Glukosebelastningstest resultat

Smulix

Betatt av forumet
Jeg har i dag vært å tatt glukosebelastningstest. Første mål viste 5,5 og etter 2 timer lå resultatet på 8,5.
Ble i utgangspunktet sendt hjem med legetime først om 14 dager.

Er det andre som har målt høye verdier? Hvordan blir dere behandlet?

Jeg har i dag vært å tatt glukosebelastningstest. Første mål viste 5,5 og etter 2 timer lå resultatet på 8,5.
Ble i utgangspunktet sendt hjem med legetime først om 14 dager.

Er det andre som har målt høye verdier? Hvordan blir dere behandlet?
Jeg hadde 5,0 fastende og 8,1 etter 2 timer :) Henvist til diabetespoliklinikk (medisinsk poliklinikk) på sykehuset. Går dit hver 4 uke, da er jeg også på vekstestimering med lillegull i magen <3

Jeg fikk utskrevet blodsukkerapparat på første timen på sykehuset :) Målte blodsukkeret mitt hver dag hjemme de første 3 ukene, hadde da bare fine målinger og måler derfor bare annenhver dag (fastende og 2 timer etter måltid) og etter måltid jeg er usikre på. Prøver å spise minst mulig karbohydrater og være mer i bevegelse på tross av bekkenløsning :) bare spør om du lurer på noe! Er en gylden mulighet til å legge om kostholdet :)

Ca samme resultat som deg. Henvist til poliklinikk og oppfølging der. Fått kurs i svangerskapsdiabetes. Skal følges ekstra opp i slutten av svangerskapet mtp vekst, men har første time på dette i morgen så vet ikke så mye om hvilken løp de legger opp.

Jeg har fått styre målingene mine selv en stund nå, men kan selvsagt ta kontakt om ting endrer seg. Fastlegen skrev ut blodsukkerapperat og utstyr og jeg startet måling da. Tror også det gikk 14 dager mellom min test og første lege time.

Jeg hadde 5,0 fastende og 8,1 etter 2 timer :) Henvist til diabetespoliklinikk (medisinsk poliklinikk) på sykehuset. Går dit hver 4 uke, da er jeg også på vekstestimering med lillegull i magen <3

Jeg fikk utskrevet blodsukkerapparat på første timen på sykehuset :) Målte blodsukkeret mitt hver dag hjemme de første 3 ukene, hadde da bare fine målinger og måler derfor bare annenhver dag (fastende og 2 timer etter måltid) og etter måltid jeg er usikre på. Prøver å spise minst mulig karbohydrater og være mer i bevegelse på tross av bekkenløsning :) bare spør om du lurer på noe! Er en gylden mulighet til å legge om kostholdet :)

Omtrent samme som meg, det tok forresten noen uker fra jeg tok belastningstesten til første time hos diabetes sykepleier og gyn. Blir veldig godt fulgt opp og har ikke gått opp i vekt siden jeg la om kosten :) magen og baby vokser fint og jeg hadde litt høy bmi så det er bare greit :)

Takk for svar fra dere alle!

Ble litt bekymret da jeg følte legen som kom innom laben bagatelliserte det og sa at jeg skulle ordne med en time hos fastlegen min. "Litt sånn kosthold og sånt.."

Jeg har vært i møkkadårlig form lenge nå og har i utgangspunktet ikke noe alarmerende kosthold eller høy bmi. Spiser lite/ingen hveteprodukter og halvfabrikat. Men det er klart at jeg må ta noen grep likevel..
Veldig greit å vite at dere alle har blitt henvist til sykehuset for oppfølging. Blir dere igangsatt 2 uker før termin? Leste et sted at det var rutine ved svangerskapsdiabetes..

tviler på jeg blir satt i gang da, for de vil vel neppe ha flere fødsler på nyttårsaften en det de MÅ ha ;). Har fått inntrykk at det er disse vekstestimeringene som bestemmer når man eventuelt blir igangsatt. Sikkert ulikt fra sykehus til sykehus og lege til lege og sak for sak. Men kan skrive innpå her om de sier noe om det i morgen :)

Takk for svar fra dere alle!

Ble litt bekymret da jeg følte legen som kom innom laben bagatelliserte det og sa at jeg skulle ordne med en time hos fastlegen min. "Litt sånn kosthold og sånt.."

Jeg har vært i møkkadårlig form lenge nå og har i utgangspunktet ikke noe alarmerende kosthold eller høy bmi. Spiser lite/ingen hveteprodukter og halvfabrikat. Men det er klart at jeg må ta noen grep likevel..
Veldig greit å vite at dere alle har blitt henvist til sykehuset for oppfølging. Blir dere igangsatt 2 uker før termin? Leste et sted at det var rutine ved svangerskapsdiabetes..
Er vekstestimeringene og målingene dine som bestemmer :) må du starte med insulin blir du nok satt i gang før termin. Har du kostholdsregulert og regulerer deg selv bra lar mange sykehus deg gå 1 uke over termin :) men trivselskontroll på termindato

Jeg hadde svangerskapsdiabetes sist og da hadde jeg også veldig mye fostervann. Var på en vekst kontroll av fosteret men fikk ellers ingen kontroll av dia sykepleier. Regulerte veldig bra selv og hun som kom var mindre enn gj. Snittet

Jeg hadde svangerskapsdiabetes sist og da hadde jeg også veldig mye fostervann. Var på en vekst kontroll av fosteret men fikk ellers ingen kontroll av dia sykepleier. Regulerte veldig bra selv og hun som kom var mindre enn gj. Snittet
Fulgte de ikke opp at vannet regulerte seg? Her er baby stor og altfor mye vann.. Men ikke tatt testen enda...

Fulgte de ikke opp at vannet regulerte seg? Her er baby stor og altfor mye vann.. Men ikke tatt testen enda...

Nei de gjorde ikke det. Hadde noen Ekstra kontroller hos jordmor bare men ikke noe sånn utenom det. Var førstegangs da så visste ikke bedre heller. :( men det gikk bra da

Typen har et søskenbarn som jobber som Kommunejordmor i nabokommunen. Hun jobber også på sykehuset der jeg skal føde. Hun sier hun henviser sine pasienter til diabetessykepleier, men at de ikke utfører målinger osv selv. De tar kun kontrollmålinger innimellom. Det er heller ikke noe ekstra oppfølging ifb fødsel. Her er det kun råd om "fornuftig" kosthold, kutt brus, juice og andre ting med høyt sukkerinnhold. Spis vanlig, normal mat så går det fint.

Høres da veldig sløvt ut i forhold til hvordan dere blir fulgt opp. I og med at jeg har vært såpass dårlig en lang stund også, så føler jeg jo at det burde bli fulgt opp bedre enn dette.

Det høres litt slapt ut ja. Merkelig at det er ulik praksis. Men spør legen din etter bl.s apperat så kan du i hverfall måle selv og ha kontrollen på den måten. Da ser du også kjapt hva som er OK å spise og hva man må holde seg unna.

Målte dere i fingen eller? Jeg hadde 8.3 og fikk beskjed om at det var innforbi normalen jeg da? :bored::bored:

Målte i fingeren ja. 8,3 er for høyt.
Hadde det vært snakk om diabetes utenfor sv.skap så er vel ikke 8 noe særlig alarmerende. Men normale referanseverdier er mellom 5 og 7 ca.

Hvordan føler du deg da? Det er jo minst like viktig som hva prøvene sier... Jeg har virkelig ikke følt meg bra, så derfor blir jeg ekstra på vakt selv om legen sier at det ikke er så farlig..

De som ligger mellom 7-9 ligger på grensen, over 9 så har man og skal behandles. Alltid fått beskjed om at jeg måtte både stikkes i fingen, men også ta et glass med blod som sendes inn. Dette har vært uavhengig av resultate i fingen.

Målte i fingeren ja. 8,3 er for høyt.
Hadde det vært snakk om diabetes utenfor sv.skap så er vel ikke 8 noe særlig alarmerende. Men normale referanseverdier er mellom 5 og 7 ca.

Hvordan føler du deg da? Det er jo minst like viktig som hva prøvene sier... Jeg har virkelig ikke følt meg bra, så derfor blir jeg ekstra på vakt selv om legen sier at det ikke er så farlig..
Jeg fikk skikkelig hodeverk og uvel etter den testen. Men ellers føler jeg meg grei, har ikke kunnet bevege meg pga bekkenet så sliter fysisk da :/
Hvordan føler du deg? :)

Målte dere i fingen eller? Jeg hadde 8.3 og fikk beskjed om at det var innforbi normalen jeg da? :bored::bored:

Nei, de tappet en prøve fra armen her. 8,3 er da litt høyt, er det ikke? Hva hadde du fastende?

Det er ikke innafor hverken i fingen eller målt i blod som er tappet på glass :( 7,8 er grensen. Over det skal kostholdsreguleres og over 9 skal en henvises til ekspert på sykehuset. Be legen skrive ut måle utstyr så du kan måle hjemme :)

Back
Topp