Jeg var hos legen i går og spurte i den forbindelse om jeg bare kunne komme på drop in og ta glukosebelastningstesten. Det var greit, men legen insisterte på at jeg måtte vente til uke 28. Jeg har fått beskjed av de jordmødrene jeg har hatt i mine svangerskap at den skal tas mellom uke 24-28, så jeg har tatt den ganske tidlig i dette vinduet i mine to andre svangerskap for å få det overstått. Når jeg spurte legen om hvorfor og om det var mer nøyaktig så fikk jeg til svar at nei, men mange gravide var litt kvalme og at de derfor hadde sett at det var bedre å ta den i uke 28 siden det da var mer vellykket og at ikke løsningen ble kastet opp igjen. Til det sa jeg at jeg ikke har vært kvalm og at det ikke har vært noe problem å ta den i mine to andre svangerskap, men likevel rådet hun meg til å vente til uke 28.. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det var så viktig når anbefalingen generelt er mellom uke 24-28.. Noen som vet?
Kanskje hun bare ikke skjønte spørsmålet mitt.
Håper bare jeg klarer å holde det nede, og at ubehaget med å sitte stille på en pinnestol i to timer er verre enn testen… lykke til!