Gode råd

Ariel_

Glad i forumet
Novemberlykke 2022
Mailykken 2025
Siden dette blir vårt (forhåpentligvis) første barn:Heartred, så har jeg jo egentlig ikke peiling på hva jeg går til. Er det noe spesielt jeg må tenke på nå i starten? Har bestilt TUL 7+1 og legetime 8+1.

Henger meg på denne!

Jeg har bestilt første svangerskapskontroll via helsestasjonen, men det er kanskje det samme du skal hos legen i uke 9 Ariel?

Første som slår meg ; evt kutte ned på koffein, spise Sunt og variert!:happy:
Ikke glemme å ta jod og kalsium tilskudd om du ikke har startet på det allerede :Heartred
Lese seg opp på hva man ikke skal/bør spise som gravid.

Ellers husker jeg ikke når jeg var til jordmor/lege først med gutta, men tipper 8-10 uker:love7

sist men ikke minst, slappe av, ikke stresse og nyte:happy:

Første som slår meg ; evt kutte ned på koffein, spise Sunt og variert!:happy:
Ikke glemme å ta jod og kalsium tilskudd om du ikke har startet på det allerede :Heartred
Lese seg opp på hva man ikke skal/bør spise som gravid.

Ellers husker jeg ikke når jeg var til jordmor/lege først med gutta, men tipper 8-10 uker:love7

sist men ikke minst, slappe av, ikke stresse og nyte:happy:
Takk :Heartred Høres ut som jeg har fått med meg det meste. Snusen var det verste å kutte da :smiley-ashamed004 Tar folat og omega 3 tabletter. Får sjekke om det er jod og kalsium i de, ellers får jeg gå å kjøpe. :smiley-bounce012

Takk :Heartred Høres ut som jeg har fått med meg det meste. Snusen var det verste å kutte da :smiley-ashamed004 Tar folat og omega 3 tabletter. Får sjekke om det er jod og kalsium i de, ellers får jeg gå å kjøpe. :smiley-bounce012
Snusen er verst her å!:hilarious: Har kjøpt Onico!:happy:
Hjelper litt..
Ja gjør det! ;) - kjøpt på apoteket jeg. Den gule pakka som heter «gravid»! Der er alt man trenger:Heartred

Mitt råd er å følge råd på offisielle kanaler og ikke alle andre steder.
Blir fort andres meninger, gjerne uten begrunnelse (Bare se om du finner en sushi-debatt for eksempel). Rådene oppdateres såpass ofte at andre kan være utdatert når de kommer med sine råd/info. Bare mellom 2017 og 2018 var det ulike "regler" for hva jeg måtte passe på som gravid.

Og neste råder å bruke hodet. Kjøp det du tror du trenger og ikke det alle andre tror du trenger. Spør gjerne om råd, men om du ikke tror du trenger så ikke bruk unødig penger og tid på det du anser som unødig. Og bruk finn.no =)

Mitt beste råd er å stole på deg selv å følge magefølelsen ❤ en ting jeg iallefall gjerne kunne trengt å høre om da jeg var gravid var etter rier etter fødsel, såre bryster, bryst spreng.

Mitt beste råd er å stole på deg selv å følge magefølelsen ❤ en ting jeg iallefall gjerne kunne trengt å høre om da jeg var gravid var etter rier etter fødsel, såre bryster, bryst spreng.

Enig! Hadde aldri hørt om etterrier, og hadde ganske kraftige allerede etter førstemann som jeg trengte smertestillende for. Hadde heller ikke tenkt på at jeg trengte en myk ammebh å sove i når jeg trengte å sove med ammeinnlegg da melka kom :smiley-ashamed004

Enig! Hadde aldri hørt om etterrier, og hadde ganske kraftige allerede etter førstemann som jeg trengte smertestillende for. Hadde heller ikke tenkt på at jeg trengte en myk ammebh å sove i når jeg trengte å sove med ammeinnlegg da melka kom :smiley-ashamed004

Ja samme å spesiellt var etterriene helt pyton når jeg ammet. Føler det er såå mye mer info om svangerskap, men så lite råd å snakk om tiden etter fødsel

Etterriene var fæle, men jeg husker og det at jordmoren skulle presse på magen (for og prøve å få ut restene inni der) 11 år siden sist fødsel, men dette husker jeg godt.

Ja føler det kommer nye råd. Når jeg var gravid sist var det nytt at man skulle roe ned på lakris og ingefær. Og så ikke rått kjøtt eller kjøtt som ikke er varmebehandlet, så ingen salami, roastbeef, spekemat eller biff som ikke er gjennomstekt. Og så er det jo kjempebra om man får til å trene/røre seg litt for å prøve å holde vondtene unna.

Mitt råd er å følge råd på offisielle kanaler og ikke alle andre steder.
Blir fort andres meninger, gjerne uten begrunnelse (Bare se om du finner en sushi-debatt for eksempel). Rådene oppdateres såpass ofte at andre kan være utdatert når de kommer med sine råd/info. Bare mellom 2017 og 2018 var det ulike "regler" for hva jeg måtte passe på som gravid.

Og neste råder å bruke hodet. Kjøp det du tror du trenger og ikke det alle andre tror du trenger. Spør gjerne om råd, men om du ikke tror du trenger så ikke bruk unødig penger og tid på det du anser som unødig. Og bruk finn.no =)

Slenger meg på denne! Det er så lurt å holde seg til rådene fra offisielle kanaler!:)

For meg er det en trygghet i å holde seg oppdatert på disse og følge de. Da har jeg gjort mitt for den lille spiren:Heartpink

Klarer jo likevel ikke å la være å komme med personlige råd, så du får vurdere om du vil ta de til deg eller ikke:dance018Tror fødsel og graviditet sitter sånn i oss at det omtrent er umulig å ikke råde ut fra egne erfaringer. Så her må du luke bort det som ikke passer for deg.

Anbefaler å lese om etterrier og renselse på offisielle kanaler. For meg var de første ukene etter fødselen svært overveldende. Det var ikke jeg forberedt på, kanskje det finnes lesestoff om det også.

Anbefaler ammehjelpen.no.

Om en er av den engstelige sorten, slik jeg er, så hadde jeg nytte av mental trening. Jeg er virkelig ikke av den alternative typen, men valgte å prøve det som kunne hjelpe til med å trygge meg.

Vedlegg

• C84AAACA-45BE-4D09-B8D3-6C0AC0F3319C.png
    C84AAACA-45BE-4D09-B8D3-6C0AC0F3319C.png
    2 MB · Visninger: 3
Ja føler det kommer nye råd. Når jeg var gravid sist var det nytt at man skulle roe ned på lakris og ingefær. Og så ikke rått kjøtt eller kjøtt som ikke er varmebehandlet, så ingen salami, roastbeef, spekemat eller biff som ikke er gjennomstekt. Og så er det jo kjempebra om man får til å trene/røre seg litt for å prøve å holde vondtene unna.
Å jeg husker de diskusjonene om lakris og ingefær. Der var det steile fronter i 2017/18. Enten var du dum og dårlig vordende mor eller så var du hysterisk.

Å jeg husker de diskusjonene om lakris og ingefær. Der var det steile fronter i 2017/18. Enten var du dum og dårlig vordende mor eller så var du hysterisk.
Ikke sant! Jeg er av typen som tenker at Helsenorge/Matportalen ikke ville ha anbefalt å ikke spise disse tingene hvis det ikke hadde noe for seg. Har alltid vært skikkelig regelrytter :P

Ikke sant! Jeg er av typen som tenker at Helsenorge/Matportalen ikke ville ha anbefalt å ikke spise disse tingene hvis det ikke hadde noe for seg. Har alltid vært skikkelig regelrytter :p
Den gang var det ikke offisielle råd enda. Var bare den finske studien på den tiden. :) Jeg sliter mest med røkelaks. Det er mindre frarådet nå enn det det var og i tillegg fant de listeria i røkelaks første julen jeg var gravid, så der er jeg nesten hysterisk :oops:

Back
Topp