Gräddost?

- Amy -

Gift med forumet
Trodde denne osten kunne spises siden den er pastaurisert (eller hva det heter). Men så har jeg lest at gravide må holde seg unna den type..

Huff, jeg har spist en del [&o]

Hæ? [&:] Hvor har du lest det?

den spiste jeg hele forrige svangerskap. Det har jeg aldri hørt.. Snart kan vi ikke spise noen pålegg[;)]

Jeg har spist masse av den jeg[;)] Kommer sikkert til å fortsette med det[:)]

Bodd i sverige to av mine svangerskap og jeg har spist et hav av Gräddost, aldri hørt noe om at det ikke er safe. Tror nok det er noen som surrer her [:)]

Åååh, det var bra [:D]

Hm, jeg leste det i "Gravid"-bladet:

"Fetaoster og parmesan kan trygt spises. Myke oster og muggoster basert på pasteurisert melk, bør ifølge Helsedirektoratet unngås for sikkerhets skyld på grunn av faren for bakterien listeria. Oster som er varmebehandlet (over 70grader), som på pizzaer og i sauser, regnes som trygge."

ikke noe farlig å spise grådd ost. man skal ikke spise Ost laget på upasteurisert - ikke oppvarmet - melk. Det samme gjelder for myke oster og muggoster generelt, slik som camembert, gorgonzola og brie. Om vi handler lekre gårdsproduserte oster eller spesialiteter fra utlandet, kan vi i verste fall få smitten i oss. I oster laget av oppvarmet melk kan smitten komme fra omgivelsene i produksjonslokalene eller der osten oppbevares, og så få gode vekstvilkår i osten.
(henter fra helse-dagbladet)

det er uansett en fast ost, ikke myk, så spis med god samvittighet[:D][:D]

ORIGINAL: langlifrøken

det er uansett en fast ost, ikke myk, så spis med god samvittighet[:D][:D]

Hehe *flau*. Tenkte litt mer over det nå. Den er jo ikke myk, men fast..

Back
Topp