Gode råd mot vepsestikk?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Jeg ble stukket av veps på halsen på søndag. Var ikke så vondt, men det ble veldig hovent. Nå har jeg en ganske stor, hard, rød klump på siden av halsen, litt under øret der den hersens vepsen stakk. Noen tips?

Hva skal man gjøre som "førstehjelp" når voksne og barn blir stukket?
 
Jeg ble stukket av veps på halsen på søndag. Var ikke så vondt, men det ble veldig hovent. Nå har jeg en ganske stor, hard, rød klump på siden av halsen, litt under øret der den hersens vepsen stakk. Noen tips?

Hva skal man gjøre som "førstehjelp" når voksne og barn blir stukket?

Hei, de fleste tåler vepsestikk selv om det kan gjøre vondt. Det som kan være litt skummelt er om vepsen setter seg på mat eller drikke- som gjør at den er litt vanskelig å se og du putter alt i munnen. Da kan en hovne så mye opp at at luftveiene blir blokkert. Skulle det skje er det bare å kontakte lege med en gang.

Vepsen har glatt brodd og kan stikke flere ganger. Dersom brodden sitter igjen, så fjerner du den (obs! ikke klem rundt kjertelen som kan følge med brodden da det kan medføre at mer gift presses ut). Et ukomplisert stikk kan man behandle med et smertestillende middel/lokalbedøvende salve som Xylocain og Eurax som fås kjøpt på apotek. Å legge en isbit på stikkstedet vil også kunne lindre smertene.

Forebyggende råd mot veps:
  • Dekk til mat og drikke som står ute
  • Unngå å drikke direkte fra brusflakser eller lignende
  • Vær litt obs når duy åpner søppeldunker, da vepser tiltrekkes av gamle matrester
  • Hold vinduer på soverommet lukket, eller kjøp pollennett/insektsnett som dekker vinduet.
Mvh Kari, Komplett apotek
 
Back
Topp