Gråtes i søvn

Utålmodigemeg

Gift med forumet
Julibaluba 2017
Oktoberfruene 2018
Min gutt på 5,5 uker er vanskelig å få til å hvile andre steder enn på meg. Dette er noe som ikke fungerer for meg da jeg ikke kan sitte opp og ned i en stol hele dagen. Jeg har begynt å legge han fra meg og la han gråte. Går hele tiden bort for å gi tutt og vise at jeg er der, men det ender likevell med 15-20 minutters hyling før han kanskje sovner en liten stund... hva tenker dere?

Jeg hadde aldri klart å høre han gråte jeg :( Tenker de fortsatt er så små og trenger masse nærhet og kjærlighet. De har jo vært i magen i 9 mnd og trenger lang tid på å tilpasse seg den nye tilværelsen. I tillegg vokser de veldig fort, og denne tiden får man aldri igjen. Her koser vi masse og lille får all oppmerksomhet og kjærligheten. Er førstegangsmor da, så har ikke hjerte til å høre han skrike.

Har han alltid vært sånn? Hørtes litt ut som utviklingstrinn 1.

Det er alt for tidlig å la de ligge alene å gråte syns jeg. De små kan bli veldig stresset av å gråte når de ikke kjenner at du er i nærheten, og det er noe forskning som sier dette kan påvirke hjernen også, mener jeg å ha lest. Jeg ville heller prøvd å få noen andre til å kjøre biltur, bært i sele/sjal, trillet el. Så du får litt avlastning.

Last edited:
Lille får alltid sovne på meg hvis det er det hun vil, har ikke hjerte til å høre henne gråte. Hører nok av det når hun har magevondt :( Men nå er dette min første da, og jeg har kun henne å fokusere på, husarbeidet og mat får vente.

Jeg forstår din frustrasjon, men sett d i perspektiv.... dette er for en veeeeeldig kort periode av babyen sitt liv! Det kommer ikke alltid til å være slik, og du kommer til å savne at h*n sovnet på deg!
Om du lurer på hvorfor det er slik at h*n alltid sovner på deg, så les om fjerde trimester! Det handler om tilvenningen på utsiden av livmoren din! Ting var mørkt, trangt og trygt der inne uten sørlig stimuli, og "vips og velkommen til den harde kalde utsiden"!
Rent faglig fra min utdanning, så skriker d mot min fornuft å la et barn gråte seg i søvn så tidlig! Barnet trenger trygghet, kjærlighet og varme, og å vite at mamma alltid er tilgjengelig! Husk hvor forsvarsløse de små er! Jeg kjenner igjen din frustrasjon, jeg er der selv! Jeg savner seriøst å ha kroppen min for meg selv, jeg savner en natt med dyp søvn uten samsoving, jegsavner mat og kos med kjæresten, men alt det kommer senere i livet igjen! Akkurat nå er d poden som får all min tid og trygghet, for jeg veit at brått er d slutt på all kos, hvor jeg vil lengte etter den igjen! Nyt heller alle stundene, skru av alt annet støy og ta vare på øyeblikkene!

Min gutt på 5,5 uker er vanskelig å få til å hvile andre steder enn på meg. Dette er noe som ikke fungerer for meg da jeg ikke kan sitte opp og ned i en stol hele dagen. Jeg har begynt å legge han fra meg og la han gråte. Går hele tiden bort for å gi tutt og vise at jeg er der, men det ender likevell med 15-20 minutters hyling før han kanskje sovner en liten stund... hva tenker dere?

Jeg har full forståelse for frustrasjonen, men er enig med kommentarene og ville ikke latt ham gråte. Hva med å prøve å få ham til å sovne på deg/sammen med deg og legge ham f.eks. i vognen hvis bæresele ikke er noe for deg? Da kan han vugges litt videre i søvn og du kan trille ham fra rom til rom om nødvendig? Jeg har hatt vognen i stuen (hus), og tipset kom fra mamma som også hadde vognen i stuen selv om hun bodde i en liten leilighet da vi var små. Anbefaler deg også å slå deg til forran tv'en eller med en bok og en flaske vann og koser deg innimellom. ;)

Sniker litt fra April. Forstår du er frustrert og sliten. Men det du skriver strider mot alt i min natur og ikke minst min faglige kompetanse på feltet. Jeg skjønner man kan være sliten og oppgitt, men jeg hadde aldri latt en baby på verken 5 uker eller 5 mnd (osv) ligge å gråte på den måten. De trenger trøst og nærhet.. vite og lære at mamma /pappa er der og er til å stole på. At deres primær behov blir tilfredstilt.

Husk de har bodd lenge inni den mørke trygge magen vår. Verden er så stor og skummel; full av inntrykk etc.

Javisst er jeg sliten jeg og. Jeg har en funksjonshemmet 2åring hjemme også.
Jeg har grått mens jeg har bysset, skreke ned i puten og strigrene i dusjen. Men jeg minner meg alltid på at alt er for en god grunn, og kun for en periode. Hva gjør man ikke for disse små skattene våre.

Det går over. Masse lykke til :-)

Sier meg enig med de andre ,babytiden går sååå fort . Å det eneste de krever er mat,søvn og kjærlighet/varme/nærhet. Er fryktelig tungt her i huset også med en på 3 uker som bare skal ha nærhet å kos mens de 3 storesøskene gjør alt de kan for å få ha mammaen sin litt de også. Da hjelper det godt på å tenke hvor lite babyen egentlig krever å hvor fort denne skjønne tiden mens de er baby pluttselig er over :) sender deg oppmuntring og ny energi:)

Min jente vil ikke sove på dagtid annet enn på tur eller i armene mine, men jeg vil heller sitte med henne i armene enn å la henne gråte akuratt nå.

Når de er så små som dette, så blir det litt unntakstilstander.

MEN helsesøster sa til oss (vår jente har kolikk) at det er bedre å la henne ligge og gråte noen minutt så vi får tatt en pause, enn å bli så frustrert over gråten at byssingen blir litt for hardhendt, eller at man blir sint og stresset, for det er heller ikke bra for baby.

Ser at dette blir helt feil tolket. Jeg lar han så absolutt ikke ligge alene å grine! Sitter jeg ikke vedsiden av så er jeg rett ved for å ta på, snakke med og gi tutt, han ligger aldri alene ❤ ikke er det fordi jeg er sliten, men fordi jeg lurte på om de må vennes til å kunne hvile en 30 minutters hvil "alene" slik at jeg kunne tatt en dusj (eller så enkelt som å få gått på do) f.eks ;) En hører jo så ofte at baby får dårlige vaner/blir utskjemt... Nyter å ha han oppå meg, så det skal han så absulutt få fortsette med :)

Tror ikke de kan bli bortskjemte på nærhet etc nei.
.
Mine var også slik. Men det gikk seg til.
Prøvde å være bevisst på at de skulle ligge å sove alene i nest el. Men brydde meg ikke noe om at de måtte sovne selv. Det gjør jeg ikke enda. Verken på dag eller kveldstid.
Min eldste er en trygg 2åring som man leser bok til, sier natta og lukker døren for. Så sovner han selv etter en kort stund. Så jeg kan ikke se hvordan de har tatt noen form for skade av å bli bysset, båret, ammet eller kost i søvn. Hverken på dag eller kveld.

Tilpass deg lille, men tenk på hvilke resultat du ønsker. Forsøk å øv og styr deg i den retningen du ønsker, men likevell på babys premisser. Om du forstår?

Lykke til

Last edited:
Tror ikke de kan bli bortskjemte på nærhet etc nei.
.
Mine var også slik. Men det gikk seg til.
Prøvde å være bevisst på at de skulle ligge å sove alene i nest el. Men brydde meg ikke noe om at de måtte sovne selv. Det gjør jeg ikke enda. Verken på dag eller kveldstid.
Min eldste er en trygg 2åring som man leser bok til, sier natta og lukker døren for. Så sovner han selv etter en kort stund. Så jeg kan ikke se hvordan de har tatt noen form for skade av å bli bysset, båret, ammet eller kost i søvn. Hverken på dag eller kveld.

Tilpass deg lille, men tenk på hvilke resultat du ønsker. Forsøk å øv og styr deg i den retningen du ønsker, men likevell på babys premisser. Om du forstår?

Lykke til
Ja, jeg forstår :) Da kan vi heller fortsette med at han ligger for seg selv (til han er lei) men drite i om han sovner eller ei ;) På natta samsover vi, da sover han som en stein, selv om han ikke ligger oppå meg.

Skjønner deg så godt, min eldste var akkurat lik og jeg var myyye alene med han.. Sov aldri mer enn 30 min alene, og jeg fikk jo aldri gjort noenting.. Ble veldig stresset av at han sov så lite, og bare ville være inntil meg, men jeg har jo skjønt nå at dette er også helt innenfor normalen [emoji4] Tror det varte til han var ca tre måneder, så det stemmer jo det de sier om fjerde trimester [emoji173]️ Veldig frustrerende når det står på, men man skjønner som oftest i ettertid at dette var en veldig kort tid. Det viktigste tror jeg er å følge mammahjertet, og å prøve å ta vare på seg selv oppi alt så man ikke sliter seg helt ut [emoji173]️

Back
Topp