Glukosebelastningtest, verdier

tingeling1990

Glad i forumet
Jeg var å tok den idag hadde blodsukker 4,5 fastende og etter den fantastiske coctailen jeg fikk servert (æsj!) Og 2 timer hadde jeg 3,7.. heldigvis ingen diabetes :) men er det andre som har gått ned i verdi etter testen?:p De jeg leser om har som regel gått litt/mye opp i verdi 2 timer etter..

Jeg fikk høre det sist, at jeg hadde lavere verdi på test nr 2. Men så fant jeg brevet fra sist sammen med helsekortet, og der hadde jeg nøyaktig samme verdi på begge prøvene. Var ganske likt denne gangen også.

Her hadde jeg 5,3 og 5,4 etterpå :)

Har ikke turt å ta testen enda jeg... livredd for å ha for høye verdier

Men er det ikke bedre da å få det overstått? Er jo en grunn til at man tester, så man kan behandle deretter. :) situasjonen blir jo ikke verre fordi en evt svangerskapsdiabetes blir oppdaget. Verre om man hadde det udiagnosert.

Men har du fått beskjed om å ta den? Er jo ikke sånn at alle må :) Min jordmor har ikke nevnt det. Heller ikke fastlegen.

Min jordmor sa til og med at man slett ikke MÅ, de kunne ikke tvinge noen. Men de kan jo anbefale og si hvis man bør.

Legen min sa at jeg skulle komme i uke 26-28 for å ta den, men når jeg senere kom til jordmor sa hun at den skulle vært tatt på et tidligere tidspunkt også. Hva er egentlig rett?

Har ikke turt å ta testen enda jeg... livredd for å ha for høye verdier
Viss du har blitt anbefalt å ta den av legen så er det bedre å få det overstått enn å gå å tenke lengre på det :) syntes drikken smakte faktisk litt godt, men ble litt drøy halvveis ned i boksen :p ellers ta med strikketøy eller bok så går timene raskere :) jeg hadde svangerskapskontroll midt i, så da fikk jeg noe annet å tenke på :) bedre å få hjelp tidlig enn å vente til det blir for gale viss det er noe :)

Legen min sa at jeg skulle komme i uke 26-28 for å ta den, men når jeg senere kom til jordmor sa hun at den skulle vært tatt på et tidligere tidspunkt også. Hva er egentlig rett?

Jeg spurte min jordmor om det var slik nå at det skulle tas to og en av dem skulle være tidlig, siden det var det jeg leste om her. Hun sa det bestandig var slik at man burde ta to, men at de fleste bare tok én hvis de hadde fine resultater og ingen andre tegn på at det var grunn til å teste igjen. Hun mente det heller ikke var slik at man måtte da den første så tidlig om det ikke var noe spesiell grunn. Så jeg kommer neppe til å ta en til.

Jeg var å tok den idag hadde blodsukker 4,5 fastende og etter den fantastiske coctailen jeg fikk servert (æsj!) Og 2 timer hadde jeg 3,7.. heldigvis ingen diabetes :) men er det andre som har gått ned i verdi etter testen?:p De jeg leser om har som regel gått litt/mye opp i verdi 2 timer etter..
Sniker litt fra marsforumet :)

Jeg hadde 5.2 fastende og 4.8 to timer etterpå da jeg tok den i uke 9, og fikk høre i ettertid av jordmor at det var veldig bra, men at hun aldri hadde vært ute for gravide som fikk et fall i verdiene etter to timer, så det skulle hun sjekke opp med lege. Jeg ble derfor nysgjerrig og gjorde litt research på nett, og kom da over en artikkel i tidskriftet for legeforeningen (http://tidsskriftet.no/2014/09/fra-andre-tidsskrifter/glukosetoleranse-og-fodselsvekt) der en studie i 2014 indikerer at gravide med lav stigning på testen har høyere risiko for å få barn med lav fødselsvekt.

Har derfor tenkt å diskutere dette med jordmor på neste kontroll da jeg gjerne vil at hun skal ha lav terskel for å henvise meg til vekstkontroll på sykehuset dersom jeg har lave SF-mål på slutten av svangerskapet (forrige svangerskap lå jeg nemlig på snittet for SF-mål under hele svangerskapet inntil de siste seks ukene der jeg begynte å flate mer og mer ut til jeg til slutt lå helt på nedre grense for normalen, men ble da aldri henvist siden jeg uansett var nær termin).

Sniker litt fra marsforumet :)

Jeg hadde 5.2 fastende og 4.8 to timer etterpå da jeg tok den i uke 9, og fikk høre i ettertid av jordmor at det var veldig bra, men at hun aldri hadde vært ute for gravide som fikk et fall i verdiene etter to timer, så det skulle hun sjekke opp med lege. Jeg ble derfor nysgjerrig og gjorde litt research på nett, og kom da over en artikkel i tidskriftet for legeforeningen (http://tidsskriftet.no/2014/09/fra-andre-tidsskrifter/glukosetoleranse-og-fodselsvekt) der en studie i 2014 indikerer at gravide med lav stigning på testen har høyere risiko for å få barn med lav fødselsvekt.

Har derfor tenkt å diskutere dette med jordmor på neste kontroll da jeg gjerne vil at hun skal ha lav terskel for å henvise meg til vekstkontroll på sykehuset dersom jeg har lave SF-mål på slutten av svangerskapet (forrige svangerskap lå jeg nemlig på snittet for SF-mål under hele svangerskapet inntil de siste seks ukene der jeg begynte å flate mer og mer ut til jeg til slutt lå helt på nedre grense for normalen, men ble da aldri henvist siden jeg uansett var nær termin).

Måtte flire litt av dette, for det stemte dårlig her i alle fall :p hadde null stigning på prøve nr 2, men fikk en baby på 54 cm og 4530 gram :D

Måtte flire litt av dette, for det stemte dårlig her i alle fall :p hadde null stigning på prøve nr 2, men fikk en baby på 54 cm og 4530 gram :D
Hehe, ja da har du neppe noe å bekymre deg for :D Jeg er for så vidt ikke spesielt bekymret jeg heller da datteren min var 3406 gram ved fødselen og dermed helt gjennomsnittlig :) Syms likevel det er verdt å følge med på da datteren min og jeg begge ble født 42+0, men der hun veide 3.4 kg veide jeg selv 4050 gram :D Det er jo selvfølgelig individuelle forskjeller uansett, men samboeren min er en god del høyere enn hva faren min er, så det er ingen grunn til å tro at datteren min skulle være såpass mye mindre enn meg (skal sies at hun tok igjen det tapte etter fødselen da, så fra tre måneder og utover har hun konsekvent vært både høyere og tyngre enn hva jeg var på samme alder :) )

Tok prøven i dag. Var 5,5 på første prøve og 8,5 etter 2 timer.
Tilfeldig at legen ville jeg skulle ta prøven da jeg ikke er i risikogruppen.

Tok prøven i dag. Var 5,5 på første prøve og 8,5 etter 2 timer.
Tilfeldig at legen ville jeg skulle ta prøven da jeg ikke er i risikogruppen.
Da har du vell fått diagnosen svangerskaps diabetes og må måle blodsukker?

Ble sendt hjem uten noe mer informasjon. Jeg må komme tilbake om 4 dager for å snakke om kosthold. Fikk først time om 14 dager, men det var ikke aktuelt! Aner ikke hvordan jeg skal forholde meg til situasjonen..

Back
Topp