Grønnsaks tips !!

Bæremamma

Gift med forumet
Junilykke 2022
Jeg trenger tips til en god og enkel måte å lage grønnsaker, gjerne med oppskrift :) jeg får ikke I meg nok av det, og alt for dårlig på å lage :(
Håper noen kan hjelpe ! :)

Jeg har begynt å ha brokkoli og blomkål i spagettisausen og i gryterett, synes at det er veldig godt :-) wok er jo veldig godt :-)

Jeg har begynt med å lage masse grønnsaker til alt vi spiser, enten kokt brokkoliblanding, stekte grønnsaker som squash, paprika, babymais og gulrøtter, kommer ann på hva som passer. Så lager jeg mindre av annet garnityr som ris, pasta og potet.
Tåler ikke så mye stivelse så pleier igrunnen bare å spise grønnsaker til alt.

Synes også brokkoli og blomkål er godt hvis man legger det I form og gratineres med ost :-)

Jeg har begynt å ha brokkoli og blomkål i spagettisausen og i gryterett, synes at det er veldig godt :-) wok er jo veldig godt :-)

Jeg har begynt med å lage masse grønnsaker til alt vi spiser, enten kokt brokkoliblanding, stekte grønnsaker som squash, paprika, babymais og gulrøtter, kommer ann på hva som passer. Så lager jeg mindre av annet garnityr som ris, pasta og potet.
Tåler ikke så mye stivelse så pleier igrunnen bare å spise grønnsaker til alt.

Synes også brokkoli og blomkål er godt hvis man legger det I form og gratineres med ost :-)
Tusentakk ! Dette må jeg teste ut :)

Oppkuttete sellerirot med olje, salt, pepper og hvitløk pakket i aluminiumsfolie og bakt i ovnen er supernam! Og bakt rødbet også nam.
Og så lager jeg ofte potetformer med andre grønnsaker i (gulrot, sopp, løk, tomater brokkoli, ...). Kutt alt, sleng i form med olje og salt, pepper og kanskje hvitløk eller paprika, sett i ovnen, vent.
Frosne grønnsaker kan også være supert. Erter og babygulrøtter blir i hvert fall ikke vassent. Har det fte til f.eks. fiskegrateng.
Juksesalat rett på tallerikken er også hyppig brukt noen salatlader, litt skivet agurk, noen småtomater og noen remser paprika dandert lekkert rett på tallerkenen.

Jeg har grønnsaker i smoothien sammen med bær,1/2 banan, yoghurt og mandelmelk elller annen veske ... vet det høres rart ut, men smaken frukt og bær er så dominerende at man ikke merker grønnsakene. Bruker da gjerne gulrot, brokkoli, spinat o.l litt etter hva jeg har liggende :-)

Man får i seg veldig mye grønnsaker om man lager mos av det, feks blomkål og brokkolimos. Jeg lager også veldig ofte blomkålris istedenfor pasta, poteter eller ris.

Vi spiser ofte taco. Da får vi alltid masse grønnsaker i oss! :) og den kan jo varieres veldig! :P

Saus av blomkål: kok en blomkål i ca 10 min. Tøm av vannet og stavmik blomkålen sammen med to store ss smør og 1/2 dl melk(kan sløyfes). Kjempegod saus til fisk og kylling :) Du kan også koke med andre grønnsaker som gulrot, pastinakk, brokkoli, spinat... Alt du vil i grunn! Er jo pure, men vi bruker det som saus :)
Edit: smak til med salt og pepper så klart ;)

Jeg bruker å dele blomkål opp i biter i en ildfast form med ost og krydder over. Står i ovnen til osten har smeltet! Dipper det i dipp, skikkelig snacks!

Lag tomatsausen selv, man kan jo ha ca alt i den:) Hakkete tomater på boks, gul løk, hvitløk, chili, raspet gulrot, selleri og andre røtter. Ka putre. Smak til med litt ketchup og salt. Kjør glatt om noen er følsomme på løkbiter ol :)

Sausen kan brukes til pasta, pizza ol.

Back
Topp