Glukosebelastningsdritt!!

StineH

Elsker forumet
Jeg er så frustrert nå, har gått å tenkt siden første kontroll (på onsdag) på hvor mye jeg gruer meg til glukosebelastning. Er ikke før I uke 26 - men fysj! Måtte ta den TRE ganger forrige graviditet, da hadde jeg hypermesis, og bare tanken på den sukkerlaken får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg..

Forrige gang jeg ble gravid veide jeg 50 kg mer enn jeg gjør nå, jeg har BMI på såvidt over 26 og veide 74 kg når jeg ble gravid denne gangen - LIKEVEL slipper jeg ikke unna!

Vet det bare er å gjøre det, og slutte å klage - men har et VELDIG anstrengt forhold til den drikken. I tillegg har jeg levd kjempesunt og stort sett sukkerfritt de siste 3 årene, derav vektnedgangen.. Synes juice kan være kvalmende søtt, så kan bare drømme om hvor "søt og god" den sukkerlaken er :yuck:

Vel, måtte bare blåse av meg litt damp. Jeg overlever nok, men gleder meg ikke..

Uff, er jo så man kan bli riktig frustrert over at man ikke bare veide et par kilo mindre så hadde du kanskje sluppet hele greia. Gruer meg selv, ble veldig dårlig under den testen selv om blodsukkeret var helt fint.

Uff, den gugga er ikke noe særlig nei. Forstill deg at det et en annen drikke å hold for nesen når du drikker :)

Føler med deg altså! Det var på hengende håret at det gikk denne ganga.. Er nesten glad jeg fikk påvist svangerskaps diabetes for da slipper jeg å teste fler ganger! Så jævlig er det å drikke den gørra! Kunne brukes som et tortur middel å tvinge folk til å drikke det der :(

Så rart. Min JM sa at grensa var BMI på 27 eller mer. Jeg måtte ta sist med BMI på godt over 40. Men nå har jeg BMI på 25, så slipper. Veldig glad for det! Forstår godt at du ikke vil igjennom det :(

Så rart. Min JM sa at grensa var BMI på 27 eller mer. Jeg måtte ta sist med BMI på godt over 40. Men nå har jeg BMI på 25, så slipper. Veldig glad for det! Forstår godt at du ikke vil igjennom det :(
Her også er grensen 27 :)

Ta den med presset sitron saft, da smaker den ikke så søtt :-) Lykke til :-)

Jeg var glad jeg hadde lest her inne at det var så ille jeg, for da ble jeg veldig positivt overrasket. Synes ikke det var så ille i det hele tatt. Ok, smakte høgg, men var jo bare å helle den ned og bli ferdig med det. Skjønner jo det kan være umulig hvis du er skikkelig kvalm da. Lykke til!

Jeg var glad jeg hadde lest her inne at det var så ille jeg, for da ble jeg veldig positivt overrasket. Synes ikke det var så ille i det hele tatt. Ok, smakte høgg, men var jo bare å helle den ned og bli ferdig med det. Skjønner jo det kan være umulig hvis du er skikkelig kvalm da. Lykke til!

For meg var det ikke å drikke glukosen som var verst, men de to timene etterpå. Var kvalm og svimmel. :(

Jeg trodde også at det var 27 som var grensen, men legen min tolker det tydeligvis ikke som over 27 - men som over 26..

Jeg klarer heller ikke å bare helle gøgga ned, får rett og slett ikke til å drikke den i store slurker, da kommer den rett i retur. Alle de gangene jeg har tatt den har den også vært lunken. Vet noen får den servert iskald med noen dråper sitron i, og det høres i allefall bedre ut...

Synes også de 2 timene man må sitte å vente er forferdelige. Første gangen satt jeg å svelget, og svelget og svelget og svelget i over 2 timer før de fikk tatt blodprøven - og så måtte jeg løpe rett på badet for å kaste opp etterpå. Helt forferdelig. Var svimmel, kaldsvettet og superkvalm.. *Grøss*..

Siden jeg ikke gidder å google det, og er helt lost... Hva går dette ut på? Skal vel snart gjøre dette selv ettersom jeg skjønte på JM... Men tebkte ikke på å spørre hva d gikk ut på.. :S

Siden jeg ikke gidder å google det, og er helt lost... Hva går dette ut på? Skal vel snart gjøre dette selv ettersom jeg skjønte på JM... Men tebkte ikke på å spørre hva d gikk ut på.. :S

Du kommer til legen fastende, så tar de en prøve av blodsukkeret ditt. Deretter får du 3 dl med sukkervann servert som du skal drikke, deretter må du sitte helt rolig i 2 timer (du får såvidt lov til å gå på do) før de måler blodsukkeret ditt på nytt.

Du kommer til legen fastende, så tar de en prøve av blodsukkeret ditt. Deretter får du 3 dl med sukkervann servert som du skal drikke, deretter må du sitte helt rolig i 2 timer (du får såvidt lov til å gå på do) før de måler blodsukkeret ditt på nytt.
Ehh.. Det kommer jo ikke til å gå... :S

Ehh.. Det kommer jo ikke til å gå... :S
Nei, og ofte så tar de testen tidlig på morgenen (de gangene jeg tok den hadde jeg time klokken 8) for at man skal slippe å faste så lenge. Problemet mitt var jo at jeg var jo KJEMPEkvalm før jeg i det hele tatt begynte å drikke :/

Når da i tillegg væsken var lunken, nesten litt varm, og smakte BARE vann med masse sukker i - så ja.. Det var kun med ren viljestyrke jeg klarte å holde meg fra å spy i de to timene, fordi jeg ikke ville måtte drikke den på nytt..

Må ikke alle ta den i løpet av svangerskapet uansett vekt?

Nei, og ofte så tar de testen tidlig på morgenen (de gangene jeg tok den hadde jeg time klokken 8) for at man skal slippe å faste så lenge. Problemet mitt var jo at jeg var jo KJEMPEkvalm før jeg i det hele tatt begynte å drikke :/

Når da i tillegg væsken var lunken, nesten litt varm, og smakte BARE vann med masse sukker i - så ja.. Det var kun med ren viljestyrke jeg klarte å holde meg fra å spy i de to timene, fordi jeg ikke ville måtte drikke den på nytt..
Det første j gjør om morgenen er jo å ta et glass vann, som kommer i retur, åssen skal jeg klare å holde det nede... :'( åh.. Nå gruer j meg...

Må ikke alle ta den i løpet av svangerskapet uansett vekt?
Nei, kun de som er i risiko grupper, for eks de med høy bmi, diabetes i familien, har født stort barn eller som har andre grunner for at de har forhøyet risiko. Eg tok den i uke 9 fordi eg har pcos, er ikke overvektig, men har forhøyet sjangse for å få svangerskapsdiabetes. Heldigvis fine prøver, hadde ikke noe sist heller (Tok aldri test da vi ikke viste om pcos den gang)

Nei, kun de som er i risiko grupper, for eks de med høy bmi, diabetes i familien, har født stort barn eller som har andre grunner for at de har forhøyet risiko. Eg tok den i uke 9 fordi eg har pcos, er ikke overvektig, men har forhøyet sjangse for å få svangerskapsdiabetes. Heldigvis fine prøver, hadde ikke noe sist heller (Tok aldri test da vi ikke viste om pcos den gang)

Eller hvis man får påvist ketoner i urinen, tror jeg?

Back
Topp