Hmh hmh. Noen ekspert kan jeg ikke skryte meg på å være, men jeg skal prøve å hjelpe så godt jeg kan!
Selv maler jeg med akvarell maling. Dette er vannbasert maling. Akvarell gir et transparent fargeuttrykk, men kan males over flere lag for å få mindre gjennomskinn. Akvarell dekker ikke godt (altså, maler du noe grønt og maler noe hvitt over det grønne, vil ikke det bli helt hvitt, for det grønne vil skinne gjennom). Man har også flere effekter med akvarell, feks Salt. Ha salt på maleriet mens det ennå er vått, og du vil få en fargesprakende effekt!

Man kan kjøpe billige akvarell sett på Clas Olson eller europris. Selv bruker jeg Winsor newton, men disse skrinene kan være ganske dyre. Papir derimot, burde man bruke noen ekstra kr på. Papirkvalitet har mye å si for hvordan bildene blir (oppsugings evne osv). jeg anbefaler bommuls papir, gjerne Canson. Pensler kan også være greit å kjøpe på hobbybutikk, jeg har erfart at de billige bare røyter og ødelegger hele male opplevelsen.
Så har du akrylmaling. Dette er en type maling på tuber, som er dekkende. Her maler man vanligvis på lerret. Akryl er også vannløselig, så du må ikke bruke sterke løsemidler i motsetning med oiljemaling. Her kan du vanne ut fargene med vann. Akryl i motsetning til akvarell er ikke transparent. Altså maler du noe hvitt oppå noe grønt, så vil det være hvitt.
Akryl utstyr: Malingen fra Clas olson er helt ok å bruke. Lerret fra samme plass, eller europir er flotters. Er lite vits å investere i DYRE lerret når billige fungerer like bra. Bare husk å kjøpe pensler på hobbybutikk.
Begge typer maling er fine til nybegynnere, her er det mer snakk om smak og behag. Og hva slags uttrykk man er ute etter å lage med bildene. Eks:
Akvarell
Akryl
Huff, nå aner jeg ikke om jeg bare gjorde hele saken mer forvirrende.. Men håper jeg klarte å hjelpe litt! Lurer du fortsatt på noe så får du bare spørre i vei!