grønn på dette området :/ (samme som på generelt)

godtemomsen

Lykkelig ventende <3
Hei.

Håper noen av dere her kan hjelpe meg. Men jeg har en beige dunkåpe som jeg skal vaske.
Hvordan gjøres dette på best måte uten å ødelegge dunet i den?

I tillegg har det kommet farge fra dongeri buksene på innsiden av jakken. Hvordan kan jeg få dette bort uten å sette eventuelle fettflekker inni?

På dette området er jeg helt grønn så hadde håpt at noen kunne hjelpe meg :)

På forhånd tusen takk for hjelpen :)
 
Tromle den med en tennisball! Jeg gjorde ikke det med min, og dunet klumpet seg. Fikk høre det i ettertid. Du kan kanskje ha litt vanish flekkfjerner i lag med vaskepulveret. Det finnes også en spray du kan spraye på fem minutter før du hiver den i vaskemaskina som skal forberede flekken på å bli fjernet:) Tror jeg ville kjørt på med det.
 
Takk for svar:) Vet du hva den sprayen heter? Er det noe cillit bang eller i den duren?
 
Vet ikke hvordan Vanish er på dun, men vet at det kan være veldig hardt for ull. Mulig det går helt fint altså, men kanskje verdt å dobbeltsjekke?
Ellers er tennisballer et lurt tips.
Et annet tips er å veie jakken før du vasker den, for så å veie den når du tror den ferdig tørket. Er vekten den samme, er all fukten ute. Er den nye vekten høyere, må du tørke jakken enda mer :)
 
Om du sprayer på vanish og prøver å vaske flekken for hånd uten å bløtlegge hele jakka slipper du å få mye hard såpe på dunene. (vet ikke hva dun tåler og ikke av vaskemiddel).

Men som de sier over. Etter at den er vasket kjører du den i tørketrommelen med tennisballer. Det funker i alle fall på puter og dyner ;)
 
Lille lagde en stor gul flekk på den lyse fine Celavibodyen sin i ull.. gikk ikke bort i vask. Prøvde flere ganger. Endte med vanish spray, bløtlegging i vanish og vanish i vaskemaskina. Det gikk fint og flekken forsvant :)
 
På Claes Ohlson har de flytende gallesåpe som kan brukes på flekker på ull - mye skånsommere enn Vanish :) Har ikke opplevd det selv, men vet om folk som har fått "svidd" hull i ullplaggene av Vanish.
Når det er sagt, bruker jeg Vanish daglig på bomullsklær! Junior er nemlig helt ekstrem på bæsj-oppetter-ryggen-bleier...
 
Back
Topp