Grøt - fruktpure og lignende

Blomstermor67

Flørter med forumet
Får dere babyen deres til å spise grøt og lignende?Jeg har prøvd i over en måned nå, og han bare lukker munnen, brekker seg og blir sinna hver gang jeg prøver, unsett om det er grøt, frukt eller gulrotpure :/ Håper ikke det fortsetter sånn! Hvordan er det for dere? Noen tips til å få han til å like annen mat?

ta og prøv med den samme tingen kun og gi han bare 1 skje i 1-2 uker.., Det er det beste tipset eg kan gi, skal nemlig gjøre slik selv ;)
Og så la han få ta del i måltidene, altså sitte med dere når dere spiser... Evnt la han få smake litt av det dere spiser om han viser interesse mens dere spiser. Hadde store problem med storesøster, ho nekta å spise, men eg tror vi pressa ho for mye! Viktig å ta seg gooooood tid, en baby skal kanskje smake på en ting 17 ganger før han liker det :/

Har ikke noe problem med gaping her nei. Men ikke særlig interessert i middag enda da. Hva med baby-safe feeder da? Sånn nett for å putte f.eks. frukt og grønnsaker i, så de kan suge selv og forske på.

Han gaper og spiser og koser seg. MEN - han tåler ikke den faste føden så godt enda, så her tar vi det roooolig.. Er snart oppe i full grøtporsjon da. :) Alt annet er på smaksprøvebasis. En skje av ditt og datt i ny og ne.

Ikke noe vits i å stresse med det hvis han ellers får i seg nok næring :-) Å samle seg rundt middagsbordet og selv vise matglede tror jeg kan bidra til å vekke interesse. 

Vi spiser sammen, og da får lille de samme grønnsakene som vi har, før salting ol, selvfølgelig.
Hittil har han spist kokt pastinakk, søtpotet, gulrot, potet, kålrot (gjerne to av disse sammen), avokado (noen ganger alene, andre ganger blandet med banan), finraspet eple og gulrot sammen, mango, og nå nylig også litt kokt torsk (blandet med rotmos).
Rotmosene blander jeg i litt morsmelk.
Nye ting får han smake litt på først, vil han ha mer får han noen teskjeer. Avokado spiser han nesten hver dag, og da normalt en kvart avokado.

Jeg har prøvd grøt i en måned, så derfor jeg har prøvd noe annet de siste dagene, siden han kanskje liker andre ting en grøt bedre... men jeg kan jo gå over til grøt med bare en skje hver dag en god stund framover å se om det hjelper :) Takk for svar! :) Heldig dere er som har en baby som gaper! :D

Jeg begynte med grøt til lillemann når han var 3 mnd, da fikk han smake på litt av hvert å ble veldig glad i grøt, fruktpure, osv. Så ble han syk her for en mnd tilbake, og etter han ble frisk nektet han å spise, ville bare ha melk. Så da måtte vi begynne heeeelt på nytt med et par teskje med grøt og alt det andre. (Tror jeg prøvde alle grøtsortene som finnes på markedet) Så nå er vi endelig på vanlig spor igjen. Han spiser grøt med en gang han våkner og rett før han skal legge seg, og middag sammens med oss, og får dessert og mellom måltid hver dag, og dette går nå ganske greit.
Men skjønner hvis du kjenner litt frustrasjon eller blir lei deg når han ikke vil ha noe, vet akkurat hvordan du har det. Men bare prøv deg frem hver dag, tilby han grøt om morningen, mellommåltid på dagen, middag sammens med dere, grøt igjen på kvelden og vær kjempe engasjert og positiv når han skal få mat for da stiger forventningen til den lille om hva som skal skje.

Men tror også som alle andre poengterer her at det er viktig at den lille får ta del i måltidet sammen med familien, da føler de trygghet og det blir mere attraktivt å spise når de ser at gommene til alle andre går ;-) Vi sitter alltid å sier MmmMmmm, å da ler han å sier MmMmm tilbake :-D Godt tips også kan være å la noen andre gi han mat, her er det far i huset som gir middag og kvelds. Lykke til, å ikke bli lei deg om du ikke får til, det kommer seg etterhvert :-)

Samtidig er det greit å tenke på at de fint klarer seg uten grøt, hvis kosten etter ammeslutt/mme-slutt er allsidig. 
Vår gutt er ingen fan av grøt, derfor får han smake på alt mulig annet. Lager noen skjer til ham innimellom, men det smaker visst ikke så godt som feks grønnsaker.

Har nå kjøpt en baby safe feeder, slik at han kan få smatte/tygge på frukt og grønnsaker i rå form. Det inspirerer til å forbinde mat med annet enn mos, og er kjekt for en liten en som klør i gommene.

Vil minne dere på Néstle-boikotten. Tenk litt på det. Det finnes så mange andre gode aktører på markedet.
Boikott Nestlé

Her er det helt motsatt- hun får ikke maten fort nok. All mat har hun likt til nå. Vi gir grøt på kveld og smootie/yugurt på dagen. Fikk beskjed på helsestasjonen å kutte opp potet,brokkoli og gullerot i små biter å legge det fremfor henne når vi spiser, så får hun frie tøyler til å smake på det hun vil, samtidlig som hun lærer å spise selv. 

Her har mini spist alt hun har fått til nå og sånn var storesøster også, så jeg har ingen tips desverre :(

Vi begynte med grøt til lillemann når han var 4 mnd. Det gikk bare en og en teskje til lunsj og kvelds, men nå er det nesten en porsjon grøt, han spiser opp et helt glass pæremos når han først får og spiser noen teskjeer med gulerot/grønnsakspastinakk. Vi prøver med noen teskjeer hver dag men han sier ifra når han ikke vil ha mer ;) Er han veldig sulten får han litt melk først, så annet, så avslutter vi med melk. Det går litt opp og ned fra dag til dag. Noen dager vil han nesten bare ha melk :)

Back
Topp