Glukosebelastningstest

milla30

Elsker forumet
Idag.. Var hos legen igår og tok blodprøver. Så blir det blodprøver igjen idag også før og etter testen. Håper de treffer på første forsøk idag da. Er ikke så veldig glad i sprøyter akkurat.
Flere som skal ta denne testen for diabetes?
Tok den forrige gang også. Æsj..

Allerede? Tok den sist, og kastet opp. Syns de kunne funnet en bedre metode å teste det på :p

Sist tok et den vel rundt uke 20. Når eg spurte legen fikk eg beskjed om at det ikke er vanlig å ta før 24.

Jeg skal den 16 å ta min. Å jeg gruer meg! Pga kvalme å at man ikke får spise eller drikke. Jeg kommer til å slite ekstremt!

Hvilke prøvetype er dette?:O hva gjør de for å ta den?
Du tar blodprøve deretter skal du drikke 3dl vann blandet med 75gr sukker. Så må du vente i 2 timer før du skal ta en ny prøve for å sjekke om du har sv.skaps diabetes. Det er overvektige som skal ta denne prøven.

Allerede? Tok den sist, og kastet opp. Syns de kunne funnet en bedre metode å teste det på :p

Sist tok et den vel rundt uke 20. Når eg spurte legen fikk eg beskjed om at det ikke er vanlig å ta før 24.
Jeg veit. Forferdelig.
Tok den senere uti sv.skapet sist selv.

Usj... den er fæl :yuck: tok den 1 gang i første svangerskap og 2 ganger i andre. Må vel belage meg på 2 ganger denne gangen og :confused:

Har på følelsen at jeg må ta den 2 ganger nå siden jeg kun er 8 uker på vei.
Nå er den drikken ferdigblandet og selve smaken kunne minne om saft, men blir veldig kvalm etterpå. Begynner å hjelpe nå. Skal inn igjen kl 11 og ta ny blodprøve. Nivået før testen var på 4. Normalt. Kommer du over 10 så har du diabetes eller stor sjanse for å få det.

Jeg her, håper, håper, håper jeg slipper unna denne gangen! Måtte ta den forrige gang, og det er noe av det verste jeg har vært med på! Blir kvalm bare av tanken. Har gått ned x-antall kg siden den gang, og har spist meget begrensede mengder sukker i godt over 2 år - Sånn type at jeg blir kvalm av sukker i teen liksom.. Så å drikke 3 dl vann med 75 gram sukker i, det ser jeg på som nesten umulig! :O

Er veldig glad jeg slipper den testen kjenner jeg :p Har diabetes fra før...
Men som bioingeniør så vet jeg at de noen steder har ferdig utblandet sukkervann med smak ( kan velge mellom appelsin eller sitron) :) Av de jeg har gitt slike flasker, har vel nesten samtlige sagt det er mye bedre enn den vanlige sukkerblandingen. På Riksen (har jobbet der oxo), brukte vi glukosepulver og blandet det med bittelitt varmt vann for å løse opp pulveret, for så å fylle på med iskaldt vann og sitrondråper. Det var mange som syntes det var friskere å drikke :happy:

Er veldig glad jeg slipper den testen kjenner jeg :p Har diabetes fra før...
Men som bioingeniør så vet jeg at de noen steder har ferdig utblandet sukkervann med smak ( kan velge mellom appelsin eller sitron) :) Av de jeg har gitt slike flasker, har vel nesten samtlige sagt det er mye bedre enn den vanlige sukkerblandingen. På Riksen (har jobbet der oxo), brukte vi glukosepulver og blandet det med bittelitt varmt vann for å løse opp pulveret, for så å fylle på med iskaldt vann og sitrondråper. Det var mange som syntes det var friskere å drikke :happy:
Ja denne gangen drakk jeg ferdigblandet med appelsin smak. Hjalp ikke stort da..

Så dumt... :( Men det er nok ingen bedre løsning for å få tatt den belastninga, dessverre... Var den kald da du drakk den?
Tja. Sånn passe. Ikke varm hvertfall.
Venter til kvalmen er overstått og håper på det beste da. Sååå kjedelig og måtte ta den igjen..

Er dette noe alle overvektige må igjennom?
Aldri hørt om det før, men høres ikke gøy ut. Legen nevnte ikke noe om det sist jeg var hos legen, men da var jeg bare 6 uker om ikke jeg husker feil

Oi, det var tidlig da? Jeg må nok ta, tror de tar på alle med bmi over 28? Var nok noen og tyve uker på vei da jeg tok det sist, men testen var helt fin da.

Jeg har aldri måtte tatt den i noen av mine svangerskap.. Var overvektig i både første og andre. Men var aldri noe snakk om at det var nødvendig siden jeg ikke la på meg noe spesielt i svangerskapene så var sjansen for å utvikle det enormt liten.

Tja. Sånn passe. Ikke varm hvertfall.
Venter til kvalmen er overstått og håper på det beste da. Sååå kjedelig og måtte ta den igjen..
Den er nok best iskald. Skjønner deg godt, ikke moro å gjøre det i utgangspunktet og når man klarer det halvveis igjennom men må kaste inn håndkleet... :dead::banghead:
Er nok greit å vente til verste kvalmen er over ja. Skjønner egentlig ikke hvorfor man ikke praktiserer dette til vanlig? Å vente til kvalmen går over altså? Greit at noen kanskje er kvalme hele svangerskapet, men for de fleste går det jo over på et punkt :cat:

Back
Topp