Gode råd og informasjon

Kattedamen83

Flørter med forumet
Den siste måneden har jeg hørt masse på en podcast som heter "Graviditet, fødsel og tiden etter". Den har gitt meg så mye god informasjon og råd, og så kom jeg til å tenke på hvorfor ingen av mine venninner eller kvinner i familien min har sagt noe om disse tingene? Jeg har landet på at det er stor sannsynlighet for at de ikke sitter på denne kunnskapen selv, og dermed ikke kan dele den videre, så nå ønsker jeg å starte en tråd der vi kan gi hverandre gode tips, råd og informasjon til tiden vi er i nå og det som kommer. :happy: :Heartred

Tips til barselstiden: begynn nå og lag opp brød/rundstykker, og gryter, supper, sauser, gratenger o.l. som du/dere pakker i posjonspakker og fryser ned. Når barseltiden kommer og dere er trøtte å slitne har dere én ting mindre å styre med og dere får i tillegg i dere næringsrik og god mat, som vil hjelpe på formen. :)
Godt tips! Men hvor lenge holder ferdiglaget mat seg egentlig i fryseren? Eller et det litt tidlig å begynne å lage opp nå?

Jeg har også tenkt at jeg skal lage mat og legge i fryseren, men ikke før i mars☺️

Vi feiret jul med noen venner med en tass på 11 mnd, så da fikk jeg mange gode råd. Nå har jeg bestilt noen gode truser, en skylleflaske og kjølebind på fodebagen.no

Jeg har også tenkt at jeg skal lage mat og legge i fryseren, men ikke før i mars☺️

Vi feiret jul med noen venner med en tass på 11 mnd, så da fikk jeg mange gode råd. Nå har jeg bestilt noen gode truser, en skylleflaske og kjølebind på fodebagen.no
Kjempebra råd! Noen spesielle typer truser, eller bare noen du personlig synes er behagelige?

Godt tips! Men hvor lenge holder ferdiglaget mat seg egentlig i fryseren? Eller et det litt tidlig å begynne å lage opp nå?
Det kommer jo litt an på om du har en fryser av god kvaliet eller ei, men brød holder seg i 6-7 mnd (fete bakevarer har kortere holdbarhet), kjøtt fra 2 mnd til 2 år (avhenger av mengde fett) og fisk 3-6 mnd (avhenger av mengde fett). Gryterett og supper geberelt 3 mnd. Google for spesifikk info om det du skal lage. :)

Venter 3., og jeg kan råde alle til å kjenne sine grenser når det kommer til besøk i barseltiden. Ikke ta imot besøk om du egentlig ikke orker, begrens det til et par timer (be gjerne partner om å gi beskjed til besøket om at de er velkommen frem til klokken….) og be de ta med mat ❤️ Ikke bruk energi på å varte opp for gjester som fersk mor. Og ha en kurv med bleier, smokker, gulpekluter, snacks og gjerne noe drikke til mor både på soverommet og i stua. Deilig å ikke trenge å gå noe sted om du blir sittende lenge med baby i fanget ❤️ Denne gangen skal jeg også ha en vippestol fast på badet, så jeg bare kan sette baby der om jeg plutselig må på do eller vil ta meg en dusj. Jeg har brukt mye tid på å «holde meg» fordi det har vært for mye styr å ta med baby ❤️

Back
Topp