Glukosebelastningstest

Novemberskatten

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
Noen som har tatt denne?
Det er det vel sikkert garantert, virker som det er ganske vanlig :-)

Jeg har slitt med hyperemesis siden uke 6 og har ikke lagt på meg pga dette, har gått ned 3 kg siden jeg ble gravid. Jordmor i går mente at jeg måtte ta denne nå for å utelukke at kvalmen er en grunn til svangerskaps diabetes!

Er det flere som har hatt hyperemesis i dette svangerskapet evt tidligere som likevel har fått påvist svangerskap diabetes?
Ser for meg at visst jeg får utslag på den pga høy BMI så blir det streng kost fremover pga dette og da vil jeg jo hvertfall ikke legge på meg? Det er jo det som er første prioritet til legene på kk og fastlegen min, det er bare at det er jordmor jeg går til som mener noe helt annet. Jeg venter som sagt to stk og fikk ca vekt på de i går men legen jeg snakket med i dag var ikke bekymret i det hele tatt. De har gitt meg klarsignal til å spise burger king mat flere ganger i uken om jeg ønsker det ja fast food generelt :-/

Noen med erfaringer?

Du har lov til å si at du ikke ønsker å ta den. Om legen og de på sykehuset sier at det ikke er nødvendig så hadde jeg valgt å ikke ta den.
Når det er sagt, så har jeg tatt den og jeg ble veldig kvalm fort og endte opp med å kaste opp etter en time. Så å ta den med Hyperemesis tror jeg hadde vært ekstra ille. Kan ikke be legen om å ta et fastende blodsukker og langtidsblodsukker istedet? Legen min sa at om begge disse var fine så var det egentlig ikke nødvendig med glukosebelastning.

Du har lov til å si at du ikke ønsker å ta den. Om legen og de på sykehuset sier at det ikke er nødvendig så hadde jeg valgt å ikke ta den.
Når det er sagt, så har jeg tatt den og jeg ble veldig kvalm fort og endte opp med å kaste opp etter en time. Så å ta den med Hyperemesis tror jeg hadde vært ekstra ille. Kan ikke be legen om å ta et fastende blodsukker og langtidsblodsukker istedet? Legen min sa at om begge disse var fine så var det egentlig ikke nødvendig med glukosebelastning.

Vekten hos legen måler 83 kg, når jeg kom på sykehuset i går og fortalte dette med testen til legen som tok i mot meg så lo hun litt av Jordmor og sa at hun rett og slett ikke skjønte hvorfor jeg skulle ta den for jeg ligger jo ikke på meg selvom babyene vokser jo og ligger vel 100 til 200 gram over gjennomsnittet men igjen det er vanskelig å måle de i magen. Skjønner jo litt at jordmor mener jeg bør ta den å, hun går jo ut i fra en sånn søke greie på dataen sin. Men det jeg bekymrer meg litt for er jo når legene vil ha meg opp i vekt og sier de ikke liker at jeg ikke legger på meg, så blir jo dette litt vekk fra deres meninger når jordmor mener noe annet. Vekten i dag viste 85 kg men det er en helt annen vekt enn hos legen og det er jo ikke mulig at det kan være så feil i vekten.
Jeg sa til jordmor at jeg forstår hvorfor jeg skal ta den og at jeg med hyperemesis ikke kan garantere at jeg greier å fullføre den men jeg skal snakke med legekontoret for visst jeg kan ta den i ett annet rom og ligge på en benk de to timene så kanskje jeg greier det bedre. Det er jo pasienter der med sterke parfymer, svettelukt og sikkert mye annet også for den del:-P Så luktene vil nok absolutt være en positiv ting å holde seg unna. Visst det stemmer at de ligger over i vekt så vil de jo bli litt store og det er jo fint men vil helst unngå å få to plugger pluss at jeg kanskje kan bli satt i gang ennå tidligere enn kk praktiserer visst jeg har utslag :-D

Jeg var på sykehuset i sverige da for å få opplæring pga mulig svangerskapsdiabetes, hun ene der slet veldig med mat inntak, men at alle hadde hun også høyest blodsukker, så utenkelig er det jo ikke.
Fettet barna legger på seg ved svangerskapsdiabetes er ikke et bra type fett så om man har det er det greit å få undersøkt.

Har tatt den jeg også, og det gikk fint! Var litt kvalmt å drikke den søte boksgreia, men null stress ellers
Jeg er enig med Kristin! Hvis jm vil utelukke, så begynn heller med å måle fastende blodsukker og langtidsblodsukker! Og ta heller en test om en av de er for høye. Unødvendig å utsette seg selv for alt det andre du kan preges av iløpet av to timers venting på ett svett legekontor... Tvi tvi!

Noen som har tatt denne?
Det er det vel sikkert garantert, virker som det er ganske vanlig :)

Jeg har slitt med hyperemesis siden uke 6 og har ikke lagt på meg pga dette, har gått ned 3 kg siden jeg ble gravid. Jordmor i går mente at jeg måtte ta denne nå for å utelukke at kvalmen er en grunn til svangerskaps diabetes!

Er det flere som har hatt hyperemesis i dette svangerskapet evt tidligere som likevel har fått påvist svangerskap diabetes?
Ser for meg at visst jeg får utslag på den pga høy BMI så blir det streng kost fremover pga dette og da vil jeg jo hvertfall ikke legge på meg? Det er jo det som er første prioritet til legene på kk og fastlegen min, det er bare at det er jordmor jeg går til som mener noe helt annet. Jeg venter som sagt to stk og fikk ca vekt på de i går men legen jeg snakket med i dag var ikke bekymret i det hele tatt. De har gitt meg klarsignal til å spise burger king mat flere ganger i uken om jeg ønsker det ja fast food generelt :-/

Noen med erfaringer?
Jeg har tatt glukosebelastningstest og det var ikke noe problem. Det smakte som litt for søt appelsinjuice. Jeg er ikke vant til sukker og søt mat, men det gikk helt fint. Grudde meg på forhånd men det var helt unødvendig. Det er viktig å vite om man har svangerskapsdiabetes slik at man får god oppfølging. Jeg vet ikke hvor strengt kosten evt vil bli, men regner med det er mest fokus på å unngå for mye sukker i maten og måle blodsukker.

Jeg har tatt glukosebelastningstest og det var ikke noe problem. Det smakte som litt for søt appelsinjuice. Jeg er ikke vant til sukker og søt mat, men det gikk helt fint. Grudde meg på forhånd men det var helt unødvendig. Det er viktig å vite om man har svangerskapsdiabetes slik at man får god oppfølging. Jeg vet ikke hvor strengt kosten evt vil bli, men regner med det er mest fokus på å unngå for mye sukker i maten og måle blodsukker.

Ja det går nok helt fint å ta den :-) Får høre hva legen sier :-)

Jeg har også tatt den. Gikk helt fint å faste på morgenen, samt å gjennomføre testen. Smakte ikke noe godt selvsagt, men for min del var det helt overkommelig. Fikk påvist sv.diabetes, men slipper heldigvis å ta insulin. Regulerer blodsukkeret med kosten (null sukker, lite frukt, mye grovt etc). Blir også fulgt opp godt på sykehuset med jevnlige målinger av både meg og frøkna i magen.

Jeg har også tatt den. Gikk helt fint å faste på morgenen, samt å gjennomføre testen. Smakte ikke noe godt selvsagt, men for min del var det helt overkommelig. Fikk påvist sv.diabetes, men slipper heldigvis å ta insulin. Regulerer blodsukkeret med kosten (null sukker, lite frukt, mye grovt etc). Blir også fulgt opp godt på sykehuset med jevnlige målinger av både meg og frøkna i magen.

Ja det går sikkert fint å ta den, men når jeg spyr av så lite som lukten av banan som datteren min satt å spiste her i sted, så er jeg spent hvordan det går med den testen når man ikke kan drikke og ikke spise før og etter. Og nå den siste mnd så har jo "kosten" min bestått av det jeg vil ha for å få meg opp i vekt uten å lykkes men jeg skal ta den testen når jeg bare kommer meg til legen, mellom uke 26 og 29 måtte jeg ta den. Akkurat nå er jeg for dårlig til å greie å fullføre den så må se litt hva jeg skal gjøre, om jeg får legen til å legge meg inn først for å så ta den på sykehuset. Har jo allerede tett oppfølging på sykehuset pga tvilling svangerskap:-)

Skjønner at du tenker at du kommer til å spy når du er så kvalm. Jeg gruet meg til å ta den, men det gikk helt fint. Det kan jo være verdt et forsøk, om det går fint så har du i alle fall gått sjekket det!:)

Skjønner at du tenker at du kommer til å spy når du er så kvalm. Jeg gruet meg til å ta den, men det gikk helt fint. Det kan jo være verdt et forsøk, om det går fint så har du i alle fall gått sjekket det!:)

Ja altså komme seg gjennom den skal jeg nok greie :-) Så får jordmor ta på egen kappe at hun ikke fikk ett skikkelig resultat men for all del, det er jo det beste for barna så jeg skal gjøre ett forsøk :-)

Ja altså komme seg gjennom den skal jeg nok greie :) Så får jordmor ta på egen kappe at hun ikke fikk ett skikkelig resultat men for all del, det er jo det beste for barna så jeg skal gjøre ett forsøk :)
Jeg var også sikker på at jeg kom til å spy av testen. Jeg spyr hele tiden, er i uke 30 nå. Men det som gjorde meg mest kvalm før testen var tanken på at jeg garantert kom til å spy. Men da jeg innså at det faktisk ikke var ekkelt å ta testen så gikk det helt fint.

Ja det går sikkert fint å ta den, men når jeg spyr av så lite som lukten av banan som datteren min satt å spiste her i sted, så er jeg spent hvordan det går med den testen når man ikke kan drikke og ikke spise før og etter. Og nå den siste mnd så har jo "kosten" min bestått av det jeg vil ha for å få meg opp i vekt uten å lykkes men jeg skal ta den testen når jeg bare kommer meg til legen, mellom uke 26 og 29 måtte jeg ta den. Akkurat nå er jeg for dårlig til å greie å fullføre den så må se litt hva jeg skal gjøre, om jeg får legen til å legge meg inn først for å så ta den på sykehuset. Har jo allerede tett oppfølging på sykehuset pga tvilling svangerskap:)
Uff ja, da skjønner jeg at du gruer deg. Håper det går bedre enn forventa når du får tatt den. :-)

Jeg har kasta opp siden uke 7 og gjør det enda. Tok glukosebelastning forrige uke, men tok Postafen kvelden før, så jeg kasta ikke opp. Selvom det er frivillig syns jeg det er helt bak mål å ikke ta den hvis det er anbefalt! Det er sååå mye bedre å oppdage det hvis det er en diabetes der.

Prøv Postafen kvelden i forveien, så har man hvertfall prøvd det som prøves kan. Kaster man opp uansett er det jo bare sånn, og ikke vilja det står på :)

Jeg har kasta opp siden uke 7 og gjør det enda. Tok glukosebelastning forrige uke, men tok Postafen kvelden før, så jeg kasta ikke opp. Selvom det er frivillig syns jeg det er helt bak mål å ikke ta den hvis det er anbefalt! Det er sååå mye bedre å oppdage det hvis det er en diabetes der.

Prøv Postafen kvelden i forveien, så har man hvertfall prøvd det som prøves kan. Kaster man opp uansett er det jo bare sånn, og ikke vilja det står på :)

Jeg skal ta den på fredag hos fastlegen og får han til å se på det med en gang den er tatt :-) Helt klart mitt ansvar å gjøre noe med en evt sv dia visst jeg har det og det skal jeg:-) Takk for tips med postafen:-)

Jeg skal ta den på fredag hos fastlegen og får han til å se på det med en gang den er tatt :) Helt klart mitt ansvar å gjøre noe med en evt sv dia visst jeg har det og det skal jeg:) Takk for tips med postafen:)

Men du må jo uansett vente to timer for å få tatt ny blodprøve. Men etter det får du jo svar..eller misforstod jeg deg nå??:p

det går nok helt sikkert bra, og det er visst ikke så vanlig at hvite damer får sv diabetes. Er mer utbredt blandt asiatere og afrikanere har jeg hørt. Men er jo godt å være på den sikre siden da :)

Men du må jo uansett vente to timer for å få tatt ny blodprøve. Men etter det får du jo svar..eller misforstod jeg deg nå??:p

det går nok helt sikkert bra, og det er visst ikke så vanlig at hvite damer får sv diabetes. Er mer utbredt blandt asiatere og afrikanere har jeg hørt. Men er jo godt å være på den sikre siden da :)

Det er pga høy BMI at jeg må ta den for i forhold til vekt så legger jeg jo ikke på meg. Jeg må sitte der i to timer, stemmer det men så får jeg vite fra fastlegen rett etter det da og får en evt plan :-)

Det er pga høy BMI at jeg må ta den for i forhold til vekt så legger jeg jo ikke på meg. Jeg må sitte der i to timer, stemmer det men så får jeg vite fra fastlegen rett etter det da og får en evt plan :)

Ja, det er jo pga høy bmi vi alle må ta den, er det ikke?:p
Ja, det stemmer. Du får et ganske klart svar med en gang du er ferdig med de to timene :) de sender uansett prøvene inn til sykehuset for å få enda tydeligere svar. Men jeg fikk hvertfall beskjed om at det var så lite stigning at det umulig kunne være noe :)

Ja, det er jo pga høy bmi vi alle må ta den, er det ikke?:p
Ja, det stemmer. Du får et ganske klart svar med en gang du er ferdig med de to timene :) de sender uansett prøvene inn til sykehuset for å få enda tydeligere svar. Men jeg fikk hvertfall beskjed om at det var så lite stigning at det umulig kunne være noe :)

Ja det er jo det. Vet ikke om det er noe særlig med utslag på denne jeg heller, det er jo bare basert på BMI at jeg må ta den for det er ikke sukker i urinen og jeg legger som sagt ikke på meg. Men får jo bare vente å se :-)

Ja det er jo det. Vet ikke om det er noe særlig med utslag på denne jeg heller, det er jo bare basert på BMI at jeg må ta den for det er ikke sukker i urinen og jeg legger som sagt ikke på meg. Men får jo bare vente å se :)

Hvis man har høy bmi før svangerskapet er det anbefalt å ta den uansett. Min jordmor sa at det ikke handlet om hvor mye man går opp i svangerskapet, men de går bare ut fra bmi før svangerskapet. Det blir godt å få det overstått! Jeg syns hvertfall det var veldig deilig, haha!

Back
Topp