Gode, gammeldagse ostesmørbrød

~Stjernemor~

Elsker forumet
Lagde dere masse det da dere var små?
Sånn brødskiver med ost og skinke på og inn i ovnen?[:)]
Vi hadde det som fast fredagskos hjemme da vi var små.[:)]

Tenkte å lage det til sambo når han kommer hjem fra jobb i kveld.

Har dere noen spennende varianter av denne klassikeren? Annet enn bare ost og skinke på mener jeg...[;)]

Ketchup, salami, ost og grillkrydder [:)]

Laget maaaaange ostesmørbrød oppigjennom årene jah [:D]

ORIGINAL: Oline

Kommer langt med bare ost og skinke[:)]
Evt oregano, piffi, ketchup eller en ananasring

Jeg husker godt de. Lager av og til selv. Eller bare steker i panna.
Vi har ikke micro, så her er det old fashion way[:)][;)]

Samme her!
Men det er jo så godt når osten smelter og blir sprø i kantene mmmmmmmmmmmmm[:)]

Jeg har et par ganger lagd en mer spennende variant av toast, bruker da kjøttdeig med evt tacokrydder eller annet krydder på, og har i kanskje paprika, mais el, og så ost på begge sider på brødet, og i toastmaskinen.

Går jo ann å prøve noe sånt, selv om det er i ovn og evt. bare en brødskive.

De MÅ lages i ovnen. Blir ikke det samme hvis de blir laget i micro.

En jeg har spist masse (senest i går): Ostebolle skjæres i to, putt litt smør, ei skive dansk salami og ei skive ost på, putt i mikro'n, dryss uanstendige mengder pizzakrydder på, og nyt med et stort glass melk[:D]

Husker jeg sammen med reservebestemoren min ofte laget "Nøffes Pizza", tatt fra en Disney oppskriftsbok: spiralloff med ketsjup, røkt kjøttpølse og ost på[:)]

Når jeg er hjemme hos mamma og pappa lager jeg gjerne ostesmørbrød hvor jeg først smører et lag dijonsennep på skiva, så forsyner jeg meg ellers av det som er. Liker fortsatt røkt kjøttpølse veldig godt på[:)] Og masse ost selvfølgelig. Noen ganger topper jeg med Blå Castello[:D]

En ting er sikkert, ostesmørbrød er best når de er stekt på god gammeldags vis, i ovnen!

Også godt med litt baconost inni [:)] Vi bruker kun baconost, ketchup og hvitost... Barna i barnehagen elsker disse ostesmørbrødene [:D]

ORIGINAL: DivaAnnie

dobbel skive i vaffeljern er også godt. blir veldig sprø [:)]

Ja, det er digg!

tomat og løk under osten og skinka, peperoni istede for kokt skinke, mozzarella istede for gulost, basilikumblader på, osv.. [:D] nam nam[:D]

Ja, ta ett tynt lag med skinkeost/smøreost, så river du skinken i strimler og tar ost og litt grillkrydder på, mmmh

mmmmmmmmmmmmasse gode forslag!!!!!!!

men ja, skal lagesi OVNEN!!!![:)]

lager mye ennå men vanlige meg tynt lag ketchup, ost og mye grill krydder og på grill i ovnen. er og kjempe godt men taco kjøttdeig eller pizzafyll og kjøttdeig inni. nam!
eller i toast maskin [:D]

ja, det var stor stas å få da vi var små, og jeg syns den dag i dag at det er snadder...

hvis jeg skal unne meg skikkelig luksus tar jeg de i stekepanna (fy, så usunt, hehe),

loff eller italiensk brød + ketchup, pizzakrydder, falukorv eller salami, ost og så steikes i margarin (brød på begge sider altså)

pesto, brie og serranoskinke og tomat og basilikum[:D][:D][:D] på godt landbrød f.eks.

det lagde jeg i går[8D]. Bruker loff, ketchup, kjøttpølse i skiver, opphakket purreløk og paprika. Ost og oregano på toppen, og så inni ovnen.

baconost i på skiva, bacon/salami/skinke, ost, tomatskiver på toppen( blir grilla i ovn ) mmmm [:D][:D]

Når vi har spaghetti er det alltid masse kjøttdeig med saus til overs. bruker sette det i kjøleskapet og ha på skiver med ost på kvelden etter .Snydens godt!!

Ellers er jeg kjedelig å bruker ofte bare ost og krydder (oregano eller grillkrydder)

ORIGINAL: Luthien05

ja, det var stor stas å få da vi var små, og jeg syns den dag i dag at det er snadder...

hvis jeg skal unne meg skikkelig luksus tar jeg de i stekepanna (fy, så usunt, hehe),

loff eller italiensk brød + ketchup, pizzakrydder, falukorv eller salami, ost og så steikes i margarin (brød på begge sider altså)

Åjaaaa, falukorv er digg!

ORIGINAL: DivaAnnie

dobbel skive i vaffeljern er også godt. blir veldig sprø [:)]

Vi lagde de også alltid i vaffelhjern, blir kjempegodt! Bruker enten dressing, salami, mør, skinke, ost, ketchup, grillkrydder, tomat, løk, +++ kan bruke det meste, ta det du liker[:)]

Back
Topp