om ernæring hos spedbarn er hjemmelaget best synes jeg! Men det "tryggeste" om man ikke har satt seg helt inn i det er vanlig kjøpegrøt selvsagt.

Når det er sagt, så er jeg ikke enig med helsesøster. Du kan fint fullamme noen måneder til.

Nå er det jo ikke alle som ammer da.. og ikke nevnte hun noe om grunnen til å starte tidlig heller. Dette er det maaange meninger om og i sånne tråder er det vel å foretrekke å svare på spørsmålet.

Her fikk vi en bok fra helsesøster når baby. Ar veldig liten, stod om kosthold og amming. Var litt oppskrifter inni. Vet ikke om alle får dette.. men tenker det gjerne er lettere å lage selv. År baby er litt større

Nå er det jo ikke alle som ammer da.. og ikke nevnte hun noe om grunnen til å starte tidlig heller. Dette er det maaange meninger om og i sånne tråder er det vel å foretrekke å svare på spørsmålet.
Med de nye retningslinjene og helsesøstre som pusher grøt, så synes jeg det er viktig å nevne. av og til skulle man tro helsestasjoner var sponset av barnematindustrien.

Med de nye retningslinjene og helsesøstre som pusher grøt, så synes jeg det er viktig å nevne. av og til skulle man tro helsestasjoner var sponset av barnematindustrien.

Men hvordan vet du at dette barnet ikke ligger bak ifht vekst? Hvordan vet du at dette barnet ikke drikker over 1 liter mme? Jeg fullammet mitt barn i 5 mnd, men han fikk smakeprøver fra 4 mnd - kun pga jeg tror på forskning ang. allergier. Men dette et jo en helt annen diskusjon. Poenget var at sånt kan jo være litt sårt, spesielt siden vi ikke vet grunnen til at hs har gitt beskjed om å starte med litt mat ved 4 mnd. Og da kan det være veldig hyggelig å kun svare på spørsmålet :)

Har du fått heftet om mat for spedbarn på helsestasjonen?

Her er linken hvis ikke:
https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/241/Mat-for-spedbarn-IS-1047.pdf

Fra side 18 står det en del om anbefalingene rundt den første grøten og jern og slike ting :) anbefaler å lese heftet, notere deg spørsmål du har og ta det opp med helsesøster, for det blir fort mange spørsmål når man begynner med fast føde og det er fort gjort å glemme når du kommer på kontrollene :)

Det er også oppskrifter på mat der, men de er vel anbefalt fra 6 mnd etter hva jeg forstår. Veldig usikker på akkurat det med de oppskriftene altså, men ser du har fått linker til blogger med oppskrifter, og der finner du mye snadder etterhvert som babyen vokser til :)

Men hvordan vet du at dette barnet ikke ligger bak ifht vekst? Hvordan vet du at dette barnet ikke drikker over 1 liter mme? Jeg fullammet mitt barn i 5 mnd, men han fikk smakeprøver fra 4 mnd - kun pga jeg tror på forskning ang. allergier. Men dette et jo en helt annen diskusjon. Poenget var at sånt kan jo være litt sårt, spesielt siden vi ikke vet grunnen til at hs har gitt beskjed om å starte med litt mat ved 4 mnd. Og da kan det være veldig hyggelig å kun svare på spørsmålet :)
Hvis hun ikke ammer så er det jo bare å se bort fra det.

Du kan få hefte på helsestasjonen om å lage babymaten selv :) der står oppskrifter og annen nødvendig informasjon. Å starte med smaksprøver fra 4 måneder er de nye anbefalingene nå enten man ammer eller gir mme. Dette er for å redusere potensielle allergier og matintoleranse :)

Du kan få hefte på helsestasjonen om å lage babymaten selv :) der står oppskrifter og annen nødvendig informasjon. Å starte med smaksprøver fra 4 måneder er de nye anbefalingene nå enten man ammer eller gir mme. Dette er for å redusere potensielle allergier og matintoleranse :)
Det stemmer ikke. Man har åpnet for å anbefale smaksprøver fra fire måneder dersom det er behov. Men om barnet er fornøyd med bare pupp er det ingen grunn til å starte før.
Dette har ingenting med allergier å gjøre.
Om man gir mat fra 4,6 eller 8 måneder er utfra barnets individuelle behov.

Det stemmer ikke. Man har åpnet for å anbefale smaksprøver fra fire måneder dersom det er behov. Men om barnet er fornøyd med bare pupp er det ingen grunn til å starte før.
Dette har ingenting med allergier å gjøre.
Om man gir mat fra 4,6 eller 8 måneder er utfra barnets individuelle behov.
Var det hs sa til meg altså. Derfor jeg skrev det her

Back
Topp