God kake uten mel/gluten?

Lilletrille

Gift med forumet
Jeg har tilbudt meg å bake en kake til svigerfars 50 års lag...
Men han har glutenallergi, så vil helst bake noe uten mel, evt med glutenfritt mel.
Jeg har ingen anelse om hva jeg skal lage, jeg klarer nok å lage det meste, men bløtkake skulle noen andre ta seg av tror jeg...
Det må gjerne være en som er estetisk pen og veldig god (liker å imponere) + at det blir nok ingen gave fra oss ellers[:o][:-]

Noen med et knakende godt forslag?[:D]

hehe.. det første som slo meg er at toro sin langpanne sjokoladekake er glutenfri.
du kan jo lage den i en sånn fin form og pynte den fint!! den er det god smak på også!!! Har laget den masse, for kameraten til eldstemann har cøliaki.

bare å bytte ut vanlig mel med glutenfritt det. :) spør hønepøne09!

http://dinmat.adressa.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Brød,-bakst-og-kaker/Kaker/Terter-og-pai/Glutenfri-eplekake/(tema)/26107

http://allergikokken.no/oppskriftsamling-/kaker/

Ja, jeg vet at det bare er å bytte ut[;)] Men det blir litt annerledes smak og konsistens altså...
Også ønsker jeg egentlig tips til gode kaker som kanskje er litt annerledes?
Vil som sagt imponere bittelitt[8D]

Takk for mange fine linker ohbaby, skal lete litt rundt der[:)]

på den linken til ohBaby! kan du søke på oppskrifter. og da kan du krysse av for enkelte allergier...
sikkert mye godt der!

ORIGINAL: Lilletrille

Tror dere denne er god?
http://allergikokken.no/oppskriftsamling-/kaker/skogsbaerkake/
[:)]

jeg synes den så veldig god ut jeg!!!!

kom på at i bakeriet jeg jobba en gang hadde de en knallgod kake!

det var nøttebund blanda med marengs nedrest, så et lag med krem, røde frukter og gele blanda, så et nytt lag med den nøttebunden og oppå der var det litt krem før det var gele med røde frukter i på toppen!

har ikke oppskrift dessverre.. men den var sinnsykt god. både søt og frisk på samme tid!

Åh... Den høres utrolig god ut[:D] Litt sånn franskpai aktig... Der er det butterdeig da, men vaniljekrem og rødebær i gele...namnam.. Nå fikk jeg veldig lyst på kake gitt[8|]

ORIGINAL: Lilletrille

Åh... Den høres utrolig god ut[:D] Litt sånn franskpai aktig... Der er det butterdeig da, men vaniljekrem og rødebær i gele...namnam.. Nå fikk jeg veldig lyst på kake gitt[8|]

hehe... den du viste frem likna egentlig på ene laget i den kaka jeg prøvde å forklare.. bare at det ikke var krem i det.. men du kan jo utvide den som er der.. bare lage et lag med krem med bær og gele på toppen også evt..  og kanskje bare pynte med friske bær på toppen. det ser nå i hvertfall ganske eksklusivt ut!

ORIGINAL: 3barnsmor*30

hehe.. det første som slo meg er at toro sin langpanne sjokoladekake er glutenfri.
du kan jo lage den i en sånn fin form og pynte den fint!! den er det god smak på også!!! Har laget den masse, for kameraten til eldstemann har cøliaki.

Den er namnam. Ellers har regal brownieskake også. Men skogsbærkaken så fantastisk ut! Ellers pleier jeg å lage banankake og få masse skryt for den, men ikke akkurat så imponerende av utseende[;)] Kan jo ikke akkurat svare på om det er forskjell i smak siden jeg kun har spist glutenfritt siden jeg var to, men pleier å funke å bare bytte ut melet i de fleste oppskrifter. Noen ganger trenger du mer mel enn oppskriften sier. Er jo bare å se an hvor bløt deigen blir. Men jeg har iallefall den oppfatningen at det svært sjeldent er vanskelig å bytte mel i kaker, det er gjærbaksten som blir tull. Lykke til iallefall.

Back
Topp