Gode erfaringer med planlagt keisersnitt

EtLiteGullTil

Forelsket i forumet
Jeg har i dag fått innvilget kommende pks.
Men jeg gruer meg sånn innmari, og syntes det er veldig skummelt å tenke på både selve dagen men også ukene etterpå.

Er det noen som har noen fine og gode erfaringer, og kanskje tips til meg?
 
Hei. Jeg har ikke erfaring med pks. Men jeg har hatt to akutt ks.
Skal ha pks nå på torsdag.

Sånn bortsett fra at alt skjedde fort i forhold akutt keisersnitt så har jeg kun positive erfaringer med ks.
Ja de første 6 ukene etter ks er det restriksjoner i tunge løft osv. Men det blir en vane etterhvert.
Selv har jeg hatt lite smerter i forbindelse med mine ks. Og lite plager. Og har kommet fort.
 
Jeg hadde planlagt KS med nr 1 pga seteleie. Vanlig vaginal fødsel med nr 2 og denne gangen ligger det ann til vaginal fødsel igjen.

Min erfaring med planlagt KS er helt fantastisk. Faktisk så fin at jeg heller vil ha et planlagt KS enn vaginal fødsel.

PKS er under rolige og kontrollerte former[emoji173]️ du får ha med ledsager så det blir fortsatt en opplevelse å dele[emoji173]️
Jeg ble godt ivaretatt og «dullet» med under hele prosessen av helsepersonell.
Og rekovalenstiden var ikke så vond som mange beskriver. Litt begrensninger ifht belastninger for at alt skal gro greit.

Noen tips på veien:
Pakk med deg bukse med løs lining, f.eks en mammajoggebukse.
Vær flink til å ta smertestillende iht anbefalinger fra helsepersonell. Blir fort litt fortvilende hvis man venter for lenge med smertestillende så må man også vente på at de skal funke i tillegg.
Ha det klart at andre må hjelpe deg med husarbeid, dette skal du IKKE drive med. Du skal egentlig kun slappe av, kose deg med den lille skatten og være ved lett aktivitet. Altså gå deg gjerne en tur, det er veldig positivt.
Jo også vil jeg minne om at du må fortsatt gjennom renselsesperioden selv om det blir KS[emoji30]
 
Jeg hadde planlagt KS med nr 1 pga seteleie. Vanlig vaginal fødsel med nr 2 og denne gangen ligger det ann til vaginal fødsel igjen.

Min erfaring med planlagt KS er helt fantastisk. Faktisk så fin at jeg heller vil ha et planlagt KS enn vaginal fødsel.

PKS er under rolige og kontrollerte former[emoji173]️ du får ha med ledsager så det blir fortsatt en opplevelse å dele[emoji173]️
Jeg ble godt ivaretatt og «dullet» med under hele prosessen av helsepersonell.
Og rekovalenstiden var ikke så vond som mange beskriver. Litt begrensninger ifht belastninger for at alt skal gro greit.

Noen tips på veien:
Pakk med deg bukse med løs lining, f.eks en mammajoggebukse.
Vær flink til å ta smertestillende iht anbefalinger fra helsepersonell. Blir fort litt fortvilende hvis man venter for lenge med smertestillende så må man også vente på at de skal funke i tillegg.
Ha det klart at andre må hjelpe deg med husarbeid, dette skal du IKKE drive med. Du skal egentlig kun slappe av, kose deg med den lille skatten og være ved lett aktivitet. Altså gå deg gjerne en tur, det er veldig positivt.
Jo også vil jeg minne om at du må fortsatt gjennom renselsesperioden selv om det blir KS[emoji30]

Også, husk å teip arret med plasterteip spes ved utsettelse for sol. Jeg teipen arret mitt alltid i sol og mye utenom hele det første året. Idag synes det knapt [emoji6][emoji1360]
 
Jeg har hatt to akutte keisersnitt, og kjenner litt på gruingen selv. Mine ks var veldig traumatiske, så det er vanskelig for min del å assosiere det med noe hyggelig og positivt, tar meg i å misunne dem som føder normalt.
MEN selv om jeg hadde traumatiske ks hadde jeg ingen ubehagelige senvirkninger, arret var enkelt å holde rent og pent, og hadde ingen smerter i forbindelse med ks i etterkant. Var etter forholdene tidlig oppe og gikk og i fin form.
Eneste er at huden rundt keisersnittarret blir litt følelsesløs
 
Sniker.
Hadde PKS med første. Gruet meg masse i forkant, men alt gikk veldig bra. Selve opplevelsen var veldig ryddig og grei, og et pluss var at vi kom uthvilte inn på sykehuset:) jeg hadde veldig lite vondt etterpå, og fikk melk dagen etter KS. Dro hjem fra sykehuset etter tre dager og hadde lite vondt, og fikk ingen komplikasjoner i ettertid. Begynte å trene etter ca 6-8 uker. Selvfølgelig var det litt kjipt med restriksjonene for løfting og husarbeid osv, men det gikk helt greit. Blir det seteleie denne gangen også skal jeg ha PKS igjen :) egentlig ønsker jeg vel PKS nå også siden det var en så fin opplevelse, men siden det tross alt er et stort inngrep er planen vaginal om baby legger seg rett denne gangen. Anbefaler deg å ta med bukser og truser med løs linning som hun over skriver. Også syntes jeg bilstoladapter til vogn var gull, enkelt å sette bilstolen på så slapp jeg å bære for mye
 
Hei. Jeg har ikke erfaring med pks. Men jeg har hatt to akutt ks.
Skal ha pks nå på torsdag.

Sånn bortsett fra at alt skjedde fort i forhold akutt keisersnitt så har jeg kun positive erfaringer med ks.
Ja de første 6 ukene etter ks er det restriksjoner i tunge løft osv. Men det blir en vane etterhvert.
Selv har jeg hatt lite smerter i forbindelse med mine ks. Og lite plager. Og har kommet fort.

Signerer denne :) overraskende fin form, kort tid etterpå :)
 
Og ta med drikkeflaske med tut på, så mye greiere å ha når man skal drikke og ikke klarer å sette seg opp etterpå:)
 
Back
Topp