Gråter av bekkenløsning

camillasol

Betatt av forumet
I dag begynte jeg å gråte da jeg skulle ta på meg bukse. Det gjør bare så forferdelig vondt! I vinter klarte jeg tre ganger å skli slik at jeg strakk ene beinet og fikk etter hvergang veldig vondt langt trusekanten under hofta. Etter disse gangene har det sakte men sikkert blitt værre. Nå kommer det smertehyl hver gang jeg skal snu meg i senga eller hvis jeg anstrenger ene benet mer enn det andre. Fikk diagnose bekkenløsning av legen på tirsdag og henvisning til fysio, men har ikke tid da jeg må til Oslo i 10 dager grunnet kjæresten min som skal på en hauge med møter i oslo området og som ikke har kravlet seg til lappen enda... (han er snart 30, men har bodd iby hele tiden og ikke hatt behov).

Jeg orker virkelig ingenting! Drittlei av å ha det så vondt og blir jo så sinnsykt sliten fysisk og mentalt! Stakkar kjæresten min vet ikke hva han skal gjøre med meg, for er jo ingenting som hjelper!! Eneste som ikke er vondt er å sitte på stol med rett rygg, men det er ikke akkurat avslappende... jeg har ikke lyst å ligge i sengen hele dagen heller, og er faktisk ikke så behagelig å ligge ned heller og søvn finnes ikke lenger!

Måtte bare klage til noen som kan forstå! Er så sliten nå! Åssen skal jeg klare fødsel når jeg er utslitt allerede nå??[:(]

masse masse trøsteklemmer[:)]
dumme dumme bekken[:@]

off....[:'(] bekkenløsning e heilt forferdelig vondt....

Har du fått någen øvelser av legen? Det hjalp meg litt i starten iallefall. Også drive eg med gravidpilates og nå (kjøpt på nettet, PilatesRoom sin), så merke det hjelpe å bevega bekkenet littegranne med slike øvelser. Ellers må du bare prøva å ta det så med ro som mulig når Osloturen e over...ta skikkelig hensyn t deg sjøl[:)] Unngå lengre gåturer osv, og så får heller kjæresten din ta det værste husarbeidet...[:)] Du ska jo ikkje bli heilt utbrendt heller... Det e utrolig kor slitsomt det faktisk kan ver å gå rundt med smerter....

Sende deg ein store klem og håpe du får tatt nok hensyn t dette framøve, for det e virkelig ikkje kjekt å slita med det øve lengre tid.... "heldigvis" e det iallefall ikkej så veldig lenge igjen til termin[:)]

Kan du ikke få mannen til å ta taxi rundt omkring dit han skal? 

Huff.... det der er ikke noe godt[:(]
Men kom deg til fysio fortere enn svint! det må du bare ta deg tid til.... de kan vise deg noen øvelser og kanskje hjelpe deg så du får det litt bedre.
Veldig viktig att du tenker symmetri i alt du gjør.... skal du bære noe så bær med lik vekt på begge armer.... når du skal inn og ut av bil og seng så hold bena samlet.
Om natten kan det hjelpe å ha en pute mellom bena når du ligger på siden.... legg puten mellom knærne slik att øverste ben får god støtte.
Er også mulig å få god hjelp av krykker og bekkenbelte.....

Ellers så må du sette din egen helse først... om du ikke tar hensyn til bekkenet nå så kan du risikere å slite med det i lang tid... du skal ikke ta for gitt att det forsvinner etter fødselen.
Jeg er ikke så ekstremt dårlig som deg, men en biltur fra Bergen til Oslo hadde vært utenkelig.... hadde kanskje kommet meg til Voss[:-]

Jeg føler veldig med deg.. Jeg hadde store smerter både sist svangerskap og denne gangen.. Har klart å ta litt mer hensyn denne gangen, slik at jeg klarer å fungere sånn noelunde. Men det er forferdelig slitsomt.. Spesielt når jeg har to små som krever sitt...

Det eneste jeg kan si er at du sannsynligvis vil bli bedre når hodet fester seg, og at du ikke kommer til å merke så mye til det under fødselen..

Prøv å sov med noe mellom bena., unngå for mye trapper og gå generellt i lavt tempo.;)

Lykke til..

Tusen takk for oppmuntringer, trengte litt av det nå![:)]

Siden vi må være i Oslo i 10 hele dager for å fullføre alle møtene (vi eier vårt eget firma somjegnå er sykemeldt fra selvfølgelig), er det litt dyrt å bo på hotell så vi skal bo halvparten av tiden halv annen time utenfor Oslo hos familie og trenger da bilen. Han kjørte opp i dag skjønner dere så han skulle liksom hatt lappen nå, men han strøyk [:@] på uvaner han har tilegnet seg de siste årene da han "øvelseskjører" med meg ved siden av. Nå er det å be om at han får ny oppkjøring før termin! Han kjører jo da og i Oslo, men jeg må jo være med på lasset, da folk flest er på jobb når dette skjer og ikke kan ta min plass. Skal prøve å tenke på alle bevegelser jeg gjør, får jo fort straff når jeg glemmer å holde beina samlet.

Jeg fikk noen øvelser av jordmor, men syns ikke de har noe for seg. Var å løfte hvert kne opp til kroppen for å få sirkulasjonen i gang og "utfall" som det kalles. Noen andre øvelser som kunne vært bra?

Jeg hadde egentlig time hos akupunktør og fysio de dagene vi nå må til Oslo, så jeg skal ta dette igjen når jeg kommer hjem. Håper virkelig noe av det hjelper!

Har noen av dere prøvd akupunktur mot BL? Og hva gjør fysioterapauten?

Jeg føler veldig med deg. Har vondt 24/7 selv, og sliter med søvn. Jeg har prøvd det meste, men ingenting hjelper. Har gått til manuellterapeut lenge, men sist gang han trykket på meg fikk jeg så vondt at jeg måtte bruke rullestolen inne. Klarte ikke mer enn ett-to skritt. Nå er det sånn at jeg klarer så vidt å gå inne, går med krykker hvis jeg skal gå max 20-30 meter og bruker rullestol på alt som er lengre. Klarer ikke gå i butikken lenger, klarer sjelden å stå og lage mat og klarer så vidt å kle på meg selv. Klarer såvidt å stelle jenta mi. Mannen min må gjøre nesten alt.

Jeg er skikkelig nedbrutt selv og utrolig sliten. Dette har vart siden uke 2... Har også prøvd akupunktur uten effekt, men det er verd et forsøk! Jeg smører på en varme/kuldekrem i korsryggen av og til, det lindrer litt. Og jeg går i varmtvannsbasseng en gang i uka. Det hjelper vel ikke på formen ellers, men å ha en time i uka der jeg kan bevege meg mer fritt er deilig uansett! Anbefaler deg å ta kontakt med kommunen for å få hjelpemidler. Jeg har god hjelp av en slide i senga når jeg skal snu meg, og sitter gjerne på en pute med luft som avlaster litt. Har jo også fått låne både krykker og rullestol, og har fått handikapparkeringsskilt fra kommunen. Jeg har også hørt at Comfort-U-pute er god å bruke, men det har vi ikke råd til (koster 2000,-). Men hadde kjøpt det om vi hadde hatt penger til det!

En trøst til deg er at det oftest går over etter fødsel. Jeg var slik som dette sist svangerskap også, og da var jeg helt på beina etter fødsel. Og jeg tenkte ikke over bekkenløsningen mens jeg fødte, fødselen er så vond at du ikke merker bekkenplagene[;)] Hehe, det var faktisk ment som en oppmuntring. For meg var det ikke problem å føde vanlig i alle fall.

Lykke til, og husk at babyen er verd det. Du glemmer det etterpå!

høres fælt ut![&o]
stor klem sendes!

Tusen takk for tips og trøst!

Krysser fingrene for at jeg kanskje er heldig og slipper litt smerte når hun legger seg ned, men hvis ikke så er det vel bare å bite i seg... Føler meg skikkelig funksjonshemmet! Og at fødselen gjør så vondt at en ikke kjenner bekkenløsningen er jo en viss trøst[;)]

Ønsker meg sånn pute! Men 2000 er litt vel mye, har hele sengen og sofaen full av puter så det får nok holde, får håpe at kanskje akupunktur og fysio hjelper når jeg er hjemme i Bergen igjen. Men er liksom så vondt at jeg ikke klarer å se at noe kan hjelpe... Jeg som hadde så lyst til å trene å være flink.. jaja... en kan jo aldri forutse hvilke plager en får.

Ønsker alle lykke til videre! Nå er det snart over med å være en haug med boller for denne gangen[:D]

Regner med at all smertehelvete blir glemt når jeg får se lille jenten, såfremt smertene går bort da[:)]

ORIGINAL: camillasol

Siden vi må være i Oslo i 10 hele dager for å fullføre alle møtene (vi eier vårt eget firma somjegnå er sykemeldt fra selvfølgelig), er det litt dyrt å bo på hotell så vi skal bo halvparten av tiden halv annen time utenfor Oslo hos familie og trenger da bilen. Han kjørte opp i dag skjønner dere så han skulle liksom hatt lappen nå, men han strøyk [:@] på uvaner han har tilegnet seg de siste årene da han "øvelseskjører" med meg ved siden av. Nå er det å be om at han får ny oppkjøring før termin! Han kjører jo da og i Oslo, men jeg må jo være med på lasset, da folk flest er på jobb når dette skjer og ikke kan ta min plass. Skal prøve å tenke på alle bevegelser jeg gjør, får jo fort straff når jeg glemmer å holde beina samlet.

Jeg fikk noen øvelser av jordmor, men syns ikke de har noe for seg. Var å løfte hvert kne opp til kroppen for å få sirkulasjonen i gang og "utfall" som det kalles. Noen andre øvelser som kunne vært bra?

Jeg hadde egentlig time hos akupunktør og fysio de dagene vi nå må til Oslo, så jeg skal ta dette igjen når jeg kommer hjem. Håper virkelig noe av det hjelper!

Fikk du tips av jordmor til å gjøre utfall.. Det er jo ikke en bra øvelse for oss som sliter med bekkenet...!! Man skal o alltid holde bena samlet., ikke gjøre bevegelser som går på å bruke en og en fot..

ORIGINAL: Manne85

ORIGINAL: camillasol

Fikk du tips av jordmor til å gjøre utfall.. Det er jo ikke en bra øvelse for oss som sliter med bekkenet...!! Man skal o alltid holde bena samlet., ikke gjøre bevegelser som går på å bruke en og en fot..

Jeg går på gruppetrening hos fysio for gravide med bekkenløsning, og der gjør vi også utfall... [&:] Men når du sier det nå så har jo jeg også hørt tidligere at man skal holde beina mest mulig samlet uansett hva man gjør. Har bare ikke tenkt over det før nå. hmm.. rart

Jeg har uvanlig kraftig bekkenløsning, selvom jeg nå er bedre enn jeg var for noen uker siden.

Siden dere skal bo deler av tiden på hotell: ring og bestill rom med badekar! Ligg der så mye som overhode mulig (husk å ta med deg vannflaske, og ha godt og varmt vann) - det lindrer. Hvis jeg har slitt veldig med smerter og hatt tilgang på badekar, har jeg gjerne fått noen timer søvn etterpå. Sørg evt for å få hjelp til å komme deg ut/inn av badekaret (og lås for all del ikke døren, ha tilgang på mobil i tilfelle du blir helt låst nedi der)

Skaff deg varmeflasker og legg på bekkenet, evt sitt på varmeflaske - igjen, varme KAN lindre. Pass på at du ikke fryser, sitt evt på et ullpledd i bilen - kulde gjør at du spenner musklene, noe som forverrer smerten.

Unngå alle bevegelser som gjør vondt (evt velg bort de verste, hvis alt gjør vondt), vagg som en gås om det hjelper - i følge manuellterapeuten min er det bedre å gå merkelig enn å gå normalt, om det å gå normalt gjør vondt. Bruk SMÅ skritt. Gå i trapper som en toåring (ett og ett trinn), hvis du ikke har tilgang på heis. Husk å ha beina samlet så mye som mulig.

Det er lov å ta en paracet eller to for å få sove. Mangel på søvn gjør at smerten blir mye vanskeligere å takle - merker stor forskjell på smertemestring etter hvor uthvilt jeg er.

Bekkenløsning betyr at ligamentene som holder de tre bekkenleddene sammen tøyes av svangerskapshormonene. Dette gjør vondt, siden bekkenet egentlig ikke skal være særlig bevegelig. Disse ligamentene blir irritert, noe som kan irritere resten av setemuskulaturen. Siden du ikke har vært til behandling og derfor ikke vet hva du egentlig tåler, vær forsiktig med øvelser osv. La mannen gni/massere bekkenleddet og setemuskulaturen, men prøv dere fram etter hvor mye du tåler av det. Økt blodgjennomstrømning kan lindre mye - anspente muskler lagrer giftstoffer, og det gjør vondt.

Skaff deg krykker, og gå slik; høyre ben, venstre krykke ned - venstre ben, høyre krykke ned. Pass på at krykkene er riktig innstilt. Om fysio mener du trenger krykker er en helt annen sak, men avlast så mye som mulig nå fram til behandling.

Skal prøve å komme på mer [:)]

Føler med deg!

Back
Topp