Gode mellommåltider til baby 8 mnd

ModenMamma

Andre møte med forumet
Jeg har en gutt på 8 mnd som nekter å spise brødskive. Han vil heller ikke drikke av kopp eller flaske. Jeg ammer etter hvert måltid. Ellers får han grøt, fruktmos og middagsmat.. Han drikker smooties fra teskje. Syns dette blir litt ensformig. Han kan vel ikke spise grøt tre ganger pr dag? Noen forslag til gode mellommåltider eller tips til hvordan jeg skal få han til å spise brød? Tror det er klumpene han ikke liker, ikke smaken. Takk :)
 
Jeg vil anbefale moset cottage cheese med forskjellige ferske frukt i... Kanskje bær også...Det var nesten en oppfinnelse for oss...
 
Jeg har en gutt på 8 mnd som nekter å spise brødskive. Han vil heller ikke drikke av kopp eller flaske. Jeg ammer etter hvert måltid. Ellers får han grøt, fruktmos og middagsmat.. Han drikker smooties fra teskje. Syns dette blir litt ensformig. Han kan vel ikke spise grøt tre ganger pr dag? Noen forslag til gode mellommåltider eller tips til hvordan jeg skal få han til å spise brød? Tror det er klumpene han ikke liker, ikke smaken. Takk :)
Hei!
Høres ut som du har en gutt so spiser helt normalt i forhold til sin alder. Det at han ikke, spiser skiver enda, er ikke noe problem. For å få ham til å like brødskiver, er det viktig å ha noe godt på dem. Gjerne litt smør og leverpostei, evt. smøreost eller prim. Du kan også gi fruktmos sammen med skive.
Det er ikke anbefalt å gi mer enn to grøtmåltider pr. dag. Grøt to ganger daglig og ett middagsmåltid utgjør hovemåltidene. Du kan gjerne gi litt fersk frukt som mellommåltid. Du kan f. eks. blande inn litt havregryn i fruktmosen for å gjøre måltidet mer fullverdig. Da vil det mette mer. Fra han er ti måneder, kan han få jogurt. Gi gjerne gutten din smaksprøver fra de voksnes mat. Maten du lager selv smaker ofte bedre enn ferdigmat, og kan virke mer stimulerende på appetitten. For å skape gode matvaner kan dere som foreldre gi barna gode smaksopplevelser med sunn mat og sørge for en god atmosfære rundt måltidene. Lykke til! Hilsen Elin
 
Back
Topp