Godt voksen og prøver?

Snart 40,og prøver iherdig på nr 5... Bikker ett år med prøvinh nå uten en eneste positiv test, men gir ikke opp :happy: blitt raskt gravid fem ganger tidligere (en MA), så det MÅ vel sitte igjen snart?! *fingerscrossed
 
Jeg og mannen er 37 og prøver oss på en siste.
Vi har 3 fra før. Ei på 10, en gutt som ville hvert 6 år nå men som vi mistet til leukemi for 2 år siden.
Vi bestemte oss mens han var syk at vi ville ha hvert fall ett barn til. Å for 8 mnd siden kom frøken Vicky til verden.
Vi bestemte oss vel ganske fort for att vi vi ville ha 2 tette nå før vi fylte 40. Så da prøver vi på nr 4 nå.
Kanskje vi kommer i samme termingruppe igjen!!
 
Straks 37 år her, prøver på nr 3! :hello

Har også prøvd å finne ut litt ang tidlig UL og NIPT-test for oss over 35 siden dette ble vedtatt (i fjor?), men ikke trådd i kraft ennå virker det som. Får håpe regjeringsskiftet får litt fortgang i sakene! Ellers har jeg lest litt rundt på forumet her, virker som folk får tilsendt test-kit fra utlandet som sendes tilbake, men jeg synes det virker litt styrete og dyrt - hvertfall når det egentlig er vedtatt at vi også skal få ta både TUL og nipt her i Norge!

Når jeg sniker litt på andre termingrupper her virker det som alle skal ha tidlig UL, så det virker jo ganske vanlig, men da betaler kanskje folk for det selv? Jeg hadde tidlig UL selv i mine tidligere svangerskap, det første pga magesmerter og jeg var overbevist om at det var exu da dette ligger i familien min, i det andre pga blødninger (endte i MA) og i tredje pga MA-en noen måneder før.

Kjenner jeg er litt mer nervøs for evt sykdommer/kromosomavvik nå enn jeg var da jeg gikk gravid med de to først og var i 20-årene :nailbiting: Men jeg kjenner jo flere på min alder som blir gravide og får barn nå for tiden, så det virker jo som det som regel går bra og blir mer og mer "normalt med baby i godt voksen alder" heldigvis :)

Jeg ble mamma til ei lita jente med Downs i januar, som ikke ble oppdaget på 6-7ultralyder, så hvis du vil være sikker «må» du ta NIPT (og tror det er noe feilmargin der og).

Vil bare legge til at livet med et barn med DS er litt annerledes- men like fint! Har full respekt for at folk må og skal velge selv- men dessverre er det mye gamle fordommer og feiloppfatninger der ute om DS. #jatilinformertevalg
 
Jeg ble mamma til ei lita jente med Downs i januar, som ikke ble oppdaget på 6-7ultralyder, så hvis du vil være sikker «må» du ta NIPT (og tror det er noe feilmargin der og).

Vil bare legge til at livet med et barn med DS er litt annerledes- men like fint! Har full respekt for at folk må og skal velge selv- men dessverre er det mye gamle fordommer og feiloppfatninger der ute om DS. #jatilinformertevalg

Hei, det var virkelig ikke ment støtende om det ble oppfattet sånn. Bra du informerer!

De fleste vil jo ha et "friskt" barn, og det er nok hovedsaklig trisomi 13 og 18 jeg tenker på når jeg tenker på kromosomavvik. Kjenner flere som har barn med downs, og alle barna er jo helt herlige! Men må nok innrømme at jeg er veldig usikker på hva jeg ville gjort om jeg kom i den situasjonen selv. Vi er ikke like unge og spreke lenger, hadde vi klart å følge opp på samme måte? Dette blir sannsynligvis siste barn for vår del. Nei det er vanskelig å si, og det er jo også "ulempen" med å få vite det i løpet av svangerskapet i motsetning til etter fødsel. Da må man jo ta et valg. Jeg tror ikke jeg hadde visst hvordan jeg hadde reagert om jeg fikk beskjed om at barnet sannsynligvis hadde downs under svangerskapet, før jeg evt står i den situasjonen selv.

Har du andre barn i tillegg til jenta med Downs?
 
Hei dere!

Ny her inne. Så fint å kunne være del av en gruppe med «likesinnede». Kjenner på så mange av de samme følelsene som dere, godt å kunne dele.

Er selv snart 36 år og med en mann på snart 40. Prøver på tredjemann, hatt ca.9-10pp nå. Opplever det hele som svært stressende, fortvilende og håpløst. De to første klaffet på første, men da var vi også atskillig yngre (de er hhv.9 og 5 år).
 
Jeg er 37 og samboer 38, og vi prøver på barn nr.2. Har en gutt på 3,5 år fra før. Vi har prøvd i ett år, og har vært på kontroll hos privat klinikk. Ikke noe som skulle tilsi at vi ikke skal få det til på egenhånd, og gyn var ikke noe bekymret pga alder :rolleyes: Så vi krysser fingrene og fortsetter prøvinga.
Jeg kjenner jeg bekymrer meg litt rundt det med alder og utfordringer, men prøver å ikke stresse over det. Fint å lese andre sine solskinnshistorier :happy:
Høres ut som vår historie - men jeg er «bare» 35,5 år. Håper virkelig det klaffer for dere!
 
Hei, det var virkelig ikke ment støtende om det ble oppfattet sånn. Bra du informerer!

De fleste vil jo ha et "friskt" barn, og det er nok hovedsaklig trisomi 13 og 18 jeg tenker på når jeg tenker på kromosomavvik. Kjenner flere som har barn med downs, og alle barna er jo helt herlige! Men må nok innrømme at jeg er veldig usikker på hva jeg ville gjort om jeg kom i den situasjonen selv. Vi er ikke like unge og spreke lenger, hadde vi klart å følge opp på samme måte? Dette blir sannsynligvis siste barn for vår del. Nei det er vanskelig å si, og det er jo også "ulempen" med å få vite det i løpet av svangerskapet i motsetning til etter fødsel. Da må man jo ta et valg. Jeg tror ikke jeg hadde visst hvordan jeg hadde reagert om jeg fikk beskjed om at barnet sannsynligvis hadde downs under svangerskapet, før jeg evt står i den situasjonen selv.

Har du andre barn i tillegg til jenta med Downs?
Ikke støtt- bare brenner for å informere! Vi hadde tenkt til å ta NIPT i Sverige for å se etter t13 og t18, DS var ikke abortgrunn for oss. Men egentlig glad jeg ikke fikk vite før etter fødsel. Hun hadde jo hjertefeil og (operert nå), så hvem vet- kanskje jeg hadde vurdert annerledes. Bare tanken gir meg pustebesvær- hun er mitt alt. Tenk om jeg hadde gått glipp av henne!!

Hun er første- vi prøver på neste nå :)
 
Jeg er 38 og mannen 36.vi har to barn som satt på 1.syklus. Vi har prøvd på nr 3 i 10 mnd nå. Uten hell. Eller jeg ble faktisk gravid én gang. Men begynte å blø i uke 4.3. Noen tips til hva jeg/Vi kan gjøre for å bli gravid igjen.? Har prøvd wild yam men den fungerte dårlig. Har prøvd angus castus og den ble jeg gravid med. Har prøvd hostesaft og det fungerte ikke. Har prøvd grapefruktjuice og det fungerer bra på el slim. Denne måneden tenker jeg å kutte koffein. Men det blir hardt
 
Jeg er 38 og mannen 36.vi har to barn som satt på 1.syklus. Vi har prøvd på nr 3 i 10 mnd nå. Uten hell. Eller jeg ble faktisk gravid én gang. Men begynte å blø i uke 4.3. Noen tips til hva jeg/Vi kan gjøre for å bli gravid igjen.? Har prøvd wild yam men den fungerte dårlig. Har prøvd angus castus og den ble jeg gravid med. Har prøvd hostesaft og det fungerte ikke. Har prøvd grapefruktjuice og det fungerer bra på el slim. Denne måneden tenker jeg å kutte koffein. Men det blir hardt
Ingen råd, jeg har selv vært prøver i ett år uten hell (og har fem graviditeter bak meg som satt tidlig i prosessen), men jeg er skikkelig kaffekjerring, og ville bare si at det har gått forbausende bra å kutte koffein. Jeg har også lagt om kostholdet ganske mye, kuttet sukker, og økt vanninntak og inntak av grønnsaker spesielt. I tillegg til at jeg tar vitaminer :happy: så egentlig heier jeg bare på deg, og ville formidle at det kan gå lettere enn du tror å kutte ned på kaffe :happy:
 
Jeg fikk barn nr 2 rett før jeg fylte 39. Svangerskapet og fødsel gikk knirkefritt, men måtte gjennom noen spontanaborter før hun kom.

ønsker meg egentlug en til, men akkurat nå er vi inne i en veldig intens periode men en på 5 og en på 1 så det spørs vel om vi orker å prøve før det blur for sent ;)
 
Jeg hørte forresten en episode av podcasten "God bedring" for en tid tilbake, der Ingeborg Senneset var gjest, og da kom temaet om graviditet opp. Hun tok det opp både pga alder (hun er vel 36 eller 37 tror jeg?) og pga hun har slitt med anoreksi i mange år. Da sa legen Kaveh Rashidi mye fornuftig om dagens teknologi og hjelpemidler til kvinner som er litt oppi åra og ønsker barn! Jeg ble hvertfall litt mer optimist da jeg hørte den :)

Episoden kom ut 14 september og finnes blant annet på spofity.
 
Vi har prøvd i over 5 år nå, i starten ble jeg gravid ofte. Mistet en i MA, ca 14 i kjemisk graviditet og tvillinger i SA. Jeg er bikket 41 år og det siste året har det ikke lykkes en eneste gang. Så vi ga egentlig opp hele greia, før jeg kom over embryadopsjon.
Så i februar reiser vi nok og kjøper oss et ferdig embryo.
Jeg har blitt grundig sjekket, og medicus mener han er problemet pga DNA skader på sædcellene. Jeg heller mot en kombinasjon dårlig sæd og gamle egg.
Gruer meg litt til nedreguleringen, da det blir innsett i styrt syklus. Men det går nok greit, så får vi se om det blir nok med en tur.
 
Last edited:
Snart 40,og prøver iherdig på nr 5... Bikker ett år med prøvinh nå uten en eneste positiv test, men gir ikke opp :happy: blitt raskt gravid fem ganger tidligere (en MA), så det MÅ vel sitte igjen snart?! *fingerscrossed
Idag hadde jeg et lite håp, 12 dpo og spottet siden igår, tok en babyplan vanlig strimmeltest i formiddag, siden jeg aldri spotter så lenge før mens, og den var svakt positiv (ca to timer siden jeg hadde vært på toalettet da). Det er første gang jeg har hatt antydning til positiv test på et år :shy: men nå har blødningen tatt seg opp, og jeg tok en digital som viste ikke gravid. Så antar at det var det... Det er jammen en berg og dalbane det her...
Snart 40,og prøver iherdig på nr 5... Bikker ett år med prøvinh nå uten en eneste positiv test, men gir ikke opp :happy: blitt raskt gravid fem ganger tidligere (en MA), så det MÅ vel sitte igjen snart?! *fingerscrossed
 
Vi har prøvd i over 5 år nå, i starten ble jeg gravid ofte. Mistet en i MA, ca 14 i kjemisk graviditet og tvillinger i SA. Jeg er bikket 41 år og det siste året har det ikke lykkes en eneste gang. Så vi ga egentlig opp hele greia, før jeg kom over embryadopsjon.
Så i februar reiser vi nok til Tsjekkia og kjøper oss et ferdig embryodo.
Jeg har blitt grundig sjekket, og medicus mener han er problemet pga DNA skader på sædcellene. Jeg heller mot en kombinasjon dårlig sæd og gamle egg.
Gruer meg litt til nedreguleringen, da det blir innsett i styrt syklus. Men det går nok greit, så får vi se om det blir nok med en tur.
Veldig mye lykke til! :wav
 
Vi har prøvd i over 5 år nå, i starten ble jeg gravid ofte. Mistet en i MA, ca 14 i kjemisk graviditet og tvillinger i SA. Jeg er bikket 41 år og det siste året har det ikke lykkes en eneste gang. Så vi ga egentlig opp hele greia, før jeg kom over embryadopsjon.
Så i februar reiser vi nok til Tsjekkia og kjøper oss et ferdig embryodo.
Jeg har blitt grundig sjekket, og medicus mener han er problemet pga DNA skader på sædcellene. Jeg heller mot en kombinasjon dårlig sæd og gamle egg.
Gruer meg litt til nedreguleringen, da det blir innsett i styrt syklus. Men det går nok greit, så får vi se om det blir nok med en tur.
For en reise dere har hatt.. Jeg ønsker dere masse lykke til med tur til Tsjekkia og DD :Heartblue:Heartred
 
Back
Topp