Grønne tomater

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Noen som vet hvor giftige de er? Grønne poteter er jo giftige, og tomater er i samme familie og danner også giftstoffer om de er grønne.

Spiste noe pasta, og oppdaget etterpå grønne tomater oppi.
Må jeg vente meg kvalme og diare nå, eller skal det mye til?
Tenker på den lille også. Aner ikke hvor mye de tåler...

Noen som vet hvor giftige de er? Grønne poteter er jo giftige, og tomater er i samme familie og danner også giftstoffer om de er grønne.

Spiste noe pasta, og oppdaget etterpå grønne tomater oppi.
Må jeg vente meg kvalme og diare nå, eller skal det mye til?
Tenker på den lille også. Aner ikke hvor mye de tåler...
Det skal mye til (om det i det hele tatt er farlig med grønne tomater...). Og du blir tørr i munn, får ikke til å tisse, forstoppelse og "giften" har en kvalmestillende effekt. Så du kommer ikke til å bli på do i kveld :-)

Det skal mye til (om det i det hele tatt er farlig med grønne tomater...). Og du blir tørr i munn, får ikke til å tisse, forstoppelse og "giften" har en kvalmestillende effekt. Så du kommer ikke til å bli på do i kveld :-)
Er det farlig for den lille i magen?
Takker for svar! :)

Er det farlig for den lille i magen?
Den lille kan reagere med å få hjertebank. Men hvis du ikke har kjent noe på deg selv, så har ikke ungen tatt skade heller. Gå på gift informasjon og sjekk ut atropin...
Så får du ta stilling til det. Om du evt har fått i deg litt "gift" så er det så små mengder at det umulig vil ha noe effekt ser jeg for meg. Men sjekk opp på gift informasjon.

Oi, dette har jeg aldri hørt om en gang! Man lærer mye her ;-)

Grønne poteter er vel ikke farlig kokt? Gjelder det samme for tomat?

Den lille kan reagere med å få hjertebank. Men hvis du ikke har kjent noe på deg selv, så har ikke ungen tatt skade heller. Gå på gift informasjon og sjekk ut atropin...
Så får du ta stilling til det. Om du evt har fått i deg litt "gift" så er det så små mengder at det umulig vil ha noe effekt ser jeg for meg. Men sjekk opp på gift informasjon.
Takker for svar! :-)
Jeg trodde kanskje dette var noe som gikk til hjernen på den lille jeg, men hjertebank er vel noe som evt. går over igjen? For regner med at det går ut av kroppen igjen? Og det meste går vel inn til meg, siden morkaken beskytter noe mot skumle stoffer, eller???? :confused004

Føden og giftsentral er iallfall helt enig med deg:

Venninne ringte faktisk føden. Jeg syntes det var litt unødvendig jeg da.
Men dette var et spørsmål legen der hadde fått mange ganger.
Svaret: grønne tomater på sånne pastasaus glass osv. er visst ment å være grønne, og er ikke farlige å spise.:-)
Puste lettet ut!

Ved henvendelse til giftsentralen måtte hun dama google det, for det stod ikke noe om det i deres oversikt. Så hun mente også at det skal veldig store mengder til. Og at siden de ikke kjente til det på giftsentralen var det nok veldig sjeldent at det skjedde noe, siden det da trolig krever store mengder, som du sier også! :-)

Og om det "kun" gir hjertebank hos den lille, som du sier, og ingen skader på nervesystemer, puster jeg ut her. :-)
Tenker det verste. Men hjertebank kan jeg alltids leve med denne ene gangen. Bedre det, enn alle andre mulige skader! :-)

Jeg trodde kanskje dette var noe som gikk til hjernen på den lille jeg, men hjertebank er vel noe som evt. går over igjen? For regner med at det går ut av kroppen igjen? Og det meste går vel inn til meg, siden morkaken beskytter noe mot skumle stoffer, eller???? :confused004

Føden og giftsentral er iallfall helt enig med deg:

Venninne ringte faktisk føden. Jeg syntes det var litt unødvendig jeg da.
Men dette var et spørsmål legen der hadde fått mange ganger.
Svaret: grønne tomater på sånne pastasaus glass osv. er visst ment å være grønne, og er ikke farlige å spise.:)
Puste lettet ut!

Ved henvendelse til giftsentralen måtte hun dama google det, for det stod ikke noe om det i deres oversikt. Så hun mente også at det skal veldig store mengder til. Og at siden de ikke kjente til det på giftsentralen var det nok veldig sjeldent at det skjedde noe, siden det da trolig krever store mengder, som du sier også! :)

Og om det "kun" gir hjertebank hos den lille, som du sier, og ingen skader på nervesystemer, puster jeg ut her. :)
Tenker det verste. Men hjertebank kan jeg alltids leve med denne ene gangen. Bedre det, enn alle andre mulige skader! :)
hihihih....var akkurat dette jeg kom opp i eksamen idag (en del av det iallefall)...
Så hadde jo full kontroll der :-P
Eksaminatoren lærte meg noe ekstra da;
Når barn får det i seg, så er det skummelt i den forstand at de blir kjempevarme.
Svettekjertlene stopper å funke, og barnet begynner å koke innvendig. Desto mindre unge, desto høyere temp tidligere....
Så vet du det til en annen gang ;)

hihihih....var akkurat dette jeg kom opp i eksamen idag (en del av det iallefall)...
Så hadde jo full kontroll der :p
Når barn får det i seg, så er det skummelt i den forstand at de blir kjempevarme.
Svettekjertlene stopper å funke, og barnet begynner å koke innvendig. Desto mindre unge, desto høyere temp tidligere....
Så bra at jeg spurte deg om det igår da! Hi hi! Så fikk du frisket opp! Hi hi hi! :-)

Så på en måte påvirker det da nervesystemets temperaturregulering?
Men går dette over igjen, eller kan jeg få en baby uten fungerende svettekjertler?
Det er jo ikke heldig at baby blir opphetet inni der.

Men ingen varige hjerneskader da iallfall? Jeg aner jo ikke hva "gift" gjør med små fostre.

Men, jeg har kjetn masse sterke spark idag tidlig, så det virker som hun har det bra! :-)
Og jeg merket ingenting, hverken til tørr munn eller forstoppelse.
Hun hadde vel ikke vært så aktiv om hun hadde vært kokvarm inni der?

Flott at du visste mye om dette da!
Skal du bli lege???
Takker veldig for svar! :-) Godt å roe mammahjertet litt! :-)

Så bra at jeg spurte deg om det igår da! Hi hi! Så fikk du frisket opp! Hi hi hi! :)

Så på en måte påvirker det da nervesystemets temperaturregulering?
Men går dette over igjen, eller kan jeg få en baby uten fungerende svettekjertler?
Det er jo ikke heldig at baby blir opphetet inni der.

Men ingen varige hjerneskader da iallfall? Jeg aner jo ikke hva "gift" gjør med små fostre.

Men, jeg har kjetn masse sterke spark idag tidlig, så det virker som hun har det bra! :)
Og jeg merket ingenting, hverken til tørr munn eller forstoppelse.
Hun hadde vel ikke vært så aktiv om hun hadde vært kokvarm inni der?

Flott at du visste mye om dette da!
Skal du bli lege???
Takker veldig for svar! :) Godt å roe mammahjertet litt! :)
prøver å bli lege iallefall ;)
ikke ferdig utdannet enda, så alt må tas med en klype salt :-P

Og om du hadde fått stor nok dose i deg (og ikke fra pastaglass), så er det en gift som ikke er evigvarende. Fins noen medikamenter som kan få vekk symptomene + nedkjøling må til.
Men hvis det bare er mildt, så går det i grunn over av seg selv :)

Så hadde jo full kontroll der :-P

Så sprøtt da, at du ble spurt om akkurat det!! Hvordan gikk det? :-)

Nå så jeg innlegget ditt i jubeltråden ;-)

prøver å bli lege iallefall ;)
ikke ferdig utdannet enda, så alt må tas med en klype salt :p

Og om du hadde fått stor nok dose i deg (og ikke fra pastaglass), så er det en gift som ikke er evigvarende. Fins noen medikamenter som kan få vekk symptomene + nedkjøling må til.
Men hvis det bare er mildt, så går det i grunn over av seg selv :)
Takker for svar! :-)
Du blir nok en super lege! :-)
Kan mer enn giftinformasjonen jo! Hi hi! :-)

Forresten, gikk inn på giftinfo og søkte etter atropin, men ingen søkeresultater kom opp.

[quote="Frøken Fryd, post: 15780253,
Ja, burde nesten gjøre det. Oppdatere de litt. :p
Spesielt siden du sier det finnes medikamenter og behandling. Hva om noen fortvilte mødre ringer de for tips, uten å få vite om dette. Man stoler jo på at de har den kunnskapen. Men, men...
Ikke alle som er så heldige å være på et forum med kommende leger. Hi hi! :-)

Back
Topp