gore tex vs sympatex *sko* m link

• Trådstarter Trådstarter ¤Sunshine¤
  • Opprettet Opprettet
Jeg kan ikke noe om dette, men ser på i en reklameavis at et og samme par sko har både Goretex og Sympatex. Da kan det vel ikke være det samme? :-)

nei, sikkert ikke det samme..  men hva ialledager er forskjellen? og hva er best?

vet at gore tex skal være vanntett men vet ikke om det puster?

Sypatex skal være vanntett og pustende..

Det er bare merkene akkurat som adidas og nike;)
Grunnen til at Gore Tex er dyrere enn eks. Sypa Tex er at gore tex tester alle skoene sine om de er vanntett før de selger dem.
Men selve membranen som gjør skoen vanntett er akkurat den samme
Så det spiller sånn sett ikke noe rolle hvem sin tex det er. For skulle det komme vann inn er det en garantisak..

GoreTex og SympaTex er begge texer som blir brukt for å holde sko vanntette. Begge er vanntette, pustende og vindtette. Forskjellen på de to er måten de blir produsert på, da de er fra forskjellige firma. Men prinsippet er det samme. Sømmene på skoene er skøytet, slik at skoen skal være 100% vanntett. Begge texene har garanti, dvs at dersom en sko ikke er vanntett (ja, det skjer produksjonsfeil ved enkelttilfeller når det blir produsert flere hundretusentalls sko), så har du som bruker full reklamasjonsrett (det blir selvsagt vurdert på hver enkelt butikk, om skoen for eksempel er ekstremt slitt osv).

Jojotex er en annen sak. Det er en tex det også, men den er rimeligere produsert og har ikke skøytede sømmen så den har ikke samme garantien på vanntetthet. Det er rett og slett en tex som er produsert for de som ikke er intr. i å betale 800,- for et par barnesko.

har jobba 8 år på Euro Sko og kan si med sikkerhet at Sympatex er Eurosko´s egne "goretex". Den blir testet på lik måte og er laget på samme måte. Dersom Eurosko får inn en reklamasjon, så blir skoene med Sympatex testet ved å stå i en bøtte med vann i 1 døgn. Da skal de fortsatt holde tett. Om ikke de er tette, så er det en produksjonsfeil, og kunden får pengene tilbake eller et nytt par. 

Og jeg har SJELDEN opplevd reklamasjon på Sympatex, kun de som har blitt tatt i varmeskap o.l. (Da sprekker membran, goretex sin også)

det ble viking sine i år også.  hun sa at goretex var det garanti på, ikke sympatex.  men det sa hun sikkert for å selge den dyreste.
fikk 20% på skoene iallefall.

Men om skoene ikke tåler varmeskap, hvorfor setter alle bhg ansatte skoene rett i varmeskapene da??

Kjøpte et par sånne Sorel sko til snuppa i fjor og fikk beskjed om at de skal ikke i varmeskap og det sa jeg til de i bhg men fant de inni skapene hele tiden

Rebecca85 skrev:
Men om skoene ikke tåler varmeskap, hvorfor setter alle bhg ansatte skoene rett i varmeskapene da??

Kjøpte et par sånne Sorel sko til snuppa i fjor og fikk beskjed om at de skal ikke i varmeskap og det sa jeg til de i bhg men fant de inni skapene hele tiden

Håpløst! Burde vært sendt ut infoskriv til alle barnehager. Når membran blir tørket for fort så er det stor sjans for at den sprekker.

Back
Topp