Sniker litt fra marsforumet
Jeg hadde 5.2 fastende og 4.8 to timer etterpå da jeg tok den i uke 9, og fikk høre i ettertid av jordmor at det var veldig bra, men at hun aldri hadde vært ute for gravide som fikk et fall i verdiene etter to timer, så det skulle hun sjekke opp med lege. Jeg ble derfor nysgjerrig og gjorde litt research på nett, og kom da over en artikkel i tidskriftet for legeforeningen (
http://tidsskriftet.no/2014/09/fra-andre-tidsskrifter/glukosetoleranse-og-fodselsvekt) der en studie i 2014 indikerer at gravide med lav stigning på testen har høyere risiko for å få barn med lav fødselsvekt.
Har derfor tenkt å diskutere dette med jordmor på neste kontroll da jeg gjerne vil at hun skal ha lav terskel for å henvise meg til vekstkontroll på sykehuset dersom jeg har lave SF-mål på slutten av svangerskapet (forrige svangerskap lå jeg nemlig på snittet for SF-mål under hele svangerskapet inntil de siste seks ukene der jeg begynte å flate mer og mer ut til jeg til slutt lå helt på nedre grense for normalen, men ble da aldri henvist siden jeg uansett var nær termin).