Glukosebelastningstest

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Jeg var hos legen i går og spurte i den forbindelse om jeg bare kunne komme på drop in og ta glukosebelastningstesten. Det var greit, men legen insisterte på at jeg måtte vente til uke 28. Jeg har fått beskjed av de jordmødrene jeg har hatt i mine svangerskap at den skal tas mellom uke 24-28, så jeg har tatt den ganske tidlig i dette vinduet i mine to andre svangerskap for å få det overstått. Når jeg spurte legen om hvorfor og om det var mer nøyaktig så fikk jeg til svar at nei, men mange gravide var litt kvalme og at de derfor hadde sett at det var bedre å ta den i uke 28 siden det da var mer vellykket og at ikke løsningen ble kastet opp igjen. Til det sa jeg at jeg ikke har vært kvalm og at det ikke har vært noe problem å ta den i mine to andre svangerskap, men likevel rådet hun meg til å vente til uke 28.. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det var så viktig når anbefalingen generelt er mellom uke 24-28.. Noen som vet?

Hørtes rart ut. Jeg fikk time i uke 24, så er vi ferdig med det, sa legen min..

Hørtes rart ut. Jeg fikk time i uke 24, så er vi ferdig med det, sa legen min..
Ja jeg skjønte virkelig ikke. Nesten sånn jeg begynner å lure på om hun ville jeg skulle vente for å være ekstra sikre på resultatene i tilfelle jeg skulle utvikle det i løpet av de ukene, men da skulle hun jo sagt det.

Jeg har jo ingen grunn for å ikke vente, annet enn min egen utålmodighet. Kjenner det gjør vondt innvendig av at jeg må vente når jeg helst bare vil ha det overstått.

Jeg fikk time og tok testen da jeg var 23+1. Var ikke noe problem for legen min.

Så rart, jeg fikk motsatt beskjed. Kommer sikkert an på hvem man spør og går til kontroll hos? Jeg skal ta den i uke 26, rett over nyttår. Jordmor ville jeg skulle ta den tidlig i det anbefalte intervallet og ikke vente til uke 28. Eventuell diabetes oppdages da så raskt som mulig, sa hun (men vi er bortreist i jula, så uke 26 var det tidligste tidspunktet som passet).

Så rart, jeg fikk motsatt beskjed. Kommer sikkert an på hvem man spør og går til kontroll hos? Jeg skal ta den i uke 26, rett over nyttår. Jordmor ville jeg skulle ta den tidlig i det anbefalte intervallet og ikke vente til uke 28. Eventuell diabetes oppdages da så raskt som mulig, sa hun (men vi er bortreist i jula, så uke 26 var det tidligste tidspunktet som passet).
Jeg sender en melding til min jordmor og spør. Legen min bomma litt på noe annet angående svangerskapet så jeg vil heller være sikker. Legen dobbeltsjekket jo med sykehuset da, men likevel.

Jeg var hos legen i går og spurte i den forbindelse om jeg bare kunne komme på drop in og ta glukosebelastningstesten. Det var greit, men legen insisterte på at jeg måtte vente til uke 28. Jeg har fått beskjed av de jordmødrene jeg har hatt i mine svangerskap at den skal tas mellom uke 24-28, så jeg har tatt den ganske tidlig i dette vinduet i mine to andre svangerskap for å få det overstått. Når jeg spurte legen om hvorfor og om det var mer nøyaktig så fikk jeg til svar at nei, men mange gravide var litt kvalme og at de derfor hadde sett at det var bedre å ta den i uke 28 siden det da var mer vellykket og at ikke løsningen ble kastet opp igjen. Til det sa jeg at jeg ikke har vært kvalm og at det ikke har vært noe problem å ta den i mine to andre svangerskap, men likevel rådet hun meg til å vente til uke 28.. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det var så viktig når anbefalingen generelt er mellom uke 24-28.. Noen som vet?

Er det noen grunn til at du må ta den testen? Jeg tok den i første svangerskap, og fikk beskjed av jordmor at jeg ikke trengte å ta glukosebelastningstest i dette svangerskapet. De oppdager uansett sukker i urinen hvis jeg får svangerskapsdiabetes fikk jeg beskjed om...

Er det vanlig at man tar testen i hvert svangerskap?

Er det noen grunn til at du må ta den testen? Jeg tok den i første svangerskap, og fikk beskjed av jordmor at jeg ikke trengte å ta glukosebelastningstest i dette svangerskapet. De oppdager uansett sukker i urinen hvis jeg får svangerskapsdiabetes fikk jeg beskjed om...

Her står det litt om årsaker til hvorfor man tar testen. Er vel i hovedsak førstegangsfødende over 25 år og andre risikofaktorer som spiller inn i første svangerskap. Senere svangerskap ser de på mors alder, tidligere komplikasjoner osv :)

Det er ikke alltid det oppdages med sukker i urinen fikk jeg beskjed om. Jeg må ta fordi jeg har en bmi over en viss grense og fordi jeg er over 25.

Sniker fra februar. Er nå i mitt 2 svangerskap med insulinkrevende svangerskapsdiabetes. Jeg har aldri hatt utslag av sukker/glucose i urin.

Jeg ringte jordmor i dag, hun sa at insulinbehovet øker ganske mye mellom uke 24-28, så det vil være ekstra tydelig i uke 28 hvis man har svangerskapsdiabetes og at det er større sjanse for at man ikke oppdager det om testen tas for tidlig. Så det er sikkert fordi jeg har litt høy bmi da at de vil være ekstra sikre. Skjønner bare ikke hvorfor legen sa det når jeg spurte rett ut om det var mer sikkert i uke 28:facepalm: Kanskje hun bare ikke skjønte spørsmålet mitt.

Jeg skal ta glukosebelastningstesten i morgen, og jeg kjenner at jeg gruer meg skikkelig. Av natur har jeg hele livet blitt ekstremt kvalm og dårlig om jeg ikke får i meg mat fort/ofte nok. I tillegg blir jeg veldig skjelven om det første jeg får i meg på morgenen er sukker. Blodprøver pleier jeg å bli dårlig av uansett. Jeg har gruet meg i mange uker, i frykt for at jeg skal bli skikkelig uvel av testen. Har egentlig bare hatt lyst til å avlyse hele greia:sad010

Jeg skal ta glukosebelastningstesten i morgen, og jeg kjenner at jeg gruer meg skikkelig. Av natur har jeg hele livet blitt ekstremt kvalm og dårlig om jeg ikke får i meg mat fort/ofte nok. I tillegg blir jeg veldig skjelven om det første jeg får i meg på morgenen er sukker. Blodprøver pleier jeg å bli dårlig av uansett. Jeg har gruet meg i mange uker, i frykt for at jeg skal bli skikkelig uvel av testen. Har egentlig bare hatt lyst til å avlyse hele greia:sad010
Jeg er helt lik. Blir kvalm om jeg ikke får i meg frokost fort nok. Tok testen i høst, og gikk overraskende bra! Kun småkvalm etter en liten tid, så gikk det over. Veldig overraska.

Jeg er helt lik. Blir kvalm om jeg ikke får i meg frokost fort nok. Tok testen i høst, og gikk overraskende bra! Kun småkvalm etter en liten tid, så gikk det over. Veldig overraska.
Da håper jeg at jeg får en lignende opplevelse! Fint å høre at andre som er lik har hatt en relativt positiv opplevelse med testen☺️

Jeg skal også ta i morgen og gruer meg jeg også! Blir kvalm av å gå lenge uten mat om morgenen, så å starte med en sukkershot er ikke akkurat fristende :depressed: Håper bare jeg klarer å holde det nede, og at ubehaget med å sitte stille på en pinnestol i to timer er verre enn testen… lykke til!

Jeg er helt lik og kan ikke si jeg gleder meg. Men det her skal gå så fint, snart er du ferdig. Masse lykke til :Heartred

Jeg skal også ta i morgen og gruer meg jeg også! Blir kvalm av å gå lenge uten mat om morgenen, så å starte med en sukkershot er ikke akkurat fristende :depressed: Håper bare jeg klarer å holde det nede, og at ubehaget med å sitte stille på en pinnestol i to timer er verre enn testen… lykke til!
Jaa! Får håpe vi kommer oss greit gjennom det begge to! Lykke til til deg også :Heartred

Jeg skal ta i uke 23+6, men før jeg har fått UL termin var dette uke 24+5. Fikk beskjed at man tar det fra uke 24, og ble satt opp i uke 24, noe som forsåvidt er litt merkelig siden de vet at de ukene der er ikke helt stabile før man har vært på OUL..

Back
Topp