Glukosebelastningstest - oppdatert

Linnkri

Betatt av forumet
Vet ikke om dere husker det, men for ganske  mange uker tilbake skrev jeg ett innlegg om at jeg måtte ta glukosebelastningstest til tross for at jeg var langt unna absolutt alt av grenseverdier.. Jeg ble ganske fornærmet på hele legen, som antydet at jeg var altfor overvektig. Jeg veier 74 kg og 168 cm høy.

I dag var den store dagen kommet og jeg stilte på legekontoret fastende kl 0800.
Dette er noe jeg har brukt masse energi på og dermed også lest meg litt opp. I og med at jeg har normal BMI, ingen diabetes i familien, ingen sukker i urinene hverken dette svangerskapet eller forrige, samt at sønnen min ikke var ett stort barn(han var 3184 g) og jeg er bare 31 år skjønte jeg virkelig IKKE hvorfor jeg måtte ta denne testen.

Dette sa jeg til legen og det hele endte med at hun var helt enig og jeg slapp å ta testen! Kudos til lege som tørr å gå tilbake på egne beslutninger:) Det hele endte med en svært trivelig svangerskapskontroll, lyden av ett fantastisk lite hjerte som slår og starten på en meget god juleferie :)

Juhuu!!! Dette gjorde dagen min og jeg synes jeg måtte oppdatere dere på dette :)

God onsdag!
Linn

Hurra!!! Så bra at legen din tok til fornuft! ;)

MittAndre <3 skrev:

sign! skjønner ikke helt hvorfor hun sa du måtte ta testen i utgangspunktet 

litt rart at legen mente du skulle ta testen i utgangspunktet ja, men bra at hun forstod at hun hadde tatt feil :)

testen i seg selv er ikke så forferdelig da.. det verste er egentlig all ventinga synes jeg.. regner med at jeg må ta den en gang på nyåret..

Hurrah!
Har respekt for folk som står på (du) men også de som innser at de var feil!(lege)

Godt å få det hele klarert da :)

Jeg er veldig glad hun var enig med meg også. Og det var i grunnen ikke selve testen som bekymret meg, mer at hun ville teste meg for noe jeg overhodet ikke er i faresonen for å få. Jeg har brukt masse tid på å bekymre meg for om jeg har svangerskapsdiabetes eller ikke og det har vært helt unødvendig..

Jeg har opplevd endel krisemaksimering og skremselspropaganda på min helsestasjon og derfor er jeg litt ekstra var på dette tror jeg.

Er uansett kjempeglad for at legen var lydhør for mine argumenter og dermed fikk jeg ett mye bedre inntrykk av både legen og helsestasjonen :)

blåkanin skrev:
litt rart at legen mente du skulle ta testen i utgangspunktet ja, men bra at hun forstod at hun hadde tatt feil :)

testen i seg selv er ikke så forferdelig da.. det verste er egentlig all ventinga synes jeg.. regner med at jeg må ta den en gang på nyåret..

MittAndre <3 skrev:

Sign!:-)

blåkanin skrev:

Jeg fikk sukkersjokk, og ristet. Holdt på å besvime og var så dårlig at jeg faktisk fikk reise hjem i de to timene. For meg var det en helt grusom opplevelse og jeg ruer meg som en unge ti å ta den igjen.

Lissyjane skrev:

blåkanin skrev:

Jeg fikk sukkersjokk, og ristet. Holdt på å besvime og var så dårlig at jeg faktisk fikk reise hjem i de to timene. For meg var det en helt grusom opplevelse og jeg ruer meg som en unge ti å ta den igjen.

Såpass.. Gav det noe utslag på diabetes da? Kan forstå at du gruer deg når du hadde en slik opplevelse sist ja..

blåkanin skrev:

Lissyjane skrev:

blåkanin skrev:

Såpass.. Gav det noe utslag på diabetes da? Kan forstå at du gruer deg når du hadde en slik opplevelse sist ja..

Nei :p Han sa at blodsukkeret var litt høyt etter to timer, men ingen fare. De sa at jeg kunne ha sitron i. Skal helle i hele boksen om jeg får lov :p Fy flate det var grusomt. Men er jo ikke sikkert det blir like grusomt neste gang :) Forrige svangerskap slapp jeg. Jeg har siftet fastlege nå. Og jeg vet at jeg ikke kan tvinges, men jeg skal i allefall prøve. Om ikke det går, så går det ikke. jeg sitter ikke å tvinger i meg sukkervann når jeg nesten besvimer for at jeg blir så dårlig. Men får prøve med en flaske sitron i :p

Back
Topp