Grønn rengjøring, er du en fan ?

Izzy82

Betatt av forumet
Heisan, jeg leser mye for tiden om miljøskader forbundet med rengjøringsprodukter og kosmetikk. Jeg synes det til stadgihet blir rapportert om dette. På facebook postes også mye om hvordan en regjør "alt" med eksempelvis eddik eller bakepulver.... Jeg har det siste halvåret ikke kjøpt shampo/ balsam eller renseprodukter til ansikt eller bodylotion , men erstattet alt med kokosolje bakepulver eller epleedddik. Overaskende nok er håret bedre en noengang. Jeg har for første gang i livet hverken tørr hud (noensted) eller kviser. Og best av alt hverken penger eller miljøgifter går i sluket. Men jeg lurer litt på hva tanker/ erfaringer andre her inne sitter med.

* Hvilken rengjørings filosofi har du ?
* Hvilke produkter er dine favoritter eller verstinger
* Antibakterielle midler ( for eller imot)
* Hvor rent er rent nok ?
* Dine tips og råd

Må si jeg ikke har lagt så mye tanker i det.

Når jeg vasker huset bruker jeg jiff-sprayer og grønnsåpe.

Når det kommer til kroppen bruker jeg ansiktsrens og krem fra nivea, sjampoo og balsam varierer fra hva som er på tilbud, dove kroppssåpe og Asan intimsåpe :)

Høres ut som du har et fornuftig forhold til disse tingene tross alt. :) Min teori er jo at du kunne byttet ut alle kroppsprodukter og kommt bedre ut på alle måter. Men jeg har også hørt om folk som regerer negativt på kokosoje og epleeddik trikset. Men det er jo mest av alt en smaksak, hva en er komfortabel med rett og slett. :)

Heisan, jeg leser mye for tiden om miljøskader forbundet med rengjøringsprodukter og kosmetikk. Jeg synes det til stadgihet blir rapportert om dette. På facebook postes også mye om hvordan en regjør "alt" med eksempelvis eddik eller bakepulver.... Jeg har det siste halvåret ikke kjøpt shampo/ balsam eller renseprodukter til ansikt eller bodylotion , men erstattet alt med kokosolje bakepulver eller epleedddik. Overaskende nok er håret bedre en noengang. Jeg har for første gang i livet hverken tørr hud (noensted) eller kviser. Og best av alt hverken penger eller miljøgifter går i sluket. Men jeg lurer litt på hva tanker/ erfaringer andre her inne sitter med.

* Hvilken rengjørings filosofi har du ?
* Hvilke produkter er dine favoritter eller verstinger
* Antibakterielle midler ( for eller imot)
* Hvor rent er rent nok ?
* Dine tips og råd
Kan du forklare mer hvordan du vasker håret? Det Vik jeg og prøve :D

Og selv bruker jeg som regel ei bøtte med vann og 1 dråpe zalo til å vaske gulvet. Har 4 rene mopper oppi bøtta og når den ene er brukt opp kastes den rett i maskina.

Bruker og har aldri brukt noe spesielt til ansiktet eller kroppen bortsett fra såpe da - bruker rema si såpe :p
Også bruker jeg forskjellige sjampo og balsam, som regel de billigste jeg finner :p

Hei Prox, :) Hårtrikset høres vanskeligere og merkeligere ut en det egentlig er :) Jeg kjøper en boks bakepulver (ca 20 kr) varer i en evighet. Og en flaske epleeddik, som jeg blander ut og har på en pumpeflaske. ( 50/50) vann og eddik.

Trinn 1: Jeg tar litt bakepulver ca ett par ts. i hendene og blander med vann og masserer i hondebund og hår.

Trinn 2: Jeg pumper noen ganger epleeddik i håret og blander litt med vann der også ( men trenger ikke skylle helt ut)

Trinn 3: ( Smak og behag) Kokosolje i vått hår som hårkur

Det aller beste er at hodebund og hår er fritt for produktrester/ parfyme og blir ikke så fort fett og generelt blankere.

Pluss du slipper shampo og balsam over hele kroppen (for det er jo det som skjer :)

Håret lukter ikke rart ( eddik) etterpå! det fordamper veldig fort helddigvis.

Bonus: Epleeddik blandingen kan brukes som toner og er fantastisk mot kviser den forsterker syrebarriæren.
Bakepulver kan brukes som peeling( ansikt) som en pasta og har hatt null problem med det.
Kokkos olje som hårkur var ingen stor hit for mitt hår ( ble litt for tørt ) men noen liker det godt.
Elsker kokosolje som body lotion ! hands down bedre en noen annen lotion/ krem ever ;)

Bare EN dråpe Zalo, akkurat som i reklamen det jo. Må innrømme at jeg er utrolig sløsete med oppvaskmiddel selv. Men det er også de billigste :)

Tja eneste vi har nå er hjemmelaget skyllemiddel ;) fungerer utrolig bra da :D
Ellers kjøper jeg sjeldent ting som er dyre men kvalitet over kvantitet der ;) men finner kvalitet på dagligvare butikken ;)

Hjemmelaget skyllemiddel ? har du oppskrift?? Hva er kvalitetsprodukter for deg da ? hilsen nysjerrig ;)

Hjemmelaget skyllemiddel ? har du oppskrift?? Hva er kvalitetsprodukter for deg da ? hilsen nysjerrig ;)
Kvalitet er når ting blir rent og man ikke trenger å bruke så mye ;) nå sist kjøpte jeg et oppvaskmiddel jeg aldri har hvert borti før men kostet 10 kr på hypermat i charlottenberg, utrolig bra! like bra som zalo som jeg prøvde å finne :p da er det i mine øyne kvalitet fordi det fungerer som det skal eller bedre ;)

brukte amerikansk oppskrift så er
6 cups varmt vann (jo varmere og bedre!)
3 cups eddik
2 cups balsam (sett mange som sløyfer den da)
noen dråper eterisk olje hvis man vil ha ekstra duft på klærne :)
Dette skal røres sammen (viktig røres ikke ristes sammen! har du i balsam blir den nemlig ikke tynn nok og må ha ekstra vann!)
Jeg kjøpte billigste balsamen jeg fant på coop og brukte den ;)
Men det blir veldig mye så man kan fint halvere oppskriften! :)
Kan brukes til alt av klær, selv syntetisk og lukter utrolig bra, eddiken tar jo også vekk vond lukt :D

Aha, det skal jeg jammen prøve :) minus balsam da for den er ikke helt grønn nok. Bruker ikke skyllemiddel enda men regner med at barneklær kansje krever litt ekstra forpleining. Må kansje go easy når det gjelder eteriske oljer også. Men husker jeg likte den aromaterapi tøymykneren mamma hadde så hvorfor ikke finne en personlig favoritt duft :)

Husker noen skrev her inne at en kan gni sitronolje på flekkete ullklær, har ikke prøv det sjøl men funker sikkert fly ;)

Gubben vasker gjerne huset med sprayer osv. Jeg er astmatiker og reagerer på det meste av lukter så bruker kun eddik og vann.
Bruker forsåvidt eddik so. Skyllemiddel også :)
Har kjøpe shampoo osv men en type uten både det ene og det andre.
Bruker mineralsminke av og til og hovedsakelig olje til huden.

Skal prøve den hår vasken :D

Husker noen skrev her inne at en kan gni sitronolje på flekkete ullklær, har ikke prøv det sjøl men funker sikkert fly ;)
Jeg har en sitronsåpe fra troll den er fantastisk. Sikkert lett å lage noe lignende selv (den har et par ingredienser jeg gjerne skulle vært uten)

Aha, det skal jeg jammen prøve :) minus balsam da for den er ikke helt grønn nok. Bruker ikke skyllemiddel enda men regner med at barneklær kansje krever litt ekstra forpleining. Må kansje go easy når det gjelder eteriske oljer også. Men husker jeg likte den aromaterapi tøymykneren mamma hadde så hvorfor ikke finne en personlig favoritt duft :)
Gjør det :D
og alltid fint å kunne lage en personlig favoritt duft :D

Jeg har en sitronsåpe fra troll den er fantastisk. Sikkert lett å lage noe lignende selv (den har et par ingredienser jeg gjerne skulle vært uten)

Såpe skal jo være mulig og lage selv ja. Gi lyd om du kommer over en god oppskrit :) Kan nesten ikke tro jeg sier dette men synes det er utrolig koselig med sånne hjemmemekkede greier. Da vet du jo hva du får og du blir litt stolt over produktet :)

Bakepulver? Seriøst? Det må da være noen som har oversatt baking soda feil? Natron / baking soda vasker nok mye bedre enn bakepulver / baking powder.

Personlig har jeg ikke helt sansen for slike rengjøringsmidler. Det finnes gode, svanemerkede produkter å få kjøpt, som ikke inneholder masse miljøgifter, det holder lenge for meg. For meg virker alle kjerringrådene som florerer på nett ganske tungvinte, og i tillegg virker de fleste ganske unødvendige på meg. Med gode mikrofiberkluter og jevnlig rengjøring trenger man ikke alt mulig rart å rengjøre med. Veldig mye blir faktisk rent med bare vann, eller støvfritt med en tørr støvkost.

Vasker alt med eddik og vann. Renset vaskamaskin og oppvaskmaskina med natron og varmt vann. Sitron fungerer det også.

Bakepulver? Seriøst? Det må da være noen som har oversatt baking soda feil? Natron / baking soda vasker nok mye bedre enn bakepulver / baking powder.

Personlig har jeg ikke helt sansen for slike rengjøringsmidler. Det finnes gode, svanemerkede produkter å få kjøpt, som ikke inneholder masse miljøgifter, det holder lenge for meg. For meg virker alle kjerringrådene som florerer på nett ganske tungvinte, og i tillegg virker de fleste ganske unødvendige på meg. Med gode mikrofiberkluter og jevnlig rengjøring trenger man ikke alt mulig rart å rengjøre med. Veldig mye blir faktisk rent med bare vann, eller støvfritt med en tørr støvkost.

Nå er ikke jeg heller noen stor fan av disse hjemmelagede greiene, men når det er sagt er jo bakepulver et supert rengjøringsmiddel til enkelte ting. Jeg liker spesielt å bruke det til kaffekanna/termosen, et par spiseskjeer bakepulver, fyll opp med varmvann, og belegget løsner lett som bare det...
Har null erfaring med å bruke det i håret (og sånn fortsetter det nok..) men ser det ikke som helt umulig at det kan ha en effekt...

Bestilte noe av en telefonselgere en gang - helt naturlige ingredienser og bra for både inneklima, overflater og miljø. Men var rett og slett ikke bra nok.

Velger miljøvennlig der jeg kan feks svanemerket.

Back
Topp