Glukosebelastning

Annilie

Blir kjent med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Hei! Jeg skal snart ta glukosebelastningstest. Noen som vil dele sine erfaringer? Kan en feks strikke mens en venter? :happy:
Jeg fikk beskjed om å dukke opp på legekontoret fastende, ta blodprøve , drikke vann og glukoseblandingen og så sette meg i bilen for å vente i 2 timer for neste blodprøve. Hadde vært grådig greit å strikke litt av den tiden. Haha... :p

Hei! Jeg skal snart ta glukosebelastningstest. Noen som vil dele sine erfaringer? Kan en feks strikke mens en venter? :happy:
Jeg fikk beskjed om å dukke opp på legekontoret fastende, ta blodprøve , drikke vann og glukoseblandingen og så sette meg i bilen for å vente i 2 timer for neste blodprøve. Hadde vært grådig greit å strikke litt av den tiden. Haha... :p
De ville helst at jeg skulle sitte på venterommet, så jeg gjorde det. Hadde med strikketøy, så fik strikket litt, men ble utrolig trøtt, så konsentrasjonen hold ikke lenge :p

Jeg hadde med strikketøy, noen blader og hadde lastet ned noen episoder av en serie som jeg kunne se på forrige svangerskap :)

Du kan absolutt strikke ja! Bortsett fra litt ubehag nøt jeg 2 timer strikketid uten forstyrrelse! Lykke til!

Jeg såg på god morgen Norge på telefonen, med headsett såklart:) og noen episoder av en serie (korte episoder):) måtte sitte på venterommet.

jeg ble ganske kvalm, men det hadde jeg nok blitt uansett siden jeg ikke fikk spist på flere timer:hilarious:

lykke til:happy:

Jeg tok i går, og måtte sitte på venterommet - hadde vært bedre å sitte i bilen da det er bedre stoler der:p. Hadde med meg blad, strikking og fullladet mobil:)

Kan strikke ja:) Jeg lyttet til podcaster i venterommet. Det gikk fint, selv om jeg synes det var ubehagelig å faste. Drikken var veldig(!) søt, men gikk greit å få ned.

Tok testen i går og fikk svar i dag. Jeg har svangerskapsdiabetes... skal gå fint å regulere med kost tror jeg, blir bare trist å gi slipp på de deilige eplene mine!

Skal ta den neste uke når jeg er 28+1. Må vente i bilen de to timene (får ikke sitte på venterommet pga korona). Tenkte å ta med strikketøyet og pcen slik at jeg får jobbet litt :p

Jeg skal også ta den tirsdag neste uke. Lurer på om jeg også må sitte i bilen... :rolleyes:
Fikk beskjed om å sitte på venteværelse på legekontoret de to timene. Det var ikke særlig behagelig siden det var en helt vanlig rett opp og ned stol. Ble også uvel og kvalm, men det gikk over etter å ha tatt litt frisk luft på utsiden. Verdiene var bra, så fikk ikke påvist svangerskapsdiabetes.

Last edited:
Jeg tok den i går, fikk sitte på skadestuen de 2 timene og så på serie på tlf. Fikk påvist svangerskapsdiabetes i dag, satser på at det kan reguleres med kost

Når jeg tok den sist så tok jeg på sykehuset, og fikk sitte på besøksrommet/TV-stua på føden. Det var veldig behagelig. Jeg satt i sofaen og leste bok og så på tv helt alene.
Vet ikke om det er annerledes nå i disse koronatider, men du kan vel stort sett gjøre hva du vil så lenge du holder deg i ro der du får beskjed om å vente.
Noen blir kvalme av fasten og den sukkerdrikken da, så de synes kanskje det er best å bare sitte å slappe av.

Tok den i går. Ikke hørt noe om resultat enda. Trodde ikke det gikk så fort? Jeg fikk ligge på et rom mens jeg ventet.

Jeg tok den på tirsdag og det gikk veldig fint! De hadde med bringebærsmak, og den smakte sterk bringebærsaft - gikk rett ned:hilarious: fikk gå ned på venterommet i etasjen under og satt/lå i sofaen der i to timer, helt for meg selv. Var trøtt og orker ikke å strikke, såg heller på serie på mobilen:happy:
Etterpå var det rett på Godt brød for å spise påsmurt focaccia! :D Fikk lab-svar senere sammen dag, og hadde helt normale verdier:) 5,2 fastende, og 6,8 etter to timer.

Jeg tok den for et par uker siden. Selve prosessen gikk helt fint. Fikk sitte i hvilestol i tilstøtende rom. Hørte litt podcast og sovnet :)
Fikk først beskjed om at jeg nok hadde fått svangerskapsdiabetes. Test med blodsukkerapparat viste 9.1:wideyed: etter 2 timer. Dagen etter kom svar på blodprøven. Den viste 8.0! Så da ble det avblåst. Vet ikke hvorfor forskjellen ble så stor. Mulig apparatet trengte en kalibrering.

Jeg tok den for et par uker siden. Selve prosessen gikk helt fint. Fikk sitte i hvilestol i tilstøtende rom. Hørte litt podcast og sovnet :)
Fikk først beskjed om at jeg nok hadde fått svangerskapsdiabetes. Test med blodsukkerapparat viste 9.1:wideyed: etter 2 timer. Dagen etter kom svar på blodprøven. Den viste 8.0! Så da ble det avblåst. Vet ikke hvorfor forskjellen ble så stor. Mulig apparatet trengte en kalibrering.

Jeg fikk beskjed om at de apparatene kunne ha en differanse på 1 pluss/minus..
Forrige svangerskap viste målingen i fingeren 4,9. Mens da svaret kom så var den 5,4. Så måtte måle sist og.

Denne gang ble det målt 5,1 først, og da svaret kom var det 5,5 fastende. Etter 2 timer var det 5,6.
Så det er som sist - det er fastende blodsukker som er problemet her.
Fikk sitte i dagligstuen på føden og se på TV da jeg tok testen. Så siste del av ventetiden tok jordmor en svangerskapskontroll mens jeg først var der. Det fikk fokuset vekk litt fra den uggen-følelsen av sukkerlaken da. Fikk heldigvis med sitronsmak. Den er helt grei. Den med fersken er nesten umulig å få ned...

Forrige svangerskap viste målingen i fingeren 4,9. Mens da svaret kom så var den 5,4. Så måtte måle sist og.

Denne gang ble det målt 5,1 først, og da svaret kom var det 5,5 fastende. Etter 2 timer var det 5,6.
Fikk sitte i dagligstuen på føden og se på TV da jeg tok testen. Så siste del av ventetiden tok jordmor en svangerskapskontroll mens jeg først var der. Det fikk fokuset vekk litt fra den uggen-følelsen av sukkerlaken da. Fikk heldigvis med sitronsmak. Den er helt grei. Den med fersken er nesten umulig å få ned...

det fastende blodsukkeret var 4.8 med apparatet og 5 med blodprøven. Så der var forskjellen mindre og «motsatt». Jaja. Legen fastslo at her er det ingenting å bekymre seg for, så da er det greit for meg.

Lå i fosterstilling og var kvalm, begge gangene.

Hei! Tok den igår og fikk beskjed om åsitte på legekontoret! De ville ha meg under oppsyn og måtte tom si ifra hvis jeg måtte gå på do! Er vel hvis man skal bli sikkelig dårlig for er jo litt av en sukkerbombe man drikker! Koste meg med lydbok og håndarbeid ;)

Jeg tok det sist svangerskap, og jeg husker jeg syntes den ventetiden var lang. Hadde definitivt tatt med meg strikketøy (om jeg hadde kunnet strikke). Satt og surfet til jeg hadde rundet Internett. Syntes for øvrig testen var et mareritt, og har nektet å ta den denne gangen (så mulig det er annerledes nå). Jeg er nok litt ømfintlig på sånt og brekker meg lett. :)

Var stor forskjell på meg også: 4,2 på apparatet og 5,2 på lab-svaret!

Back
Topp