Glukosebelastning

Bolla86

Gift med forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Junibollene 2023
Jeg fikk brev fra fastlegen min med svar på noen blodprøver her om dagen og i det brevet sto det at jeg burde bestille en glukosebelastningstest i uke 24.
Stusser litt over det da jeg ikke oppfyller noen av kravene HelseNorge skriver om hvem som bør ta testen.
Jordmor nevnte ikke noe om det når jeg var hos henne.
Hva hadde dere gjort? Bare oversett det?
Har hørt testen er ganske dritt, så vil ikke ta den om jeg ikke må…

Har ikke tatt den de to forrige svangerskapene, men er vell slik nå at det anbefales for alle å ta den uansett. Sikkert derfor legen skrev det

Fikk beskjed om at alle over 25 anbefales å ta den, men at det antagelig går ut av svangerskapsoppfølging på sikt
Sniker fra januar. Alle førstegangsfødene over 25 er anbefalt å ta den. Rettningslinjene for hvem som er anbefalt å ta den og ikke er nylig oppdatert og mange (spesielt fastleger) har kanskje ikke fått det med seg :)

Jeg fikk brev fra fastlegen min med svar på noen blodprøver her om dagen og i det brevet sto det at jeg burde bestille en glukosebelastningstest i uke 24.
Stusser litt over det da jeg ikke oppfyller noen av kravene HelseNorge skriver om hvem som bør ta testen.
Kanskje blodsukkeret var i grenseland? Eller tidligere store barn?

Kanskje du slo ut på langtidsblodsukkeret ditt i blodprøven?
Jeg tok den i mitt forrige svangerskap. Følte meg helt fin gjennom hele testen så det slår nok forskjellig ut. :) Ta med deg en bok og ligg å slapp av hvis du har mulighet til det! Jeg må ta på nytt i dette svangerskapet og kommer til å se etter en annen plass å ta det enn hos fastlegen min. Jeg måtte sitte på en stol ute på venterommet og det var ikke optimalt til tross for at jeg ikke ble dårlig. :)

Jeg tok den som student, ikke gravid, for ti år siden, og det er det VERSTE jeg har vært borti. Var som å drikke flytende sukkerspinn på steroider på tom mage. Helt grusomt. De har visstnok bedret testen siden da, heldigvis, men er uansett uaktuelt for meg å ta den nå som jeg er gravid. Jeg kommer heller bare til å måle blodsukkeret, fastende, etter 30 min og 2t etter å ha spist et karbohydratrikt måltid over 3 dager i uke 20+ og se hva blodsukkeret sier. Det var godt nok for både fastlege og jordmor.. :D

Du har fått gode svar over på hvem som er anbefalt å ta den! Jeg fikk også beskjed forrige svangerskap om at alle over 25 år anbefales å ta den. Tror nok det finnes mange verserende "skrekkhistorier" om den testen. Selvfølgelig er det ikke digg å ikke få spise frokost, men den sukkerblandingen var ikke ille i det hele tatt, jeg fikk den avkjølt og med sitronsmak tror jeg det var, så det var bare som å drikke veldig konsentrert sitronsaft. Så var det å finne frem strikketøy og en podcast eller en serie på mobilen mens jeg ventet i et par timer og tok ny måling :) Syns ikke det var spesielt forferdelig, og vet om flere av mine venninner som heller ikke syns det var noe veldig big deal :)

Kanskje blodsukkeret var i grenseland? Eller tidligere store barn?
Har ikke fått noe indikasjon på høyt blodsukker og første var bare 3240 g til tross for at hun kom 13 sager etter termin, så absolutt ingen stor baby:)
Får kanskje ringe og høre til uka tilfellet blodsukkeret faktisk er litt i grenseland…

Kanskje du slo ut på langtidsblodsukkeret ditt i blodprøven?
Jeg tok den i mitt forrige svangerskap. Følte meg helt fin gjennom hele testen så det slår nok forskjellig ut. :) Ta med deg en bok og ligg å slapp av hvis du har mulighet til det! Jeg må ta på nytt i dette svangerskapet og kommer til å se etter en annen plass å ta det enn hos fastlegen min. Jeg måtte sitte på en stol ute på venterommet og det var ikke optimalt til tross for at jeg ikke ble dårlig. :)
Står ingenting i brevet om blodsukkeret mitt på prøvene.
Men jeg får snakke med han eller jordmor til uka.
Og takk for beroligende ord og godt tips om jeg faktisk må ta den!

Du har fått gode svar over på hvem som er anbefalt å ta den! Jeg fikk også beskjed forrige svangerskap om at alle over 25 år anbefales å ta den. Tror nok det finnes mange verserende "skrekkhistorier" om den testen. Selvfølgelig er det ikke digg å ikke få spise frokost, men den sukkerblandingen var ikke ille i det hele tatt, jeg fikk den avkjølt og med sitronsmak tror jeg det var, så det var bare som å drikke veldig konsentrert sitronsaft. Så var det å finne frem strikketøy og en podcast eller en serie på mobilen mens jeg ventet i et par timer og tok ny måling :) Syns ikke det var spesielt forferdelig, og vet om flere av mine venninner som heller ikke syns det var noe veldig big deal :)
Takk for beroligende ord.
Du har nok rett i at det er skrekkhistoriene som verserer. De med dårlige erfaringer er jo ofte de som snakker høyest om det i ettertid:rolleyes:

Jeg gruet meg også litt når jeg skulle ta testen med første. Men jeg synes absolutt ikke det var noe stress. Det var som å drikke en veldig sterk saft, men du har noen minutter på å gjøre det. Så jeg tok en slurk i gangen med litt pause mellom. Ble ikke dårlig av det :happy:

Jeg droppet å ta den sist graviditet, eneste risikofaktoren var alder så snakket en del med Jm om det og vi ble enig om at jeg skulle ikke ta den. Har en annen sykdom og som gjør at jeg må passe på å spise riktig…

Helt greit når man får valget, men jeg måtte ta den sist svangerskap og det var pyton. Ba fastlegen min om å slippe denne gangen og det var helt ok.

Måtte ta den sist fordi jeg gikk opp så mye i vekt, og denne gangen pga alder sa legen, litt pyton test ja, mest fordi man ikke får spise frokost, sliter du med kvalme kan du be om å få den tidlig! Jeg er 32..

Jeg tok den sist, ble krangling mellom jordmor og fastlege om jeg hadde svangerskapsdiabetes eller ikke, endte opp med henvisning til sykehuset og DEN oppfølgingen, selv om jeg lå akkurat på grensen. Turte ikke annet enn å gå totalt sukkerfritt og målte blodsukker nesten manisk... Alt av julebakst og bursdagskaker ble endret og jeg kuttet ut poteter og pasta mm fra kosten. Selv om jeg spiste sundt fra før. Helt mot slutten testet jeg med å spise en halv sjokoladeplate, og fikk ingen reaksjon i blodsukkeret.:shifty:.. Fordelen var at jeg ikke gikk så mye opp i vekt, utenom det som kom ut igjen ved fødselen da

Back
Topp