Gode tips til å få en valp ren?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Mine foreldre har fått seg enn liten vakker valp nå, men det er så lenge siden de har hatt enn valp og mye har forandret seg. De vill gjerne bruke avispapir, men jeg mener jeg har hørt at dette er veldig dumt?
Vi har hund vi også, men hun ble ren av seg selv, hun hadde bare to uhell inne som valp, så jeg aner ikke hvordan man får ett dyr ren jeg.
Mitt forslag var å gå ut med ho ofte, etter mat, etter hun har sovet, etter hun har lekt osv.
Men noen andre med gode forslag? Og er det greit å bruke avispapir?

man må regne med endel uhell inne, det hører med fordi valpen er vant til å gjøre fra seg der den er. Men hvis man lufter den ofte og skryter mye når den tisser og bæsjer ute, samt ikke gir noen oppmerksomhet hvis den gjør noe inne, ikke kjefte eller noe, bare tørk opp, så skal det gå fint er også noen som skjermer av deler av huset mens valpen ikke er stueren enda, fordi det er steder de vil at valpen ikke skal ha uhell. Eller så kan man jo fjerne f.eks de dyreste teppene til valpen har lært å gjøre fra seg ute.

angående avispapir så er jo ikke det "feil". men jeg er vant til å gjøre det uten.

Men tror ikke valpen da at det er greit å tisse inne om avispapir er der? Jeg har hørt man ikke skal, men jeg vet ikke så mye om dette. Takk for tips, de regner med uhell hjemme, slik blir det jo i førsten som regel.

søteste skrev:
Men tror ikke valpen da at det er greit å tisse inne om avispapir er der? Jeg har hørt man ikke skal, men jeg vet ikke så mye om dette. Takk for tips, de regner med uhell hjemme, slik blir det jo i førsten som regel.

de skal visst forstå fort at det kun er avispapiret det er greit å tisse på inne. også bør man da flytte avispapiret nærmere og nærmere utgangen før man til slutt fjerner det helt. Du kan jo prøve å google litt på det og se hva folk skriver om fordeler og ulemper med det.

jeg ville ikke bruk avispapir. min erfaring er at det tar lengere tid før valpen blir husren. men ut ofte og etter lek, mat, soving osv.

min valp var vant til avispapir inne hos oppdretter og hun pisser på små firkanta tepper som vi har på jobb.. regner med det er pga hun syns det ser ut som en avis... men vet om flere som har brukt tissekladder og flytta det nærmere utgangen og det har gått fint.. Her satt hun seg ned på badematta som jeg hadde vaska når minsten bretta den ut på gulvet, liten oval firkant om jeg kan se det sånn...

Vi gjør det slik at vi tar hun ut veldig ofte... med en gang hun har våkna, etter hun har spist, lekt etc.. i begynnelsen er det så og si nesten hele tida... i begynnelsen rosa vi masse når hun tissa/bæsja ute og gjorde hun i fra seg inne så gikk vi ut med henne med en gang... nå er hun 3mnd og er blitt veldig flink.. hun får en godbit ETTER at hun er ferdig å tisse/bæsje ute, ikke hver gang altså men veldig ofte i begynnelsen, får selvfølgelig ingen godbit når hun tisser inne, men hvis vi tar henne på fersken inne så sier jeg neeeei med mørsk stemme og bærer henne rett ut når hun er ferdig.. Nå sier hun stort sett i fra selv ved å pipe foran utgangsdøra, men hvis gangdøra er igjen så tisser hun inne.. Vi fulgte nøye med henne for det var mange ganger hun gikk å satt seg foran utgangsdøra, ikke sa noe, og så kom inn i stua igjen å tissa...

Jeg er enig med 3xS om avispapiret, men selv har vi ikke brukt det etter jeg mottok en herlig en fra utlandet. Vi gikk ut med den oftest som mulig i begynnelsen, og hver gang vi så at den gjorde av seg inne tok vi den og gikk ut med en gang for å prøve å minne den på at den kan tisse eller drite ute enn inne - viktig med gjentakelser i det lange løp. Husk å rose hver gang den gjør av seg ute :)

Også tok vi vekk alt som vi ikke ville skulle bli ødelagt, og alt gikk bedre og bedre med tida. Det viktigste er å være tålmodig med å få valpen stueren. Det kan ta fra noen uker til noen måneder :)

En ting til, mat og vann er ikke tilgjengelige om natta, valpen skal jo ikke noe annet enn å sove, den får mat og vann på gulvet med en gang vi står opp :)

De første ukene brukte vi  engangs tisselaken. Vi jobbet med å unngå uhell inne så klart. Men de gangene hunden hadde uhell, så gikk den på lakenet. Veldig kjekt, for da sitter ikke lukta=)

Ellers er eneste løsningen å gå ofte ut, etter mat,sove og lek.

Jeg ville ikke brukt avispapir:)
De jeg kjøpte min hund av, brukte tepper, og det var eevigheter med trening før han vente seg av med det å tisse inne!
Jeg ville gått ofte ut, spesielt etter lek og mat..
Alle hunder er forskjellige, min hund tisset ofte på tepper! Til slutt fjernet vi alle tepper i hus, og til slutt da sluttet han å gå på do inne:)
Men som sakt alle hunder er forskjellige, og det finnes utallige måter å dotrene med en hund:)

Back
Topp