Kjolen jeg kjøpte kostet 35 dollar, frakten på 40 dollar er inkl.toll. De sender varene med DHL, og de ordner alt for deg. Har sjekket med tolldirektoratet.
Mannen min jobber med Tollklareringer for TNT (konkurrent til DHL). Nå er det strengt tatt ikke TOLL vi prater om da klær ikke er tollbelagte varer, men moms... (bare så vi vet hva vi prater om)
Gebyrene til DHL vet jeg ingen ting om... men da er det tydeligvis 40 dollar FRAKT + GEBYR...
TNT tar 395 kr i gebyr vet jeg - men de er og betydelig dyrere enn DHL.
Her har jeg klippet fra posten sine sider ang avgifter (de skriver det ganske ryddig - men det er Norsk Lov de reffererer, så reglene gjelder både Posten, DHL, TNT FedEx og alle andre...):
Varer du handler på nettet med en verdi under 200 kroner kan importeres toll- og avgiftsfritt. Bøker er unntatt fortolling. Gaver for under 1.000 kroner fra utlandet kan mottas toll- og avgiftsfritt.
Alle nettkjøp med en verdi over 200 kroner som du handler i en utenlandsk nettbutikk, må Posten eller du selv fortolle.
I tillegg må du betale merverdiavgift.
Alle nettkjøp med en verdi over 200 kroner som du handler i en utenlandsk nettbutikk, må Posten eller du selv fortolle. = det er ingen TOLL på klær.
I tillegg må du betale merverdiavgift. = 25% av
kjøpssum + frakt dersom kjøpsum overstiger frigrensen på 200 kr
.
VERDIEN PÅ VAREN bestemmes av valutakursen på det tidspunktet varen kommer inn i Norsk tollsone (dvs når den kommer til landet). 35 dollar er med dagens kurs ca 230 kr, det kan hende det var en god kurs den dagen den kom til landet for deg, sånn at den kom akuratt under 200 kr. Det vil for deg da bli 35 dollar + 40 dollar som er frakt.
DHL gir deg nok ikke mulighet til å fortolle selv (sånn som posten gjør) så de tar gebyr for dette (inkl. i de 40 dollarene??). Denne tollkareringen gjøres av DHL Norge (ligger rett borti gata her...) så det betales nok til DHL Norge, så da er det i så fall inkl. 25% moms, for du får jo ikke den avgiften momsfritt så lenge det gjøres i Norge.