God gjennomstekt biff?

Thers

Forumet er livet
♡Junigull 2016♡
Mailykke 2018
Jeg er 21 fullgåtte uker, og innser at jeg virkelig savner min blodige biff. Men jeg lurer på om noen har noen gode tips for gjennomsteking av biff, uten av biffen blir for tørr? :) tenker ikke på å strimle den, det er lett å få til! :)

Alle tips mottas med takk!

Bank den litt tynnere,vent til smøret har blitt brunt,stek på begge sider i to-tre minutter:)

Kanskje ovnsstekt biff kunne vært noe...? :-) Da kan du jo følge med på steketermometeret , og ned folie på i halve tiden vil den bli saftig og god..

Takk for tips! :) Jeg skal prøve! :D

Bruner biffen på begge sider i panna, før jeg har den i folie og steker den i ovnen. Blir veldig mør og god, steker den alltid slik ettersom jeg hater blodig biff :P

Steiker den alltid så den får skorpe, så skrur jeg ned varmen og har på lokk. Da blir den gjennomstekt, men er fremdeles saftig som om den er rå inni! ;) ;)

Frys biffen først! Faren ved å spise biff som ikke er gjennomstekt er risiko for toxoplasmose. Om man fryser biffen i forkant kan man alikevel spise en medium stekt biff uten å være redd for å bli smittet:

Fra matportalen, råd til spesielle grupper, gravide:
http://www.matportalen.no/rad_til_s...ide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

"Kjøtt
I rått kjøtt kan det finnes Toxoplasma. Når kjøtt gjennomkokes eller gjennomstekes, drepes imidlertid parasitten. Den dør også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 °C."

Planlegg litt tid i forveien og fortsett å kose deg med en god biff!

Frys biffen først! Faren ved å spise biff som ikke er gjennomstekt er risiko for toxoplasmose. Om man fryser biffen i forkant kan man alikevel spise en medium stekt biff uten å være redd for å bli smittet:

Fra matportalen, råd til spesielle grupper, gravide:
http://www.matportalen.no/rad_til_s...ide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

"Kjøtt
I rått kjøtt kan det finnes Toxoplasma. Når kjøtt gjennomkokes eller gjennomstekes, drepes imidlertid parasitten. Den dør også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 °C."

Planlegg litt tid i forveien og fortsett å kose deg med en god biff!
Rått kjøtt kan også inneholde listeria, og det drepes kun ved temperatur på over 72 grader. Derfor skal man ikke spise rått/ugjennomstekt kjøtt som gravid.

Rått kjøtt kan også inneholde listeria, og det drepes kun ved temperatur på over 72 grader. Derfor skal man ikke spise rått/ugjennomstekt kjøtt som gravid.

"Kjøtt" kan inneholde listeria som du sier, og det er riktig at Listeria ikke drepes ved nedfrysing. Men! "Kjøttet" som representerer en risiko for listeriasmitte er ikke hele, ferske biffer som stekes på yttersiden, men kjøttpålegg og spekemat og andre bearbeidede kjøttprodukter (i tillegg til melkeprodukter, fiskeprodukter osv):

Fra Folkehelseinstituttet: http://www.fhi.no/eway/default.aspx...6833&Content_6493=6441:82811::0:6446:73:::0:0
"Generelt er det lite L. monocytogenes i norske råvarer, men enkelte bearbeidede matvarer med lang holdbarhetstid, og som spises uten videre varmebehandling, er mulige risikoprodukter. Slike matvarer er oppskåret, kokt kjøttpålegg (skinke, rull, servelat etc.), rått kjøtt (gravet kjøtt, tartar og speket kjøtt som spekepølse, morrpølse etc.), gravlaks, røkelaks, rakfisk og meieriprodukter laget av upasteurisert melk. Det er også en økt risiko for at myke modningsoster kan innholde listeriabakterier, selv om de ikke laget av upasteurisert melk. L. monocytogenes blir regelmessig påvist i upasteurisert melk og ost av slik melk, dette gjelder så vel norske som importerte produkter. Bakterien kan også smitte over til andre næringsmidler i kjøleskap"

Videre er det sånn at Listeria i kjøttprodukter i hovedsak er et produksjonshygienisk problem i virksomheter, relatert til ufullstendige barrierer mellom rent og urent område - slik at kjøttproduktene blir forurenset. Dette står beskrevet for kjøttpålegg osv.
Dersom en filet (biff) blir kontaminert (merk at det ikke står beskrevet noe som helst sted at fileter blir kontaminert av Listeria, eller at biff noe sted er nevnt i forbindelse med risiko for listeriose) - så vil bakteriene dø når de stekes - fordi bakteriene bare vil befinne seg på yttersiden av biffen - ikke inni.

Oppsummert: Risikoen ved å spise BIFF som ikke er gjennomstekt (vi snaker ikke annet kjøtt her, ref TS), er smitte for Toxoplasmose. Dette kan omgås ved å fryse biffen. Risikoen for Listeriose ved å spise biff er ikke beskrevet noe sted (nå tar vi utgangspunkt i at biffen varmebehandles (stekes) på yttersidene).

Back
Topp