Grønnsåpebad

Lykkeliky

Gift med forumet
for å lege vonde sting etter fødsel. Kan man bruke vanlig grønnsåpe kjøpt på dagligvaren, eller MÅ man ha den medisinske som de selger på apoteket? Noen som har andre tips mot særdeles vonde sting?

Det går bra å bruke vanlig grønnsåpe fra butikken også. Jeg blandet den ut i lunkent vann i en vannekanne fra ikea og helte over hver gang jeg var på do...hehe, men det hjalp

Jeg ble anbefalt lactacyd bad fremfor grønnsåpe bad. På samme måte bare med lactacyd.

Går fint å bruke den fra butikken. Men ikke den med furunål-lukt.

Jeg fikk streng beskjed om at det måtte være den medisinske!

kaffikåno skrev:
Jeg fikk streng beskjed om at det måtte være den medisinske!

Samme her. Jeg fylte i badekaret og satt der ei stund ;)

Hmm... Håper ikke jeg har ødelagt noe nå ved å bruke vanlig grønnsåpe! Tar en tur på apoteket i morra. Finnes andre tips? Har prøvd xylocain salve for at det ikke skal svi sånn når jeg tisser, og jeg må til tider ta smertestillende.. Når går dette over?? Er 5 dager siden jeg fødte, så det er jo enda tidlig. Men det er så VONDT, og jeg klarer jo ikke å gjøre noe som helst.. :(

Bruk lactacyd fremfor grønnsåpe. Jeg har blitt anbefalt det både av jm på kk og av tilsynslegen på jobben. Bruker det på ved betennelse i neglebånd osv også. 

Sist jeg var på sårkurs anbefalte de Lactacyd i stedet for medisinsk grønnsåpe, fordi den har en mer gunstig pH-verdi.

Wæh, jeg har visst bare gjort det vondt verre ved å bruke grønnsåpevann. Note to alle: Grønnsåpevann skal kun brukes om stingene er betente. Mine var ikke det, bare fryktelig såre. Kjennes ut som jeg har brannsår nedi der. Grønnsåpa har sannsynligvis gjort det enda sårere enn det kunne ha vært!

Dunn skrev:
Jeg ble anbefalt lactacyd bad fremfor grønnsåpe bad. På samme måte bare med lactacyd.

ehm, nei det er ikke det samme.
Medisinsk grønnsåpe renser såret, og hindrer bakterievekst. Dette er jo egenskaper som lactacyd ikke har da.

Lykkeliky skrev:
Wæh, jeg har visst bare gjort det vondt verre ved å bruke grønnsåpevann. Note to alle: Grønnsåpevann skal kun brukes om stingene er betente. Mine var ikke det, bare fryktelig såre. Kjennes ut som jeg har brannsår nedi der. Grønnsåpa har sannsynligvis gjort det enda sårere enn det kunne ha vært!

Du passet på at det var grønnsåpe UTEN salmiakk du brukte eller?

Man kan bruke vanlig grønnsåpe, men jeg ville nok gått for medisinsk grønnsåpe når det er snakk om et så intimt område. Mulig det ikke har noe å si 

jeg har født tre barn og sydd hver gang og jeg har satt rompa i grønnsåpevann fra dagligvaren. fungerte kjempefint her. hadde problemer med sart hud i rompa pga slimhinner i forbindelse med amming, satt i grønnsåpevann da og... hvorfor ikke furunål? Jeg brukte den og jeg hehehe

Lykkeliky skrev:
Hmm... Håper ikke jeg har ødelagt noe nå ved å bruke vanlig grønnsåpe! Tar en tur på apoteket i morra. Finnes andre tips? Har prøvd xylocain salve for at det ikke skal svi sånn når jeg tisser, og jeg må til tider ta smertestillende.. Når går dette over?? Er 5 dager siden jeg fødte, så det er jo enda tidlig. Men det er så VONDT, og jeg klarer jo ikke å gjøre noe som helst.. :(

Jeg brukte ei flaske med lunken vann da jeg tissa. Helte over mens jeg tissa, svei ingenting.

Lykkeliky skrev:

Virkelig? Jeg har aldri hatt betennelse. Men grønnsåpa/vann/varme har gjort alt der nede mykere og det har alltid lindra bra ;)

Jeg fraråder å bruke grønnsåpebad!!

Etter min fødsel med stor revne og operasjon rett etter fødsel så fikk jeg også beskjed om å sitte i grønnsåpebad. 

Jeg gjorde det, men ble ikke bedre.

Etter 6 mnd (når jeg endelig hadde grodd sammen igjen) var jeg hos kirurg som skulle operere meg en gang til pga skadene mine. Hun fant invendige infeksjoner og diverse. Etter den siste operasjonen min spurte jeg nettopp om grønnsåpebad. Kirurgen steila helt og sa at det måtte man absolutt ikke sette seg i! Vannet trekker opp i underlivet (gjennom de sårene som er før ting gror sammen), blir liggende der oppe fordi det ikke renner skikkelig ut igjen, og lager infeksjoner som kan gjøre alt værre. Man skal ikke sprute noe opp der i det hele tatt. 

At man kan helle over når man tisser var ikke noe problem, men å sette seg i det var ikke bra. Hun sa at fødeavdelingene burde slutte å gi dette rådet til alle kvinner.. (dette er en kirurg som er en av landets beste på underlivsskader etter fødsel)

Back
Topp