Glukosebelastnings prøve???

scorpio

Elsker forumet
Dere som har vært på det,hvor mye sånn "sukkergreier" må man drikke?
Skal på det på fredag og lurer på om det lønner seg og kutte godterier helt frem til det eller lurer jeg bare kroppen da og får skyhøyt blodsukker til målingen?
Spiser som regel noe søtt hver dag,jada litt sukkeravhengig[;)]

Du skal ha så og så mye i forhold til vekta di...Isa drakk vel noen dl mener jeg å huske. Ha normalt kosthold fram til belastningen.

Om du ikke har diabetes så regulerer kroppen din det selv, så da spiller det ingen rolle om du spiser mye/lite osv.

Men om du har diabetes så vil blodsukkeret ditt være høyt om du trykker trynet i søtsaker, og det er ikke bra for babyen i magen.
Det vil vise seg under prøven.

Du må drikke ... var det en halv liter?
Tror det var 0,5l vann med Xdl sukkerlake i.

Jeg husker ikke hvor mye jeg drakk, men jeg tror det er viktig å ikke endre kostholdet før du skal ta testen. Jeg fikk bare 1 dags varsel (tok det dagen før ks), så hadde samme "kosthold" som deg, det vil si søtsaker hver dag! [8D]

Testresultatet var forøvrig helt flott, ikke noe svangerskaps-diabetes i det hele tatt. Bare gener som gjør at jeg får store barn (sistemann hadde rundet 5 kg ved termin om han ikke hadde blitt tatt ut to uker før termin.. [8D]). [;)]

Lykke til i fredag!! [:)]

Du drikker en kopp med ca. 2 dl. mettet sukkerblanding i.
Du skal faste hmmm... 12 timer før testen, mener jeg det er, kan maks drikke et glass vann.

Glukose bør jo alltid tas fastende. Så ville ikke spist noe søtt samme dag ihvertfall.

ja, jeg drakk et helt glass med sånn vann+sukkerblanding
hater å ta den prøven, for det er så kjedelig å vente i 2 timer. har missa den 3 ganger dette svangerskapet [8|]

ta me dæ sitronkonsentrat som du kan ha oppi. fikk d på st.olavs iallefall. og da gikk d greit å drikk d. mått faste fra kl 22.00 kvelden før.. null drikke, ikke vann engan fikk æ drikk. så va vææældig godt å kyl i sæ væske etter de 2 timan ja, samt å få spist nå.  lykke te.   

ORIGINAL: moniqe

ta me dæ sitronkonsentrat som du kan ha oppi. fikk d på st.olavs iallefall. og da gikk d greit å drikk d. mått faste fra kl 22.00 kvelden før.. null drikke, ikke vann engan fikk æ drikk. så va vææældig godt å kyl i sæ væske etter de 2 timan ja, samt å få spist nå.  lykke te.   

jeg fikk ikke tygge tyggis heller....

og på haukeland og riksen har de sitronkonsentrat man kan få oppi.

Back
Topp