Glukosebelastningstest nedgang i blodsukker

Idahei

Andre møte med forumet
Noen andre som har tatt glukosebelastningstest og blodsukkeret har gått NED?
Tok min andre glukosebelastningstest på 2 uker idag (fordi første test viste nedgang i blodsukker måtte jeg ta en ny for å utelukke feilmåling). Begge to viste nedgang i blodsukker. Idag hadde jeg 4,1 fastende og etter glukosebelastning hadde jeg 3,5.
Ikke rart jeg har vært sulten dette svangerskapet.. Legen skjønte ikke at det skulle gå an etter første test, og siden andre test gikk samme som første, så vil hun diskutere resultatene med en gynekolog. Noen andre med lignende erfaringer?
 
Hei!
Det skjedde med meg forrige svangerskap og jeg fødte en frisk og normalvektig datter (har ikke testet denne gangen pga andre svangerskap og ikke noe risiko). Husker ikke tallene helt, men tror fra 5,1 til 4,9 eller noe i den duren. Så ikke så mye ned som deg. Del gjerne videre om de finner ut av hva det er for noe!
 
Noen andre som har tatt glukosebelastningstest og blodsukkeret har gått NED?
Tok min andre glukosebelastningstest på 2 uker idag (fordi første test viste nedgang i blodsukker måtte jeg ta en ny for å utelukke feilmåling). Begge to viste nedgang i blodsukker. Idag hadde jeg 4,1 fastende og etter glukosebelastning hadde jeg 3,5.
Ikke rart jeg har vært sulten dette svangerskapet.. Legen skjønte ikke at det skulle gå an etter første test, og siden andre test gikk samme som første, så vil hun diskutere resultatene med en gynekolog. Noen andre med lignende erfaringer?
Min var på 4,8 fastende og 4,2 etter glukosebelastning. Fikk bare høre at blodsukker verdiene var bra, så har ikke tenkt noe særlig over at den gikk ned. Men de sjekket kanskje deg en gang til pga den var under 4?

Hei!
Det skjedde med meg forrige svangerskap og jeg fødte en frisk og normalvektig datter (har ikke testet denne gangen pga andre svangerskap og ikke noe risiko). Husker ikke tallene helt, men tror fra 5,1 til 4,9 eller noe i den duren. Så ikke så mye ned som deg. Del gjerne videre om de finner ut av hva det er for noe!
Så rart. Nå skal alle over 25 ta glukosebelastning. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er da, det kan jo hende du er yngre ☺️
 
Min var på 4,8 fastende og 4,2 etter glukosebelastning. Fikk bare høre at blodsukker verdiene var bra, så har ikke tenkt noe særlig over at den gikk ned. Men de sjekket kanskje deg en gang til pga den var under 4?


Så rart. Nå skal alle over 25 ta glukosebelastning. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er da, det kan jo hende du er yngre ☺️
Bare førstegangsfødende over 25 som må ta test fikk jeg beskjed om (+ mange andre kriterier da). Jeg slapp også denne gangen, siden dette var nr to :)
 
Bare førstegangsfødende over 25 som må ta test fikk jeg beskjed om (+ mange andre kriterier da). Jeg slapp også denne gangen, siden dette var nr to :)
Forrige gang jeg gikk gravid så tok jeg ikke det, da gikk jeg bare på kontroll hos fastlegen. Denne gangen går jeg til både fastlegen og jordmor, og fikk beskjed av fastlegen om at jeg måtte ta glukosebelastning denne gangen, noe jeg synes var litt rart så jeg spurte jordmor om det stemte. Da sa hun at det har blitt nye regler nå og at alle over 25 skal ta det (og ja, + mange andre kriterier), så hun synes det var rart jeg ikke hadde tatt det forrige gang også ☺️ Men ikke uvanlig at man hører litt forskjellig har jeg skjønt :p Venter nr fire

Oppdatering:
Men ifølge Helsedirektoratet, så ser jeg det stemmer det du sier. Alle førstegangsfødende over 25. Så rart, men som skrevet over; har skjønt man hører litt forskjellig
 
Last edited:
Noen andre som har tatt glukosebelastningstest og blodsukkeret har gått NED?
Tok min andre glukosebelastningstest på 2 uker idag (fordi første test viste nedgang i blodsukker måtte jeg ta en ny for å utelukke feilmåling). Begge to viste nedgang i blodsukker. Idag hadde jeg 4,1 fastende og etter glukosebelastning hadde jeg 3,5.
Ikke rart jeg har vært sulten dette svangerskapet.. Legen skjønte ikke at det skulle gå an etter første test, og siden andre test gikk samme som første, så vil hun diskutere resultatene med en gynekolog. Noen andre med lignende erfaringer?
Jeg fikk helt de samme målingene, og kjente det på kroppen etter andre måling også. Kroppen produserer mer insulin når den er gravid. Fikk ikke beskjed om å komme tilbake, vel og merke.
 
Såvidt jeg leser, ser det bare ut som om man har en velfungerende insulinproduksjon.. Dersom man får ALT for lavt blodsukker etterpå, kalles det reaktiv hypoglykemi; men da får du altså føling (under 2,5) pga at kroppen overkompanserer med insulin.
Glukosebelastningstest er jo for å teste hvordan kroppen din håndterer belastningen av høyt inntak glukose på kort tid.. såvidt jeg skjønner det, håndterer kroppen din det bra. Du får et blodsukkernivå innenfor normalen (ikke for lavt, ikke for høyt).
Ser det kommer opp gjentatte ganger i spm på forum her og der, og det er i alle fall den beskjeden som går igjen at folk har fått.
 
Oppdatering for de interesserte. Har fått time til videre oppfølging på endokrinologisk avdeling i Skien. Min første glukosebelasting gikk ned til 2,4 eller noe sånt, den andre til 3,5. Så det var tydeligvis behov for å følge opp. Skal dit førstkommende mandag 24. April
 
Dette skjedde meg og, har bestilt time hos fastlege for evt videre utredning. Hadde fastende blodsukker på 3,8 og var nede på 2,4 etter to timer. Jordmor sa ingenting annet enn at det var ganske lavt. Fant ut at dette var kanskje litt mer enn lavt, så håper fastlegen kan utrede videre. Har før graviditeten alltid måtte spise ofte og hatt episoder der jeg blir svimmel/uvel hvis det går for lenge mellom måltider. I starten av graviditeten var dette ekstra ille og måtte spise hver 2.time en periode.
 
Dette skjedde meg og, har bestilt time hos fastlege for evt videre utredning. Hadde fastende blodsukker på 3,8 og var nede på 2,4 etter to timer. Jordmor sa ingenting annet enn at det var ganske lavt. Fant ut at dette var kanskje litt mer enn lavt, så håper fastlegen kan utrede videre. Har før graviditeten alltid måtte spise ofte og hatt episoder der jeg blir svimmel/uvel hvis det går for lenge mellom måltider. I starten av graviditeten var dette ekstra ille og måtte spise hver 2.time en periode.
Det er jo galt ja, skal nesten ikke være mulig å få bs på 2.4 uten å ha diabetes. Jeg sleit med mage/tarm og spiste ikke, altså ingenting (drakk kun litt vann), på 3 uker før jeg ble innlagt med intravenøs ernæring. Hadde svart på ketosestiksen liksom, men bs gikk aldri under 2.8/3.
 
Oppdatering for de interesserte. Har fått time til videre oppfølging på endokrinologisk avdeling i Skien. Min første glukosebelasting gikk ned til 2,4 eller noe sånt, den andre til 3,5. Så det var tydeligvis behov for å følge opp. Skal dit førstkommende mandag 24. April
Dette skjedde meg og, har bestilt time hos fastlege for evt videre utredning. Hadde fastende blodsukker på 3,8 og var nede på 2,4 etter to timer. Jordmor sa ingenting annet enn at det var ganske lavt. Fant ut at dette var kanskje litt mer enn lavt, så håper fastlegen kan utrede videre. Har før graviditeten alltid måtte spise ofte og hatt episoder der jeg blir svimmel/uvel hvis det går for lenge mellom måltider. I starten av graviditeten var dette ekstra ille og måtte spise hver 2.time en periode.

Under 2,5 etter måltid regnes vel som reaktiv hypoglykemi, så må vel følges opp..

Lykke til ❤️
 
Noen andre som har tatt glukosebelastningstest og blodsukkeret har gått NED?
Tok min andre glukosebelastningstest på 2 uker idag (fordi første test viste nedgang i blodsukker måtte jeg ta en ny for å utelukke feilmåling). Begge to viste nedgang i blodsukker. Idag hadde jeg 4,1 fastende og etter glukosebelastning hadde jeg 3,5.
Ikke rart jeg har vært sulten dette svangerskapet.. Legen skjønte ikke at det skulle gå an etter første test, og siden andre test gikk samme som første, så vil hun diskutere resultatene med en gynekolog. Noen andre med lignende erfaringer?
Jeg hadde akkurat samme verdier, men ingen hang seg noe opp i det.. Fikk beskjed om at det var fint.
 
Jeg har fått blodsukkermåler på armen som måler i vevet og stikker og måler blodsukker i blod i fingeren 3 ganger daglig (minst) i tillegg til den nå for å følge med på det lave blodsukkeret og siden det synker så drastisk ved/etter inntak av mat. Ny time til oppfølging på endokrinologisk 11. Mai. Får oppfølging med ernæringsfysiolog i tillegg selv om jeg er litt uenig i det selv og ikke ser helt poenget. Jeg mener de burde sjekke bukspyttkjertel med men gang som tross alt er organet som produserer insulin for å utelukke cyste/svulst feks eller andre avvik på den. Rart at det er så ulik praksis og andre her ikke bli fulgt opp. Hadde mest sannsynlig ikke blitt fulgt opp hadde jeg ikke vært gravid har jeg fått beskjed om. Diabetes.no sier jo at blodsukker under 3.8 (4.0) er så lavt at hjernen ikke fungerer som den normalt burde.
 
Oppdatering for de interesserte. Har fått time til videre oppfølging på endokrinologisk avdeling i Skien. Min første glukosebelasting gikk ned til 2,4 eller noe sånt, den andre til 3,5. Så det var tydeligvis behov for å følge opp. Skal dit førstkommende mandag 24. April
Hei! Fikk du noe svar på hva dette var? Jeg hadde ikke nedgang i blodsukkeret, men den gikk bare fra 3,4 til 3,9, så forble ganske lavt.
 
Back
Topp