God helg alle sammen

Fru H

Mot nye tider
VIP
September 2012
Hva er deres planer for helgen?
I dag og i kveld skal jeg bare slappe av - har KUN Lillebror å ta meg av da min mor sendte melding i morges og sa at hun kom til å hente T i bhg og at jeg bare kunne komme og hente han før kino i morgen :p
Tror hun skjønte at jeg var litt sliten.
Hun tilbydde seg å ta han med på kino i morgen også, men jeg har ordnet slik at lillesøsteren min skal trille Lillebror slik at jeg og T kan finne på noe helt alene og kose oss på Gubben og katten-kino!
Han hadde sagt i bhg i går at han "aldri var alene lenger", "Eskil er der heeeeele tiden!!!" og han savner pappaen såklart når han kun har meg å spille på, som ofte må ta Lillebror samtidig og ikke rekker all kosen han helst skulle hatt (Ja, for 4-åringer kan være ekstremt kosete innimellom har jeg skjønt).
Så nå gleder jeg meg først og fremst til en rolig ettermiddag-og kveld uten unødvendig småkrangling med T, og kanskje litt adventspynting, og så blir det storebrortid i morgen med kino og Julemesse på Maihaugen på søndag :D
 
Så bra, det er nok godt til dere begge tenker jeg. Det er flott med bestemødre som stiller opp. :) Det høres ut som om dere får en fin helg også. :)

Her fikk helgen en veldig dårlig start. Jeg kom nettopp hjem fra jobb, og ble så sint at jeg kjeftet på mannen min. Utrolig sjelden jeg hisser meg opp slik, men jeg klarer ikke fatte hvordan han kan ha glemt å henge opp adventskalenderen. Vi bor i 4-mannsbolig, og kan ikke akkurat begynne å hamre inn spiker ved midnatt heller. Jeg har mast om kalenderen en uke nå, lagt fram alt han trengte inkludert nummererte pakker, skrevet liste med hva han skulle gjøre, og sendt melding fra jobb for å minne om det. Det hjelper ingenting hvor fortvilt han er, jeg takler ikke når folk er så sløve. :S

Resten av helgen tror jeg skal bli bra. I morgen skal vi gå i nissetog, og søndag skal vi på juleverksted hjemme hos en kollega av meg. :) Vi skal bake til lillesøsters bursdag, og ikke minst har jeg lovt Felix tid til å bygge lego. Han fikk en del lego til bursdagen sin, og er helt besatt. Han hadde aldri bygd etter oppskrift før, og trengte litt hjelp første dagen. Senere har det gått helt alene, og han er ikke til å stoppe. I går ville han ikke i barnehagen, fordi han skulle være hjemme og bygge lego. Da satt han i 5 timer i strekk. Er det vanlig at 4-åringer blir så oppslukte?
 
Ja, det var sløvt av mannen din - da hadde jeg også blitt irritert!
Jeg og Lillebror pakket inn pakkene til T i gpr kveld og jeg har hengt de opp i dag.
Nå har jeg matet opp Lillebror og er straks klar for å hente T og levere minsten til trilletur og håper han holder ut til vi er ferdige på kinoen!
Så koselig med Lego da! Det er Lego kalenderen til T består av, har delt opp en stor boks og sortert etter oppskriften slik at vi kan bygge etterhvert som vi kommer lenger ut i desember. Han er ikke så gira på å drive på helt på egenhånd da. Klarer ikke oppskriftene uten hjelp, men elsker å drive med det sammen med oss.
Høres ut som Felix virkelig har funnet noe han liker, T kan ikke sitte så lenge med en aktivitet tror jeg :)
 
Håper dere fikk en super kinotur. :) Jeg tenker å kjøpe legokalender til barna neste år. Det var lurt slik du gjør å dele opp selv, ellers hadde jeg tenkt å kjøpe slike ferdige legokalendere.

Jeg er veldig delt om hva jeg synes om besettelsene til Felix. Han har vel egentlig alltid funnet noe han liker og holdt på med det veldig lenge i strekk. På den ene siden blir jeg litt bekymret når han heller vil sitte rolig en hel dag i stedet for å dra i barnehagen og leke med de andre barna. På den andre siden har vi veldig mye adhd i slekten, både i min familie og i mannen min sin familie. Når Felix sitter i timesvis med lego, eller med nesen i en bok, eller insisterer på å pusle alle puslespillene etter hverandre, så slipper jeg i alle fall de bekymringene.

Nå er endelig kalenderen kommet opp her også, mannen min fikk hengt den opp mens jeg var ute med barna. Begge barna synes det er spennende med kalender, og nissetoget var visst fantastisk morsomt. Til slutt i dag var vi på besøk hos oldemor samtidig med min onkel, tante og søskenbarn, så dagen ble helt perfekt. Dette er litt ille av meg, men jeg klarer ikke å unngå å tenke at jeg var mye mer heldig med onklene og tantene mine enn det barna min har vært. :p Ungene elsker gammeltantene og gammelonklene som herjer og tuller med dem. :)

Har dere sett den nye julekalenderen på nrk? Passer den for 4-åringer? Vi var hos oldemor akkurat da, og fikk ikke sett den. Jeg har vært veldig usikker på om det i hele tatt var noen vits i å prøve, så da blir det vel til at vi dropper det nå. Felix er fremdeles der at han liker best barnetv fra 17.30 til 18 for de minste barna, og mister vanligvis interessen etter kl 18. Han har nok litt barnslig smak i filmer.
 
Teodor likte Julekongen, men vil ha en voksen i nærheten :p
 
Så fint at det ble kalender til slutt da, Sukkertopp :) Her henger pakkene i en tråd i vinduet på kjøkkenet som vanlig, og Amelia er veldig spent og nysgjerrig på hva hun skal få hver dag :)

Fru H: Håper dere fikk en fin tur på kino sammen, og at lillebror sov godt hele tiden :)

Her har vi hatt en travel helg, så har ikke fått skrevet her inne før nå :) Mannen min har holdt på å bygge vegg i hallen, slik at vi får oss soverom der. Da kan Eveline sove alene på vårt gamle soverom, så kanskje vi kan få henne til å sove hele natta snart :)

Er et par uker siden vi flyttet senga vår ned, og sovinga hennes har blitt bedre og bedre. Hun har sovet fra ca 20 til 06-07 et par ganger, men det er fremdeles ganske forskjell på nettene....

På fredagen var vi på det årlige venne-julebordet etter at barna var lagt og bestemor var på plass. Det var veldig koselig :) I går var vi på julegateåpning i kulda, og idag tok jeg med meg jentene til svigers så Eveline kunne leke uten å rote oppi alt mannen holdt på med :)

Synes Julekongen var litt skummel for 4 åringer jeg, og synes egentlig det er litt dumt at de sender noe som ikke passer også for små barn. Er jo så koselig med julekalender :)
 
Nytt soverom høres bra ut. :) Skulle ønske jeg kunne trylle fram et her også. Ungene deler rom, og er veldig fornøyd med det. Jeg er derimot litt mindre fornøyd, fordi de mer og mer forstyrrer hverandre når de skal sove. De siste dagene har vi lagt dem til forskjellige tider, fordi en av dem alltid styrer for å få oppmerksomhet fra den andre.

I dag kl 06.50, så var det en mann som stirret rart på meg da han gikk forbi huset vårt på vei til jobb. Er det virkelig så uvanlig å pusse vinduer på den tiden av døgnet? :p Før jeg leverte Felix i barnehagen i dag, så hadde vi vasket, tapet og snøsprayet vinduene, bakt litt, lekt mye, tatt hundre mislykkede julekortbilder, og spist både frokost og fromidddagsmat. Følte meg riktig så effektiv, men resten av dagen har vi bare sløvet.

Er dere ferdige med julegavene? Jeg har igjen de vanskeligste, og tenker så det knaker. Jeg var innom tanken på å pakke inn noen sekker ved til årets største julegave til en som har alt, men mannen min mente at da kunne jeg like gjerne gitt melk og brød, det er visst ikke en gaveting. Hva gir dere til voksne som har alt fra før?
 
Så effektive dere er på morgenkvisten =)
Vi er ikke ferdige. Har handlet til de fleste av ungene vi skal gi til, men har igjen endel voksne.
Jeg prøver å sanke inn litt ønsker fra mannens familie, for de er vanskelige å kjøpe til, men har som regel noen ønsker.
Min familie har en genial gruppe på facebook hvor vi hvert år legger inn ønsker og oppdaterer undervegs! Så de blir ikke så vanskelige!
Jeg venter litt på at mannen skal ta ut juleferie, lite tid og energi til handling om dagen!
 
Er stortsett ferdig med julegavene, har bare en venninnegave igjen som ikke er så vanskelig å handle.

Synes det er så deilig å ta det i ro og fred, og kose meg med å kjøpe dem og pakke dem inn :)

Så lur den facebook-siden høres ut da, Fru H.... Er et par i familien som ikke ønsker seg noe, og da får de gavekort og penger til jul.....Litt kjedelig, men de får en kalender med bilder fra oss også :)

Så effektiv du er, Sukkertopp. Synes det er vanskelig å rekke så mye om dagen, med en aktiv 10 mnd gammel baaby og en trassig 4 åring..... Men jul blir det uansett :)
 
Jeg er IKKE effektiv altså. Det hjelper lite hva jeg får gjort før 10, når jeg ikke får gjort noe som helst resten av dagen. Det var bare at det føltes så veldig effektivt i går morges. :p Faktisk ble jeg nesten litt fornærmet da jeg leverte Felix i barnehagen 10.15, og han ble spurt om han likte å sove lenge. "Ja!" ropte gutten som står opp 6, før han løp inn til de andre barna... Dersom jeg hadde vært i normalt humør kunne jeg jo bare sagt at han egentlig står opp tidlig, og bare liker å leke litt før han skal i barnehagen. Slik det var i går bare smilte jeg til hun som spurte, og ruslet ut med lillesøster. Tror virkelig ikke hun mente å klage på at han er sen om morgenen, så det var ingen grunn til at jeg skulle reagere negativt.

Den facebook siden hørtes veldig lur ut, Fru H. :)

10 mnd er vel noe av den mest hektiske alderen å passe på *trinemor*. Husker her at alt ble så mye mindre arbeid for meg da lillesøster ble 12-13 mnd, og ungene kunne leke sammen uten at jeg passet på hele tiden.

Jeg HATER å ta julekort bilder. I dag har vi prøvd for fjerde dag på rad, men får ingen fine bilder. Ungene har tålmodighet ca 2 minutter, og den tiden fjaser den ene eller den andre, eller noe annet går galt. Det ene fine bildet jeg fikk er for mørkt til å brukes, og da vi prøvde i dag gikk likså greit blitsen tom for batteri. Dessverre elsker jeg å sende julekort, så jeg må vel bare klistre på et falskt smil og prøve igjen etterpå. Lurer på om det ligger like mye frustrasjon bak noen av de perfekte kortene vi får fra andre også?
 
Vi har ikke prøvd å ta bilder enda vi :p
Jeg tror jeg venter til mannen kan hjelpe til!
 
Mannen min skal få prøve helt alene i morgen tidlig, før jeg står opp. xsmile9
 
Ikke så lett det der med julekort-bilder når man har to barn nei :) har funnet ut det jeg også!

Tok bildene fra første fotoshoot og brukte de beste jeg fikk ut av det. Orket ikke å gjøre det en gang til....

Ved å klippe ut et bra av de hver, og ta et greit av de sammen så ble det et ålreit julekort da :)

Fru H: tror det kan være lurt å vente til dere er to ja :)

Sukkertopp: tror de fleste har hatt mye frustasjon under bildetakingen, selv om resultatet ser ganske så perfekt ut :)
 
Da har jeg endelig valgt et julekortbilde jeg også. :) Det ble på ingen måte perfekt, men lyset er på, ingen har fingeren i nesen, nisseluene er på plass, juletreet kan skimtes i alle fall på den ene siden av barna, og ingen prøver å gå ut av bildet. Nå som den frustrerende biten av juleforberedelsene er ferdig, så kjenner jeg virkelig julefreden senke seg her. :D
 
I dag fikk jeg julekort fra ene søsteren min, som hadde fått alle 3(!) barna til å kikke smilende i kameraet på en gang. Tror hun skal få komme og hjelpe meg neste år.
 
Hoho.
Her ble det to separate bilder av gutta.
Vi fant ut at vi måtte bestille kort i går om vi skulle rekke dette i år, og skulle ta bilder på kvelden etter middag etter å ha vært i svømmehallen.
Men Lillebror tok kvelden kl 19 og våknet aldri før vi måtte legge Teodor som var stuptrøtt tross en god dupp i bilen etter svømming.
Så enkelt gjorde vi det :p
Vanskelig å få fine bilder av dem sammen uansett, hvertfall sittende. Kunne kanskje fått til noe bra liggende, men.
 
Blir sikkert bra det også ja, Fru H :)

Er ikke så lett når babyen er såpass liten nei, ser liksom litt sammenklemt ut på fanget til storesøsken :)

Sukkertopp: Høres lurt ut å få hjelp søsteren din, men hun kan jo ha hatt flaks med dette bildet, og har sikkert flere bilder som er helt tragiske hun også :)
 
I år orket jeg ikke tenke på å få til en fotoshoot, så fant et fint bilde tatt i høst en gang. Den egentlige planen var å ta et fint vinterbilde, men snøen som var forsvant jo så fort, og så tok det for lang tid før det snødde igjen... ;)
 
Vi bestilte julekort hos Nfoto sent fredag kveld og hadde de i postkassen mandag formiddag!!!
:D
Må si jeg er veldig imponert!
Ja, det ble også ganske fint med ett separat bilde av hver av gutta :p
 
Back
Topp