Glukosebelastningstest - fastende blodsukker

Bubobubo

Flørter med forumet
Sensommerskattene 2023
Jeg skal ta glukosebelastningstest i morgen. Såvidt jeg vet tar de bare blodprøven først, før jeg får sukkeroppløsningen jeg skal drikke. Jeg har fått høre fra en veninne at jeg bør be dem om å sjekke det fastende blodsukkeret før jeg drikker drikken. Veninnen min hadde fått beskjed av sin jordmor om dette, fordi man ikke bør drikke drikken dersom det fastende blodsukkeret allerede er forhøyet. Noen andre som har fått noe lignende beskjed, eller har erfaring å dele fra gjennomført test? Jordmora mi har ikke sagt noe om det i alle fall, og det er så lenge siden forrige gang så det husker jeg ikke.

På meg tok de blodprøve i armen. De tok det i to glass - et til å sende inn, og et til å ta i dems apparat på legesenteret som en pekepinn.
Så fikk jeg drikken og 5 min på å drikke den opp. Venta de to timene.
Så blodprøve i armen igjen. Også denne gangen i to glass.

Det er prøvene de sendte inn som er gjeldene, da apparatet ikke alltid er helt rett. På meg var det likt på begge prøver på fastende, mens den etter to timer ble litt lavere på den innsendte prøven.

Har ikke hørt noe om det du sier, men de som tar disse prøvene gjør det jo jevnlig og kan nok dette. Så de sier vel ifra.

De skal ta prøve både før og etter. Hos meg gikk prøvesvarene via Fürst, så var ingen mulighet til å få vite svaret på den første på forhånd.

Aldri hørt om det før, og de jeg vet om som har hatt litt forhøyet blodsukker allerede på fastende har likevel gjennomført testen.. her sendes prøvene inn til annet labratorie så jeg ville ikke fått svar før drikken uansett. :)

Takk for svar, da er det vel bare å gjøre som jeg får beskjed om i morgen :)

Sniker fra september, tok testen selv i forrige uke. Her målte hun i apparat før jeg fikk drikken. Så jeg fikk vite verdien først og at den var innenfor. Om det hadde blitt avbrutt ved for høy verdi vet jeg ikke, men fikk nesten inntrykk av det. Begge blodprøvene ble sendt inn i tillegg.

Mangen avbryter dersom verdien er for høy men hvor rensen går er litt ulikt også pga av feil analysen fra legekontorene. Men ligger man rett rundt grensen ville jeg tatt den. Men ligger fastende på nærmer 6 eller høyere blir det som regel avbrutt. Etter det jeg hsr ersdte folk oppleve

Sniker.

Jeg har jobbet med dette før og vi sjekket alltid glukoseverdien før den gravide fikk drikken. Dersom den første målingen viser lett forhøyning så skal legen vurdere om glukosebelastningen skal avbrytes, om den er veldig forhøyer så skal det avbrytes. Som nevnt så blir blodprøven også sendt til analyse hos et laboratoriet for å få dobbeltsjekket verdiene.

Lykke til!:happy:

Sniker. Ser du allerede har fått gode svar, men slenger meg på allikevel. Jeg tok glukosebelastning forrige uke på sykehus. Fikk lang og god forklaring før vi begynte, og bioingeniøren sa at de alltid tok hurtigtest av første måling, og at testen mulig måtte avbrytes ved forhøyet svar:)

Back
Topp