Godkjenning av navn? *funnet ut av det*

mini#2

Forumet er livet
♡Junigull 2016♡
Julimammaer 2016
Vil gjerne at ungene mine skal ha navn som ikke alle andre har, altså lengst mulig fra navnetoppen.
Har funnet noen fine guttenavn, men er usikker på om jeg får lov til å kalle min evt sønn for det.
Hvem er det som bestemmer dette? Skulle gjerne visst det før vi sender inn papirer ifb med fødsel/dåp. Blir jo dumt å kalle nurket for det i mange mnd fra ultralyd til dåp, og så ikke få bruke det da [:'(]

Er navn som høres ut som navn da, ikke Johnny Fiskebolle eller noe teit altså.. Men det ene er i bruk som etternavn og tror det bare er noen få i norden som har det som fornavn... Og i norge får vi ikke bruke etternavn som fornavn om det ikke er et navn som er brukt som fornavn tidligere. Så vet ikke om det er nok om jeg kan finne en svenske med det fornavnet liksom...?

så lenge noen heter det s burde jo det gå greit.. sen en forespørsel til folkeregisteret el noe sånt..

ble veldig nysjerrig på det navnet nå[:)]

Jeg vet noen har kalt ungen sin for Arctander, og det er jo et etternavn men ble godkjent som fornavn..

Og så sant ikke navnet er skjemmende/støtende for barnet får dere det nok godkjent. (Skal ikke være noe stygt på et annet nordisk språk heller..)

Jeg vet man ikke kan kalle unger for Lus, Musa, Fitt, Piez (uttales Piss) og Bayes (uttales Bajs) i Norge. Ellers er det nok mer eller mindre fritt frem..

Da storebror fikk navnet Caspian i 2005 var det under 3 stk, eller kanskje ingen i Norge som het dette. Så mulig han var den første som fikk navnet. Ihvertfall som hovednavn, men det var ikke noe problem å få det godkjent. Tenkte ikke på det engang jeg.
Men om du er usikker er det jo bare å ringe folkeregisteret å høre.

ORIGINAL: ¤Kanonica¤

så lenge noen heter det s burde jo det gå greit.. sen en forespørsel til folkeregisteret el noe sånt..

ble veldig nysjerrig på det navnet nå[:)]

Har sendt mail til norge.no, de vet nok hvor jeg kan henvende meg videre. Folkeregisteret går til skatteetaten og de henvender bare til lovdata. Men navneloven har jeg lest. Men den hjelper meg ikke her.

Navnet er hemmelig frem til det blir brukt ;)
Jentenavnet vårt er det et ett-sifret antall personer som heter bare, guttenavnene (vi har to å velge mellom) er det 3,2,1 eller null som heter iflg ssb.
Har selv opplevd at det er gull å hete noe som få andre heter, både i klassen (slipper å få kallenavn/etternavn slengt på navnet) og feks ved jobbintervjuer der de husker meg lett.

mellomnavnet til jenta mi er det 3-2-1 eller 0 som heter, sendte bare inne navnet og fikk fødselsattest tilbake[:)]

ORIGINAL: adelia

mellomnavnet til jenta mi er det 3-2-1 eller 0 som heter, sendte bare inne navnet og fikk fødselsattest tilbake[:)]

Hvem sendte du til? Og var det etter hun var født da? For vil gjerne vite det nå jeg. Ellers må jeg tenke hardt de neste 5 mnd for å finne et annet guttenavn.[8D]

Kan du ikke bare henvende deg til de som styrer med dette her og høre? Trenger vel ikke vente til ungen er født?

Jenta vår heter Martea, en av 6 som skriver det uten H, og av de med H er det 40 per 1.1.10
Kjekt med ikke dusin navn, og vi fikk ikke noen spm ang det navnet, men mange reagerer på at hun ikke heter Matea isteden for, og flertallet slenger inn en H, Men med tiden vil hun nok fikse de små ulempene.
Hun slipper iallefall å bli en med en vedhengsbokstav i klassa.

Jo men problemet er at jeg ikke vet hvem som styrer med det. Folkeregisteret går til skatteetaten, er det de jeg må kontakte?
Er helt grønn jeg

tror det skal litt til for å ikke få god kjent ett navn. Det jeg vet er at man får ikke kalle unger som f.eks.bjørn. Men om det er noen med famili(atv ect) så får en lov. Men dyre navn er ikke lov. Ellers tror jeg det er gangse frikk frem[:)]

ORIGINAL: tipp

tror det skal litt til for å ikke få god kjent ett navn. Det jeg vet er at man får ikke kalle unger som f.eks.bjørn. Men om det er noen med famili(atv ect) så får en lov. Men dyre navn er ikke lov. Ellers tror jeg det er gangse frikk frem[:)]

Kjenner da flere som heter Bjørn jeg. Så det må da være lov. Ulv er det visst 44 som heter her i landet.

ORIGINAL: Stjernejenten

Kjenner da flere som heter Bjørn jeg. Så det må da være lov. Ulv er det visst 44 som heter her i landet.

Kjenner også en liten Bjørn. Og en Hauk. Og en Ravn. [:)]

ORIGINAL: theolin

Kjenner også en liten Bjørn. Og en Hauk. Og en Ravn. [:)]

Rein er også brukt som guttenavn

Svar fra folkeregisteret: Du må vente til ungen er født og så sende inn papirer ang navn. Så får du en saksbehandler.
Urk, hvis det viser seg at jeg har en gutt i magen, så får han jo ikke noe navn før lenge etter han er født da! [:@] Vil ikke kalle han det for så å måtte endre det liksom...

Et vennepar av oss har en sønn som hetter Falk
og vet også om barn som hetter Ravn og ulv og Sol

Svar fra folkeregisteret: Du må vente til ungen er født og så sende inn papirer ang navn. Så får du en saksbehandler.
Urk, hvis det viser seg at jeg har en gutt i magen, så får han jo ikke noe navn før lenge etter han er født da! [:@] Vil ikke kalle han det for så å måtte endre det liksom...

Det er vel normalt det..? Her sendte vi iallefall ikke inn papirene for navnevalg før 1 mnd eller noe etter han var født. Men han fikk jo navnet når han var født fordiom [:)]

Som sagt i et innlegg over her, hvis navnet ikke er støtende på norsk/svensk eller dansk så får dere det nok godkjent.

ORIGINAL: Thunderella

Som sagt i et innlegg over her, hvis navnet ikke er støtende på norsk/svensk eller dansk så får dere det nok godkjent.

Problemet er bare at navneloven sier:
§ 8. Fornavn        Som fornavn kan det ikke velges et navn som er registrert i Det sentrale folkeregister som et navn som er eller har vært i bruk som etternavn eller mellomnavn. Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet eller har tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn.

Har sett at det er noen som har det som etternavn. Men pga settingen jeg har sett det i, lurer jeg på om det ikke er låst som etternavn. Men har ikke sett noen med det som fornavn da. Vet det er litt vanskelig å forklare når jeg ikke vil si navnet, men vil ikke risikere at noen jeg kjenner knabber det navnet. Vil ha unike navn [:)]

Back
Topp