Glukosebelastning

Lucie

Glad i forumet
Assistert-jentene
Junibollene 2023
Er dette noe alle tar uansett? Jeg er så usikker på om jeg skal ta denne. Jeg faller innenfor pga alder, men har ingen andre risikofaktorer.
Jeg har en sykdom som gjør at det er viktig å spise regelmessig så er litt bekymret for å ta denne testen siden man skal faste i så mange timer.
 
Er dette noe alle tar uansett? Jeg er så usikker på om jeg skal ta denne. Jeg faller innenfor pga alder, men har ingen andre risikofaktorer.
Jeg har en sykdom som gjør at det er viktig å spise regelmessig så er litt bekymret for å ta denne testen siden man skal faste i så mange timer.
Om du er over 25år og det er førstefødte så må du ta det.
 
Er dette noe alle tar uansett? Jeg er så usikker på om jeg skal ta denne. Jeg faller innenfor pga alder, men har ingen andre risikofaktorer.
Jeg har en sykdom som gjør at det er viktig å spise regelmessig så er litt bekymret for å ta denne testen siden man skal faste i så mange timer.
Kan du ikke faste fra kl 20.00 og ta glukosebelastningen når legekontoret åpner mellom 08-09? Jeg dro med en gang de åpnet. Følte meg hverken svimmel eller sulten pga fasten. Merket det ikke fordi jeg stoppet å spise før kl 20 og dro tidlig dagen etter. Går sikkert helt fint. Mange som tar den ;)
 
Man må ikke men det er jo anbefalt. Hvis du har en sykdom som gjør at du trenger å spise regelmessig så vet sikkert legen din dette og kan fortelle deg om du trenger å ta den eller ikke. Jeg spise på natten pga graviditeten, jeg er så mye oppe på nattestid at jeg rekker å bli sulten kl 04. Så jeg fastet fra 24 til 08.30 så måtte man holde ned drikken i 2 timer, men hadde med en banan som jeg spiste 10.30 etter prøvene var tatt. Jeg må innrømme at jeg drakk litt vann bare for å fukte munnen litt.
 
Takk for svar:) Jeg får nesten bare diskutere det med legen min. Jeg våkner ofte kl 5, blir veldig lenge å vente med å spise...
 
Er dette noe alle tar uansett? Jeg er så usikker på om jeg skal ta denne. Jeg faller innenfor pga alder, men har ingen andre risikofaktorer.
Jeg har en sykdom som gjør at det er viktig å spise regelmessig så er litt bekymret for å ta denne testen siden man skal faste i så mange timer.

Jeg hadde trøbbel med å ta glukosebelastningen, så jeg fikk lov til å måle blodsukkeret hjemme med egen maskin før frokost og to timer etter frokost, i tillegg til å ta langtidsblodsukkeret hos legen. Jordmor og sykehuset godtok resultatet. Om du ikke kan faste, så er dette et fullgodt alternativ til glukosebelastningen.
 
Jeg hadde trøbbel med å ta glukosebelastningen, så jeg fikk lov til å måle blodsukkeret hjemme med egen maskin før frokost og to timer etter frokost, i tillegg til å ta langtidsblodsukkeret hos legen. Jordmor og sykehuset godtok resultatet. Om du ikke kan faste, så er dette et fullgodt alternativ til glukosebelastningen.
Det hørtes ut som en mye bedre løsning for meg:) Da skal jeg høre med legen om det er mulig. Vet jeg bare blir så stressa hvis jeg skal gå så mange timer uten mat. Redd for at det skal skje.
 
Sist så tok jeg den pga nr 2 var så stor da han ble født. Kom to dager før termin og var nesten 4.4kg. Nr 3, frøken, var 3.9kg så ikke så stor. Så jeg tok det som en selvfølge å ta den igjen denne gang. Så var å tok den i dag :) Har for en del år siden også fått påvist nedsatt glukosetoleranse så kanskje greit å følge med.
 
Jeg har måttet ta denne testen i de to andre svangerskapene pga andre årsaker også. Personlig syns jeg testen er helt forferdelig. Men vet mange syns den er helt ok å ta.
Med nr to fikk jeg aldri gjennomført testen for jeg kastet opp og ble dårlig(uvel, kaldsvette osv). Prøvde tre ulike ganger, gikk ikke.
Denne gangen har jeg spurt legen om å slippe eller andre alternativer, då jeg er i risiko for svangerskapsdiabetes. så har fått resept på blodsukkermålings apparat og skal måle meg hver dag frem til neste kontroll. Er så letta! Heller stikke meg i fingeren istedenfor den testen. Men hør med legen din. Det er greit å sjekke om man skulle ha/få det. Det kan jo bringe en del risiko om man ikke vet om at man har det.
Har man svangerskapsdiabetes så får man god oppfølging og kan holde det i sjakk. Lykke til!
 
Jeg har måttet ta denne testen i de to andre svangerskapene pga andre årsaker også. Personlig syns jeg testen er helt forferdelig. Men vet mange syns den er helt ok å ta.
Med nr to fikk jeg aldri gjennomført testen for jeg kastet opp og ble dårlig(uvel, kaldsvette osv). Prøvde tre ulike ganger, gikk ikke.
Denne gangen har jeg spurt legen om å slippe eller andre alternativer, då jeg er i risiko for svangerskapsdiabetes. så har fått resept på blodsukkermålings apparat og skal måle meg hver dag frem til neste kontroll. Er så letta! Heller stikke meg i fingeren istedenfor den testen. Men hør med legen din. Det er greit å sjekke om man skulle ha/få det. Det kan jo bringe en del risiko om man ikke vet om at man har det.
Har man svangerskapsdiabetes så får man god oppfølging og kan holde det i sjakk. Lykke til!
Kan man få det uten å merke det? Det hørtes litt skummelt ut... Godt du slapp unna testen denne gangen og heller fikk en annen måte å kontrollerer det på. Jeg skal bestille tid hos fastlegen til uken så får jeg høre hva han sier:)
 
Back
Topp