Glukosebelastning

sol_2025

Flørter med forumet
Hei, noen som har gjort glukosebelastning hos Furst i Oslo? Enten Møllergata 4 (i nærheten av Oslo S) eller Kirkeveien (Majorstuen).

Har hørt fra venner at noen steder er det veldig dårlig venteromfasiliteter, jeg vil gjerne sitte et sted det er mulig jobbe den 2-3 timene med venting. Så ville høre om noen hadde gode erfaringer ☺️

Hei, noen som har gjort glukosebelastning hos Furst i Oslo? Enten Møllergata 4 (i nærheten av Oslo S) eller Kirkeveien (Majorstuen).

Har hørt fra venner at noen steder er det veldig dårlig venteromfasiliteter, jeg vil gjerne sitte et sted det er mulig jobbe den 2-3 timene med venting. Så ville høre om noen hadde gode erfaringer ☺️
Oslo S har behagelige stoler, men kun en skillevegg mellom stolene og det generelle venterommet. Men med pc på fanget funker det gull altså :)

Jeg har gjort det på Majorstuen før, og der har de gode lenestoler, men de står liksom rett ved siden av hverandre. Den ene stolen var mer for seg selv, men spørs om du får den eller en av de andre. Det var fullt av gravide når jeg tok testen, og ikke veldig mye privatliv.

Dette er det du får her.. på venterommet med alle andreo_O Vondt i ryggen og rumpa allerede

Vedlegg

• IMG_3523.jpeg
    IMG_3523.jpeg
    428,6 KB · Visninger: 24
What?? Hvor var dette? Forventer de at du skal sitte der i to timer og være kvalm og sliten?
På legekontoret mitt i Kristiansund!
Helt krise faktisk..:arghh: spurte om å få sitte i bilen, men nei.. de skulle følge med meg. Ikke at noen har spurt hvordan der går i det heletatt da, å nå har jeg sittet her med fullt av folk på venterommet med kvalme, vond rygg, kaldsvette og kynnere i 1,5 time snart o_O

På legekontoret mitt i Kristiansund!
Helt krise faktisk..:arghh: spurte om å få sitte i bilen, men nei.. de skulle følge med meg. Ikke at noen har spurt hvordan der går i det heletatt da, å nå har jeg sittet her med fullt av folk på venterommet med kvalme, vond rygg, kaldsvette og kynnere i 1,5 time snart o_O
Herregud det er helt krise!! Det er et venterom liksom, hvor det er meningen å sitte kanskje i 20 min. Men ikke som et utstillingsobjekt:mad: Kjenner jeg blir skikkelig sint, fordi jeg vet hvor ubehagelig det var å ta den testen og generelt hvor vondt det kan være å gå gravid i uke 24+.

Hvorfor i alle dager du ikke får lov å sitte i bilen skjønner jeg ingenting av. Det er ikke sånn at du har tenkt til å spise/drikke noe heller!

Dette er det du får her.. på venterommet med alle andreo_O Vondt i ryggen og rumpa allerede
Sånn er det her også… skal ta min tredje glukosebelastning på fredag, og forventer å måtte sitte der denne gangen også:hungover:

Sånn er det her også… skal ta min tredje glukosebelastning på fredag, og forventer å måtte sitte der denne gangen også:hungover:
Hvorfor gidder du å gjøre det en tredje gang?? Har du noe diabetes i familien kanskje? Jeg nekter plent å ta det igjen etter den første gangen, for det var helt jævlig:yuck:

Hvorfor gidder du å gjøre det en tredje gang?? Har du noe diabetes i familien kanskje? Jeg nekter plent å ta det igjen etter den første gangen, for det var helt jævlig:yuck:
Haha, tror ikke mange ville gjort det frivillig en tredje gang:playful: Lillebroren min har diabetes type 1, så derfor har jeg måttet ta (og ta alle svangerskapene mine). Var under 25 første gang, så er kun fordi han har diabetes at jeg har måttet ta testen :smiley-ashamed004 spent denne gangen, fordi jeg har vært enda kvalmere dette svangerskapet…

Jeg slipper å ta glukosebelastningstest denne gangen, og er glad for at jeg slipper å bruke en halv dag på det. Men syntes ikke det var så ille sist gang. Kan ikke huske at jeg ble noe særlig kvalm av den drikken, selv om jeg hadde hørt fra andre at det var ille.

Tenkte bare å nevne det, i tilfelle det er noen førstegangsfødende som blir stressa av å høre hvor ille det kan være. Det kan være helt ok også :)

Jeg slipper å ta glukosebelastningstest denne gangen, og er glad for at jeg slipper å bruke en halv dag på det. Men syntes ikke det var så ille sist gang. Kan ikke huske at jeg ble noe særlig kvalm av den drikken, selv om jeg hadde hørt fra andre at det var ille.

Tenkte bare å nevne det, i tilfelle det er noen førstegangsfødende som blir stressa av å høre hvor ille det kan være. Det kan være helt ok også :)
Jeg har hatt en ok opplevelse begge gangene jeg har tatt den også! Spent denne gangen fordi jeg er mye mer kvalm nå enn jeg var da.. men helt ærlig, synes ikke det har vært så ille. Mest kjipt å bruke tid/sitte rett opp og ned på venterommet hos legen så lenge!

Oi, det var nytt for meg at det kan være ubehagelig. Er det noe annet spesielt med den drikken annet enn at den er kvalmende? Jeg gruer meg mest til fastingen, for jeg er så ufattelig tørst. Den delen tror jeg blir tortur for min del. Prøvde å få time tidlig på morgenen, men det gikk ikke. Så det blir ikke noe vann fra kvelden før, til den drikken kl. 10.30. Vurderer å våkne på natta for å drikke litt vann tett opptil 8-timers-grensa :p

Oi, det var nytt for meg at det kan være ubehagelig. Er det noe annet spesielt med den drikken annet enn at den er kvalmende? Jeg gruer meg mest til fastingen, for jeg er så ufattelig tørst. Den delen tror jeg blir tortur for min del. Prøvde å få time tidlig på morgenen, men det gikk ikke. Så det blir ikke noe vann fra kvelden før, til den drikken kl. 10.30. Vurderer å våkne på natta for å drikke litt vann tett opptil 8-timers-grensa :p
Definitivt kun det å drikke sukkerlake som sulten og uvel for min del. Ikke noe annet ubehagelig :smiley-ashamed004

Haha, tror ikke mange ville gjort det frivillig en tredje gang:playful: Lillebroren min har diabetes type 1, så derfor har jeg måttet ta (og ta alle svangerskapene mine). Var under 25 første gang, så er kun fordi han har diabetes at jeg har måttet ta testen :smiley-ashamed004 spent denne gangen, fordi jeg har vært enda kvalmere dette svangerskapet…
Skjønner! Jeg hadde nok likevel ikke tatt den en 2. gang selv om en av søstrene mine hadde hatt diabetes :laughing002 Den er fortsatt frivillig!

Det er kun fastingen og så den sirup-drikken som er en ubehagelig kombo. Nå har jeg hørt at drikkene kan være ulik i smak, men generelt er den litt tjukk og veldig søt. Jeg holdt på å brekke meg og kaste opp flere ganger (mens jeg drakk), og eneste grunnen til at jeg kom meg gjennom det var fordi jeg fikk beskjed at jeg måtte komme tilbake en annen gang og gjort det på nytt hvis jeg kastet opp.

Jeg syns det derimot er kjempefint at førstegangsgravide får vite at den kan være ekkel, i motsetning til at de kommer helt uforberedt om hva det innebærer. Det behøver selvfølgelig ikke være sånn for deg, og jeg sprer heller ikke noe propaganda. Men det er en frivillig test å ta som alt annen oppfølging i svangerskapet, og på samme linje som med NIPT eller andre tester er det fint å ha satt seg inn i hva det innebærer.

Sniker fra juligruppa, jeg var på furuset ved forrige graviditet, der hadde de eget rom med lenestoler og skillevegg i mellom. Jeg ble så kvalm av den drikken at denne graviditeten gadd jeg ikke ta det! Fastlegen min sa det var greit altså.

Skjønner! Jeg hadde nok likevel ikke tatt den en 2. gang selv om en av søstrene mine hadde hatt diabetes :laughing002 Den er fortsatt frivillig!
Jeg er ingen lege, så når legen min anbefaler det på det sterkeste synes jeg det er viktig å høre på det :happy: i det store bildet en liten ting jeg kan gjøre for barnet mitt (og meg selv).

Back
Topp