glukosebelastningstest! betale dere for det?

2mann

Andre møte med forumet
Hei
jeg var på legekontoret idag og tok glukosebelastningstest etter anbefaling fra Jordmor.
Så da jeg var ferdig så tok jeg jakken min for å gå, men da ble jeg ropt opp at jeg måtte komme og betale!! Trodde alt med svangerskap skulle være gratis jeg? ikke at 115 kr er mye,men det blir en prinsippsak syntes no jeg! jeg spurte hvorfor må jeg betale og da sa hun jeg måtte betale for druesukkeret. Men vi betaler jo ikke for "gelen"de bruker  på ultralyd feks som også er forbruksmateriell! synes det var meget rart! noen andre som har måtte betale for denne testen?

Nei har ikke betalt for noe jeg.. Hvis jeg er hos legen for noe annet enn svangerskapet, pleier han å føre det på svangerskap og slik at jeg slipper å betale :)

Tror ikke du skal betale dette så lenge det har med svangerskapet å gjøre. Alt med svangerskapet skal være gratis! Min lege bruker også å føre det opp på svangerskap uansett hva det er :-)

Vi må betale 130 kr...
var gratis for 2 år siden når eg gikk med Vesla, men no var det andre regler. dette går ikkje under vanlig graviditets opplegg...
JM synes det var synd..men son er det!

Oi..... Det var rett og slett teit. Vet ikke hvordan det er her. Skal ta den testen om 4 uker. Men skal ta den på sykehuset såvidt jeg skjønte.....

Tror det er slik at alle standard undersøkelser (ordinær sv.skapsoppfølging) er gratis. Det som kommer i tillegg til standard må man betale. Mente jeg måtte betale noe i sist sv.skap, men husker ikke hva det var... Glukosebel er jo ikke noe som er inne i standard oppfølging. Men jeg vet ikke sikkert jeg:))

Jeg skal ta denne testen hos jordmor når jeg er 29 - 30 uker på vei, og den er gratis.

De har lov til å velge å ta betalt for materialet hvis de vil. Jeg har tatt den både på sykehuset og hos fastlegen, hos fastlegen må jeg betale, på sykehuset er det gratis.

Det var den forferdelige drikka som kosta 115 kr, så jeg måtte betale for den, men ikke for selve testen liksom..

Jeg måtte kjøpe det sukkergreiene på apoteket, men betalte ikke noe hos legen utover det. :) Men så har jeg en grei lege da. Men er visst forskjell fra lege til lege om man må betale eller ikke.

på legesenteret her betalte jeg ingenting for den.

Jeg var og tok den i dag med min farmor. Vi begge måtte betale 150 kr. Og jeg spurte også om det ikke var gratis når jeg gikk gravid. Men fikk det samme svaret som deg, at jeg betalte for drikken.

Gjorde det i forrige svangerskap, og betalte ingenting. Jeg var på sentralsykehuset, men det skulle jo bli det samme.

Måtte betale for den deilige melisdrikken, ja..

De har lov til å ta betalt for materiell, ja! Dette gjelder om man er gravid, under 16 år, har frikort, osv. Det er selve egenandelen for konsultasjonen som dekkes. Om ikke de tar betalt for materiell risikerer de å gå i minus på din konsultasjon. Jeg jobber på legekontor...

Jeg måtte betale for geleen ved ultralydundersøkelsen. Legen/sykehuset velger dette selv.

Back
Topp