Gode råd til bleieslutt?

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
Mini her ble satt på do fra hun var 5-6 måneder, og frem til hun var ett år bæsjet hun så og si aldri i bleia. Hun sa fra selv, og holdt seg om hun ikke kom på do. Hadde håpet det skulle resultere i tidlig bleieslutt, men ser ut til at det har hatt motsatt virkning. Rundt ettårsalder slet hun litt med hard mage og sluttet å bæsje på do, var en ukes tid hun kun klarte å bæsje i varmt vann i balja, og etter det ville hun ikke på do mer. Må nevne at hun aldri har blitt satt på do mot sin vilje, så vi droppet det med en gang hun ikke viste tegn til å ville det selv lenger. Nå er hun 20 måneder og jeg ønsker å prøve å la henne gå litt på do fremover, evt. bleieslutt om det viser seg at hun er klar. Hun sier fra når hun tisser og bæsjer, men vil IKKE sitte på hverken do eller potte. Potta er helt ny og hun syns det var stas, og pekte og sa tisse, men sitte på den, det nekter hun. Er hun rett og slett ikke moden for dette i det hele tatt, eller er det noen som har noen lure råd på lur som kan få henne interessert i potte/do?

Det er kanskje for tidlig, og jeg kommer IKKE til å presse henne til noe som helst, kan godt hende hun bare ikke er klar. Jeg spør bare om råd og erfaringer.

Her satt gutten vår på do fra han var 16 mndr., etterhvert begynte det å komme tiss på kvelden og morningen.. Begynte å gå på do i bhg. og hjemme ved nesten alle bleieskift.. Etterhvert ble det resultater. 

Gjorde aldri noe nummer ut av det, og var bare en helt naturlig ting for han. 
Sommer før han ble 2 år (ble to i slutten av aug.) tok vi av han bleie og kjøpe inn SINNSYKT mange boksere.. :P  Han hadde da før den tid bæsjet en gang på do.

Tok nesten en mnd. så var han tørr :) Hadde en uke etter jul at han hadde en del uhell, men vet ikke helt hvorfor.. 

Nå er han 2.5 og kjempe flink :)

Har også lest tips om at du kan ta truse innenfor bleien..

Tror det varierer litt. Jeg gadd ikke vente til jenta mi skulle si fira når hun skulle på do. Da hadde hun nok hatt bleie på om hun var 3 år eller 4 år eller konfirmant.
Så jeg satte henne på do fra hun var 13 mnd og dette ble en dagelig rutine som tannpuss og alt annet. Det var jeg som valgte å sette henne der og hun valgte det ikke selv, men hun var jo blid og fornøyd og fatta fort at det var i do det skulle.

Da hun var 16 mnd sa hun bare bæsj bæsj når hun skulle bæsje, så fra da ble det slutt på bæsjebleiene. Fortsatte å sette henne på do etter soving, spising og sånn ellers. Da hun var 20 mnd var bleia tørr for det meste så da fjerna jeg den. Hun hadde vel bare 3-4 uhell den første uka. Så her gikk det veldig bra. Nattbleie tok vi noen mnd senere. Hun ble 3 nå og har ikke hatt noe tilbakefall for å ikke ville på do.

Når man først har blitt satt på do så lenge, så synes jeg ikke man skal gå tilbake til å bæsje i bleia. Synes en skal prøve å gjøre litt morro ut av doen jeg da. Gi dem en leke eller synge eller noe. Har sitti opptil 20 min på do med jenta mi (det var helt i starten), men når det har kommet noe da så har vi klappa og rost og hun har da fatta det. De gangene det ikke kom noe roste vi ikke.

Hvis dattern din har hvert så flink, tror jeg nok at jeg ville fortsatt, men helst doen. Hvis man ser at hun skal bæsje og du da løper bort og forter deg å setter henne på do og gjør litt gøy ut av løpeturen, vil jeg ikke si det er å presse henne heller.

Idag er man veldig opptatt av at alt skal gå i barnets tempo, men noe kan man jo prøve som foreldre også.Uten at det er press.

Lillebror blir 18 mnd snart og har sitti på do fra han var 10 mnd, men han sier ikke fra enda, men tisser og bæsjer i do for det flere ganger om dagen, men han er mye tregere i utviklingen, men jeg fortsetter bare med å sette han der for plutselig så slipper det :) Og han kommer til å si ifra, håper jeg. Føler at jeg ser mørkt på det når det går noen dager som det ikke er tiss og bæsj i do og han helst ikke vil sitte der. Og jeg likevel setter han der, men det glemmes fort. Tenna må også pusses, der er det vel mange som presser barna til det :p

Lykke til, håper det ordner seg. Jeg finner i allefall på de utroligste ting på do til minsten når han helst ikke vil sitte der. En do rull, shampoflaske eller noe annet og plutselig sier det plopp.

Kjøp masse truser og la henne gå uten bleie hjemme :) Det blir uhell, men de fatter det som regel fort, for det er ikke deilig med våt og skitten truse :)

Ville tatt en pause jeg. Gi henne litt tid, la henne slippe å tenke på det.

Back
Topp