Grøt og utslett

Sfidante

Glad i forumet
Junilykke2018
For andre gang har lillemann fått smake grøt. Jeg har kjøpt Nestle Havregrøt med ris og hvete - blandet den med MM uvitende om at den skulle blandes med vann. Regner med at det ikke har noe å si siden det blandes i magen hans uansett. Men vi har møtt noen problemer:
- Han blir kjemperød rundt munnen etter måltidet.
- Det går 1 1/2 døg før det kommer bæsj - og den er klissete!
Finnes det grøt uten melkepulver som man skal blande MM i?

Sniker fra desember!
Det samme skjedde her når vi begynte med grøt, han ble rød og hoven. han reagerer enten på melkepulveret eller gluten! Om det blir værre burde du stoppe å gi den! Vi gir nestle SINLAC, den er laktosefri,uten melkepulver og gluten

Sent from my iPhone using BV Forum

For andre gang har lillemann fått smake grøt. Jeg har kjøpt Nestle Havregrøt med ris og hvete - blandet den med MM uvitende om at den skulle blandes med vann. Regner med at det ikke har noe å si siden det blandes i magen hans uansett. Men vi har møtt noen problemer:
Ville tatt meg en tur til legen. Kan hende det er noe allergi på gang. Hvorfor kan du ikke bare blande vann i grøten og gi MM før og etter grøten?

Her får lillesøs Sinlac grøt (fri fra melkeprotein og glutenfri)

Ville tatt meg en tur til legen. Kan hende det er noe allergi på gang. Hvorfor kan du ikke bare blande vann i grøten og gi MM før og etter grøten?

Her får lillesøs Sinlac grøt (fri fra melkeprotein og glutenfri)

Enig, dra på legen å få det sjekket! Vi står på venting for allergitest

Tusen takk for svar. Har desverre ikke noen tro på at legen tar det alvorlig når det "bare" er rødt. Skal ta det opp med helsestasjonen på tirsdag, så kanskje jeg får komme til barnelegen der. Han får ikke mere grøt før dette er avklart iallefall...

Tusen takk for svar. Har desverre ikke noen tro på at legen tar det alvorlig når det "bare" er rødt. Skal ta det opp med helsestasjonen på tirsdag, så kanskje jeg får komme til barnelegen der. Han får ikke mere grøt før dette er avklart iallefall...
legen skal ikke ha noe valg, da får du heller pynte litt på det ;) best å få tatt noen tester så en er sikker

Husker ikke hvem som sa det eller hvor jeg leste det ( tror det var på helsestasjonen). Men den første grøten burde IKKE inneholde gluten (hvete). Derfor er det bedre å prøve den andre Nesle grøten som er Mais basert.

Jeg lager tynn tynn grøt av den blandet med MM. Han elsker det og blir helt vill. Magen er også kjempe fin. Hvete skulle introduseres med maks en skje pr. dag.

Februar -14 mamma <3

Den første grøten bør være glutenfri! Fikk vi beskjed om og det har jeg lest fler steder også!

Min lille pike ❤️

Vi fikk beskjed om å ha gluten i den. Hun begrunnet det med at små doser ville forebygge allergi.. Blir virkelig ikke klok på dette..

Noen sier man skal vente med gluten, andre sier man skal innflre det tidlig... Virkelig ikke til å bli klok på! Men du kan jo teste hipp sin risgrøt eller nestle sin risgrøt med mais og banan :)

Februar-14 mamma <3

Du kan også lage grøten selv :) er veldig enkelt..

Holle risgrøt eller hirsegrøt kan blandes ut med mm. Er glutenfri og økologisk og kan kjøpes på helsekost

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Har vært hos HS og fått svar :)

Jeg vil ha grøt med morsmelk og gluten, så de fant frem oppskrift til meg og den vil jeg dele med dere! :)

Glutefrie kornslag: 1ss rismel, 1ss maismel, 1-2 ss hirseflak(høy i jern så spesielt bra fra 6 mnd. Alder da trenger påfyll med jern da jernlager lavt)

Glutenholdige kornslag: 1-2 ss sammalt hvete, 1-2 ss havremel ellee 1-2 ss byggmel.

Velg den typen mel du ønsker. Innfør gradvis glutenholdige meltyper ved at du blander 1 ts. glutenholdig mel med glutenfritt mel når du gir de første glutenholdige grøtposjonene. Juster mel og vannmengde slik at grøten blir passe tykk for ditt barn. Kok i en gryte(0,5-1,0 l) slik at væsken ikke fordamper før grøten er ferdigkokt. Kok opp under omrøring og la grøten koke med lokk ved svak varme i 5 min. . Avkjøl litt og rør inn morsmelk til passe konsistens, tynn til å begynne med. Sett til 1 tskje margarin eller olje ved behov.

Det er smart å legge hirseflakene i vann kvelden før man koker eller om morningen om man koker om kvelden :) Bidrar til høyere jern innhold :)

Skal man lage glutenfri grøt er hirse den som blir anbefalt, da den har høyest jern innhold.. Her er lille sin favorittgrøt hirse :)

Det er smart å legge hirseflakene i vann kvelden før man koker eller om morningen om man koker om kvelden :) Jernet blir lettere tilgjengelig da :)

Skal man lage glutenfri grøt er hirse den som blir anbefalt, da den har høyest jern innhold.. Her er lille sin favorittgrøt hirse :)

Min er bare 4 mnd og får visst det han trenger av jern. Jernberiket grøt er anbefalt fra 6 mnd :) så veldig greit at det bare er å legge i vann!:)

Back
Topp