Gode tips mot kvalme mottas med takk

Miilla

Blir kjent med forumet
Hei, er så fryktelig kvalm. Er 6+5. Var kvalm i første svangerskapet mitt, men nye værre nå. Prøver å spise lite og ofte, lett mat osv. Men funker dårlig. Noen her som vet noe som kan hjelpe?

Drops! Jeg har drops tilgjengelig og tar meg ett så snart jeg kjenner kvalmen. Ellers spis jevnlig og drikk myye vann. Ellers sies det at ingefærte skal hjelpe mot kvalme

Hei, er så fryktelig kvalm. Er 6+5. Var kvalm i første svangerskapet mitt, men nye værre nå. Prøver å spise lite og ofte, lett mat osv. Men funker dårlig. Noen her som vet noe som kan hjelpe?

Ritz kjeks.. eller tuc. Ta når som helst og hvor som helst, og ha en pakke ved siden av senga så du kan ta en før du står opp. Og hvis det er vanskelig å spise, så ville jeg lagd noen sunne smoothier, eller hvis dere har juicer så er det enda bedre :happy: når jeg var veldig kvalm, så klarte jeg ikke kvalmende søte ting eller frukt som bananer eller kokosnøtt.. jeg lagde juicer av Jason Vale (og da særlig «the green juice»), fordi de er pakkfulle av næring og ikke kvalmende. Klarte noen ganger å ta noen slurker her og der. Matmessig så spiste jeg også godt ristet grovbrød uten noe på..:dead:

Synes tyggegummi med mintsmak har fungert bra, helt til jeg selvsagt fikk problemer med magen :p Hadde litt sylta ingefær til sushi i helga, og det var helt fantastisk mot kvalme, meeen så skal man visst ikke ha så mye av det heller, selv om det visstnok er mer innafor enn ingefær i pulverform. Har altså ikke funnet noe helt perfekt ennå :p

Ritz kjeks.. eller tuc. Ta når som helst og hvor som helst, og ha en pakke ved siden av senga så du kan ta en før du står opp. Og hvis det er vanskelig å spise, så ville jeg lagd noen sunne smoothier, eller hvis dere har juicer så er det enda bedre :happy: når jeg var veldig kvalm, så klarte jeg ikke kvalmende søte ting eller frukt som bananer eller kokosnøtt.. jeg lagde juicer av Jason Vale (og da særlig «the green juice»), fordi de er pakkfulle av næring og ikke kvalmende. Klarte noen ganger å ta noen slurker her og der. Matmessig så spiste jeg også godt ristet grovbrød uten noe på..:dead:

Takk for mange gode tips Skal prøves ut

Det å spise lite og jevnt gjennom hele dagen har fungert for min del. Spiser hver 1,5-2 time. Ritz kjeks er aldri langt unna. Unngår også å drikke brus eller andre ting med kullsyre. Har funnet ut at jeg blir uggen av det.

Store mengder ingefær kan gi økt risiko for abort, så det hadde jeg ikke turt å spist:oops:

Ellers synes jeg at seaband funker mot kvalmen min! Fikk også tips fra homeopat om å spise blodsukkerstabilt med mye proteiner og fett mot kvalmen, og holde meg unna sukker. Så syltetøy, frukt og andre søte saker er med å trigge kvalmen da blodsukkeret stiger. Sliter mye med maten selv nå, da ingenting frister. Så her går det mye i rista brød med smør, og mye vann:rolleyes:

Fikk et par veldig fine dager etter å ha spist kokt torsk. Selvfølgelig mulig det er helt tilfeldig, men jeg tenkte å teste igjen nå om et par dager for å se om det kan være til hjelp.

Seaband.. Sånne kvalme armbånd fra apoteket. Jeg går med de nesten døgnet rundt nå..

Jeg har prøvd alt som er nevnt over, men ingenting fungerte før jeg startet å spise en blanding av brun, rød og svart ris. Det brytes ned såpass sakte at blodsukkeret holder seg stabilt veldig lenge. På det verste måtte jeg sette en alarm kl 05.00 om morgenen for å spise litt ris, sånn at jeg kunne unngå den kraftige morgenkvalmen. Spis 4 store ss hver 2-3 time og ta en generell titt på diabetiker diett. Alt som stabiliserer blodsukker er bra mot kvalme! Og for all del, unngå stress. En stressende periode i graviditeten min var noe av den verste kvalmen jeg noengang har hatt.

Håper det hjelper!

Vedlegg

• 16068185686566974670115102448872.jpg
    16068185686566974670115102448872.jpg
    26,7 KB · Visninger: 8
Jeg føler det er så random hva jeg blir kvalm av.., men stress er ansolutt noe som forverrer. Og hvis jeg blir veldig forstoppet så blir det helt klart verre, så mdå passe på å unngå det! Ellers småspiser jeg meg gjennom dagen - tror nesten litt at det er distraherende også, samtidig som det lindrer.:p

Her er det bare Postafen som har noe effekt nå. Er sengeliggende og kaster opp hver dag. Men merker jeg blir dårligere av å ikke spise så prøver å få i meg noe. Eple i biter har gått greit, brødskive med jordbærsyltetøy og melk (faktisk!), isbiter og vann, noe salt (har kjøp kjeks og potetgull men ikke spist så mye av det), har også prøvd suppe..

Back
Topp