Grøt og alder

Augustinaen

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Junilykke2018
Sommerfuglene
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Snøkrystallene2021❄️
Bør man bytte over til neste alder på grøt hver gang de kommer til neste alder på grøtpakkene?
Eller kan de like gjerne spise grøten med lavere alder på?

De er vel tilpassa forskjellig næringsbehov, men store forskjeller er det vel ikke? Vi plukket med oss feil pakke før jul, da var han ikke helt fylt 6mnd, og grøten var til 8mnd. Gikk helt fint å bruke opp pakken, merket ikke forskjell:)

Her spiser hun mest 8 mnd grøt, men nå er hun snart 7.5 mnd da. Hun liker mye smak. Jeg kjøpte feil og fikk med til til 12 mnd, men den gir jeg ikke, da den er basert på melk. Så får vente til hun er 10-11 mnd med den.

Middagsglass spiser hun 6 og 8 mnd. Hadde sikkert spist fra 12 mnd og, men de er vel gjerne litt mer salt i? Hm.

Hva du bør og ikke gjøre, aner jeg ikke. Jeg følger bare mine egne tanker sånt. Hehe

Her spiser hun mest 8 mnd grøt, men nå er hun snart 7.5 mnd da. Hun liker mye smak. Jeg kjøpte feil og fikk med til til 12 mnd, men den gir jeg ikke, da den er basert på melk. Så får vente til hun er 10-11 mnd med den.

Middagsglass spiser hun 6 og 8 mnd. Hadde sikkert spist fra 12 mnd og, men de er vel gjerne litt mer salt i? Hm.

Hva du bør og ikke gjøre, aner jeg ikke. Jeg følger bare mine egne tanker sånt. Hehe

Hehe, så mange valg!
Min er 6mnd, men vil bare ha 4mnd grøt :P Så var mest det jeg lure på, om han får i seg det han skal, eller om han må ha 6mnd grøt..

Omtrent alle grøtene er basert på melk.. Jeg kikka nemlig bakpå pakkene da jeg kjøpte feil:)
Men hadde ogsåventet med 1års grøten uansett!:)

Hehe, så mange valg!
Min er 6mnd, men vil bare ha 4mnd grøt :p Så var mest det jeg lure på, om han får i seg det han skal, eller om han må ha 6mnd grøt..
Eneste jeg kan komme på, er vel jern? Innbiller meg at det ikke er tilsatt før 6 mnd? Men husker ikke helt

Det er ofte minimale forskjell på grøttypene. F.eks godnatt-grøten fra nestle og mild havre fra samme produsent er tilnærmet identisk. Eneste forskjellen er 1% mer havremel i "daggrøten" og 1% mer melk i godnatt-grøten. Matkontrollen hadde det oppe som tema, og mye av inndelingene og typene er rene salgstriks. Også aldersinndelingen. For godnatt-grøten er anbefalt fra 6 måneder mens den andre er fra 4 måneder - og den lille forskjellen det er mellom dem betyr jo ingenting.
Tv2-matkontrollen.

Googla det selv nemlig, da min fikk 4 mnd grøt ei god stund. Så også et svar fra nestle at det kan være forskjell på fiberinnhold og konsistens, men konsistensen styrer man jo delvis selv mtp mengde vann og grøtpulver også. Så jeg går etter smak og pris. Får godnatt-grøten nå, fordi den var på tilbud sist vi handla grøt. :P

Det er ofte minimale forskjell på grøttypene. F.eks godnatt-grøten fra nestle og mild havre fra samme produsent er tilnærmet identisk. Eneste forskjellen er 1% mer havremel i "daggrøten" og 1% mer melk i godnatt-grøten. Matkontrollen hadde det oppe som tema, og mye av inndelingene og typene er rene salgstriks. Også aldersinndelingen. For godnatt-grøten er anbefalt fra 6 måneder mens den andre er fra 4 måneder - og den lille forskjellen det er mellom dem betyr jo ingenting.
Tv2-matkontrollen.

Googla det selv nemlig, da min fikk 4 mnd grøt ei god stund. Så også et svar fra nestle at det kan være forskjell på fiberinnhold og konsistens, men konsistensen styrer man jo delvis selv mtp mengde vann og grøtpulver også. Så jeg går etter smak og pris. Får godnatt-grøten nå, fordi den var på tilbud sist vi handla grøt. :p

Såpass! Ja alt er jo jaggu bare lureri.. kjøpte en 6 mnd grøt, og den spiste han. Men har gulpa helt vilt etterpå... holder oss til 4 mnd grøt litt til vi..
takk for godt svar!

Såpass! Ja alt er jo jaggu bare lureri.. kjøpte en 6 mnd grøt, og den spiste han. Men har gulpa helt vilt etterpå... holder oss til 4 mnd grøt litt til vi..
takk for godt svar!

Ja, ble overrasket sjøl. Så best å gå etter hva som funker, og heller bare sammenligne innholdslista om det står mellom 2 typer.

Men konsistens kan det sikkert være forskjell på, men ikke alltid. Er ikke noe forskjell på den grøten vi gir nå som er for 6 mnd og den første typen han fikk som var for 4 mnd (ene var hipp, andre er nestle).

Jeg tenker egentlig at det viktigste er at de spiser? Og så lenge han får annen mat, og melk utenom, så går det nok bra!

Vi har brukt 6måneders grøter siden hun var fem måneder. Vi tenker oss til Sverige en tur snart, da kjøper vi nok litt forskjellig 6 og 8 måneders (utvalget er mye bedre der). Så spiser hun det hun spiser, liksom. Eldstefrøkna mi vil fortsatt gjerne ha grøt og smoothie på klemmepose innimellom, hun blir fem denne måneden.

Begynte med nestle godnatt havre før lille hadde blitt 6 mnd. Er nok ikke store forskjellen trur jeg :D

Er det kumelk i nestle-grøten? Eller mener dere mme? Babyer skal jo ikke ha kumelk fordi det hindrer opptak av jern, som er hovedårsaken til at man starter opp med fast føde ved 6 mnd alder.

Er det kumelk i nestle-grøten? Eller mener dere mme? Babyer skal jo ikke ha kumelk fordi det hindrer opptak av jern, som er hovedårsaken til at man starter opp med fast føde ved 6 mnd alder.
Det er melk i mange babyprodukter, men den er behandlet på en måte somgjør at babyene tåler det! Ikke bare Nestle, Hipp, Semper og andre merker også!

Vi har gått tilbake til 4-månedersgrøt, siden det var den eneste glutenfrie jeg fant. Prøver å ha en periode uten gluten nå, for jeg mistenker at hun reagerer på det. Håper det bare er for en kort periode.

Vi har gått tilbake til 4-månedersgrøt, siden det var den eneste glutenfrie jeg fant. Prøver å ha en periode uten gluten nå, for jeg mistenker at hun reagerer på det. Håper det bare er for en kort periode.

Det samme gjorde vi. Nå prøver vi sinlac så det er uten melk også.. noe reagerer han i alle fall på..

Back
Topp