Gode råd ang dette?

Marthe<3

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
MayDay2021
September To Remember
Hei! :happy:

Jeg trenger litt råd angående et problem jeg har, vel her er situasjonen:

Jeg er ei jente på 25 år som jobber på Gardermoen. Jeg har et "mannlig" yrke men tenker ikke noe på det da jeg passer godt til det. Men siden vi begynte å prøve i mai så har min psykiske og fysiske helse gått en del ned! :sorry:

Jeg trives i jobben min men siden jeg har vært en del borte og syk så har jeg blitt gitt mindre ansvar(fullt forståelig da jeg fint er borte 1 uke i mnd)
Men med dette mindre ansvaret så føler jeg meg veldig skyldig foran sjefene og føler de ikke "verdsetter meg som ansatt lenger" og da går det utover min psykiske helse igjen. :(

Jeg har nå forstått (endelig etter 9 måneder) at det å få barn kan ta litt tid! Men jeg har begynt å se etter ny jobb! Men for å søke på jeg jo skrive en CV og der bør jo min forrige arbeidsgiver stå, (sjefen vet ikke at jeg prøver å bli gravid).
Hvordan skal jeg si til sjefen at jeg ser etter ny jobb med all sykdommen jeg har hatt i det siste? o_OHar for eksempel vært hjemme hele uka med influensa...
 
Ikkje enkel situasjon... Eg må faktisk også ut på jobbjakt mest sannsynleg pga stor økonomisk krise på jobb. :( I CV-en kan du jo berre skriva «Referanser oppgis ved forespørsel» for eksempel? Så slepp du å gi beskjed til sjefen før du har kome deg på intervju og lenger i rekrutteringsprosessen.
 
Jeg ville anbefalt å sette opp din nåværende jobb som erfaring i din CV, du skriver startdato og til d.d..
Referanser kan, som nevnt over, settes opp som «oppgis ved forespørsel».
Når de spør om referanse etter intervju kan du si at de får det om/ når du faktisk blir en aktuell kandidat til en stilling, da du ikke ønsker at nåværende arbeidstaker skal vite at du søker nye utfordringer.
Vil gjette det er få «nye arbeidstakere» som ikke forstår dette!

Når det er sagt syns jeg åpenhet er viktig..
Fortell sjefen din hvorfor du syns det er vanskelig på jobb og hvorfor ting er blitt som det er blitt.
Du må likevel ikke fortelle at du prøver å bli gravid, hvis du ikke ønsker det, men del ting som er vesentlig for å bedre egen jobbsituasjon.

Ofte møter man mer forståelse når de har en begrunnelse på hvorfor ting er som de er!

Lykke til :)
 
Jeg har sagt på intervju at jeg ikke ville nåværende sjef skulle vite det. De forsto godt det så det var ikke et problem. De har da bare ringt andre. Nå er du ung.. da brukte jeg veilederen min på masteroppgaven og sjef for en organisasjon jeg var med i som referanse.
Du må ikke fortelle at du prøver å bli gravid, men jeg gjorde det nå når jeg startet med ivf og det gjorde alt ganske mye lettere. De har full forståelse og hjelper til når jeg sier at jeg må til legen, eller når jeg ble dårlig på Progynova.
 
Jeg ville nok forsøkt å snakke med sjefen(e) først, og fortalt på en nøytral måte hvordan du har det. Forklar hvorfor du har vært syk, hvis du ikke har gjort det allerede. F.eks. er influensa selvfølgelig en akseptabel grunn til å være borte, eller kronisk migrene, eller sterke menssmerter. Antakeligvis/forhåpentligvis vil de være forståelsesfulle og støttende, og det vil antakeligvis bidra til du at du trives bedre igjen? Det er som regel lurt å forsøke å stå i det som kan være litt vanskelig, man vokser ofte veldig på det.

Dette rådet gjelder ikke dersom du tidligere har hatt negative erfaringer med at sjefen har vært uprofesjonell eller hvis dere har uryddige forhold på arbeidsplassen.

Personlig skulle det mye til før jeg ville søkt ny jobb i en prøveperiode. Du risikerer å måtte starte i ny jobb, som omtrent alltid er utrolig slitsomt (mange nye fjes, nye arbeidsoppgaver, ny kultur osv.), samtidig som du er kvalm, utslitt og hormonell. Det kan likevel være riktig for deg, hvis du virkelig mistrives eller hvis sjefen responderer uprofesjonelt på en prat om hvordan du har det på jobb.

Uansett hva du velger ønsker jeg deg lykke til! Både med prøvingen og ev. jobbsøking. :)
 
i CV'er skriver du som det står over: fra du startet til d.d (dags dato) Arbeidsgiver trenger ikke vite at du søker jobb. Så finner du andre referanser enn arbeidsgiver du har nå. De ringer ikke referanse hvis du ikke har vært på intervju, og du må jo spørre før du kan legge til noen som referanse.
Lykke til, finner du en jobb du ønsker så husk å ring de og "mas" ;)
 
Back
Topp