Gluten

fisk84

Forumet er livet
Novemberskattene 2014 <3
Junibarna 2019
Hvor tidlig gav dere gluten til deres små?

Ho er seks mnd og spiser litt grøt på kvelden. På dagtid spiser ho litt frukt eller litt grønnsaker, ikke nødvendigvis hver dag. Akkurat blitt seks mnd så kommer til å gi litt mer på dagtid i tida fremover...

Til nå spist hirsegrøt som er glutenfri. Men på tide å smake andre typer grøt og lurer på om jeg skal gi noe med gluten i...

Ammer :-)

Frøkna fikk grøt med gluten da hun var 6 mnd, gluten er ikke farlig i mindre mengder.

Jeg har gitt smaksposjoner med grøt med gluten i fra 4 mnd.

Sies jo det er best å innføre mens en enda ammer så får kanskje bare prøve ;)

Er det magevondt di får om di ikke tåler??

Men hva er mindre mengder ;)??

Tja, si det:D er nok mange meninger om gluten. For stort inntak av gluten kan gi intoleranse, hvis en er intolerant vil det gi magevondt.
Gluten finns naturlig i bakevarer, det reagerer med gjær så deigen hever. Kjøpebrød er som regel tilsatt ekstra gluten for at brøde skal heve raskere og bli mer luftig.
Det fins også produkter i bakehylla en bør styre unna, husker ikke helt hva det heter, men det skal gi bedre og luftigere bakst.

Jeg mener at hvis en er påpasselig og tar seg tid til å bake selv kan man unngå intoleranse. Det blir litt som diabetes, hvis du spiser usundt kan du få diabetes.
Jeg ville ikke bekymret meg for grøt med gluten, men vært mer obs når barnet begynner med brødmat og om det blir mange måltider hver dag med gluten.

Tror ikke gluten i seg selv kan gi magevondt, men melprodukter kan føre til hardmage. Bruk derfor grove melsorter og havre er veldig sundt og smører systemet.

Masse lykketil, tiden du har foran deg er så givende å spennende :)

Vi venta til 8 måneder med å introdusere gluten men det var pga melkeproteinintolleranse. Fikk da anbefalt å vente litt med gluten pga økt risiko for multippel intoleranse.

Starta med små mengder og økte på uten problem.

Tja, si det:D er nok mange meninger om gluten. For stort inntak av gluten kan gi intoleranse, hvis en er intolerant vil det gi magevondt.
Gluten finns naturlig i bakevarer, det reagerer med gjær så deigen hever. Kjøpebrød er som regel tilsatt ekstra gluten for at brøde skal heve raskere og bli mer luftig.
Det fins også produkter i bakehylla en bør styre unna, husker ikke helt hva det heter, men det skal gi bedre og luftigere bakst.

Jeg mener at hvis en er påpasselig og tar seg tid til å bake selv kan man unngå intoleranse. Det blir litt som diabetes, hvis du spiser usundt kan du få diabetes.
Jeg ville ikke bekymret meg for grøt med gluten, men vært mer obs når barnet begynner med brødmat og om det blir mange måltider hver dag med gluten.

Tror ikke gluten i seg selv kan gi magevondt, men melprodukter kan føre til hardmage. Bruk derfor grove melsorter og havre er veldig sundt og smører systemet.

Masse lykketil, tiden du har foran deg er så givende å spennende :)

Tusen takk for bra svar :-)

Spennende med fast føde ja :-) har en god klump så helsesøster mente jeg bare kunne gi det jeg gav nå.... Men når ho hørte ho ikke spiste så mye fast føde så måtte vi jo gi mer av det :P går seg selv til ;)

Tusen takk for bra svar :)

Spennende med fast føde ja :) har en god klump så helsesøster mente jeg bare kunne gi det jeg gav nå.... Men når ho hørte ho ikke spiste så mye fast føde så måtte vi jo gi mer av det :p går seg selv til ;)

Du finner nok ut av det, var veldig usikker selv i starten, men etterhvert gikk det som en lek. Jeg kjøpte meg et par skikkelige kokebøker for de aller minste og har brukt de mye! Kanskje det er noe for deg også? Både for litt inspirasjon og for et dytt i riktig retning :)
Vi har også en god klump, men det er ingen ting å bekymre seg for! Greit å ha litt ekstra hvis h*n blir syk og de brenner mye energi når de kommer mer i bevegelse:)

Du finner nok ut av det, var veldig usikker selv i starten, men etterhvert gikk det som en lek. Jeg kjøpte meg et par skikkelige kokebøker for de aller minste og har brukt de mye! Kanskje det er noe for deg også? Både for litt inspirasjon og for et dytt i riktig retning :)
Vi har også en god klump, men det er ingen ting å bekymre seg for! Greit å ha litt ekstra hvis h*n blir syk og de brenner mye energi når de kommer mer i bevegelse:)

Søsknene mine har også hatt noen klumper og di er "normale" i dag så bekymrer meg ikke...

Ruller for harde livet nå så ser for meg ho ikke kommer til å være i ro når ho begynner å krype :P

Fra 4 mnd.

Back
Topp