Glukosebelastning

En tråd i 'Mars 2020' startet av Blomsterguri, 16 Sep 2019.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Blomsterguri Flørter med forumet Marsboere 2020 Assistert-jentene Sommerfuglene

Dere som har tatt glukosebelastning; måtte dere vente de to timene på venterommet eller hadde legekontoret et eget rom/annet rom du ventet på?
    Jeg skjønner jo egentlig at det er mitt eget legekontor jeg bør snakke med for å finne ut hvordan de gjør det der da, men men :hilarious:
    Har ikke bestilt meg time til glukosebelastning enda siden det er så langt frem i tid, men kjenner at det jeg gruer meg mest til er ventinga (i tilfelle det må gjøres på venterommet).
    Som dere kanskje forstår så er jeg ikke noe særlig glad i venterom:hilarious:

2. Eskimonika Forumet er livet Tilgangsansvarlig Marsboere 2020 Septemberhjertene 2018 Himmelbarn VIP August 2018 Assistert-jentene Februarbarna 2020

Satt på venterommet sist. Hadde med noe å lese på og power bank.
    Ene gangen hadde jeg legetime ila ventetiden. Det som var irriterende da var at den gode plassen var opptatt da jeg kom ut igjeb

3. Veivalsa Forumet er livet Himmelbarn Febbisbebbis'18 Snøfnuggene 2018

Sniker
    Jeg fikk et eget rom med senk/benk å ligge på. Spør om de har den muligheten :) her var det drop in på den testen, måtte bare være der så tidlig som mulig. Og det vil man jo gjerne i og met at man skal ta testen fastende :p

• Liker Liker x 1
  4. Tiaso Elsker forumet Marsboere 2020 ❤ Oktoberbaby 2016 ❤

Satt på venterommet, men fikk etterhvert legge meg inn på laben da jeg ble veldig dårlig.

5. Mina Gift med forumet ♡Junigull 2016♡ Påskekyllingene 2020 Assistert-jentene Sommerfuglene

I hvilken uke skal glukosebelastningen tas?

6. Elentári Glad i forumet Marsboere 2020

Mellom uke 24-28 :)

7. Mina Gift med forumet ♡Junigull 2016♡ Påskekyllingene 2020 Assistert-jentene Sommerfuglene

Ok, leeeenge til med andre ord. Da skal jeg ikke purre på det.

8. KristineBO Flørter med forumet Marsboere 2020

Jeg tok den i uke 14, legen sa det var helt ok å ta den da. Måtte sitte og vente på venterommet, sykepleieren sa at hele vitsen med å ta testen ble borte om jeg gikk noe sted (hadde lyst til å gå på jobb som er 5 minutter unna legekontoret). Jeg kom når legekontoret åpnet, kapret den beste sitteplassen og hadde med meg en bok slik at tiden gikk litt raskere.

9. Eskimonika Forumet er livet Tilgangsansvarlig Marsboere 2020 Septemberhjertene 2018 Himmelbarn VIP August 2018 Assistert-jentene Februarbarna 2020

Enkelte grupper med enda økt risiko, ihvertfall overvektige gravide, anbefales å ta glukosebelastning omkring 14-16 uker og så igjen senere i svangerskapet

10. Jolanda Forumet er livet Desemberlykke2017 Februarbarna 2020

Jeg måtte sitte på en pinnestol på venterommet.

11. Lilletrille256 Andre møte med forumet

Å, jeg er svært overvektig men jordmor sa ikke noe om dette til meg da jeg var på første time.. :wideyed:

12. Tussi86 Glad i forumet Marsboere 2020

Hvor har du dette fra? På helsenorge sin side står det at noen kan få HbA1c blodprøve rundt uke 16. Blant annet de meg bmi over 30. Dette er ikke det samme som glukosebelastning.

13. Kristine-94 Blir kjent med forumet Marsboere 2020

Det er også ganske vanlig å ta glukosebelastning på blodprøvepoliklinikken på sykehus, der jeg jobber har vi to glukosebelastninger hver dag. Og vi har eget rom der de kan sitte.

En av fordelene med å jobbe på sykehuslab er at jeg kan ta glukosebelastningen på jobb, og sitte på pauserommet :happy:

• Liker Liker x 2
  14. Eskimonika Forumet er livet Tilgangsansvarlig Marsboere 2020 Septemberhjertene 2018 Himmelbarn VIP August 2018 Assistert-jentene Februarbarna 2020

Det er jeg fullstendig klar over, men min lege har retningslinjer som sier det (forrige svangerskap) og JM viste meg papirer fra sykehus (ikke mitt) som også viser det er anbefalinger da

15. Eskimonika Forumet er livet Tilgangsansvarlig Marsboere 2020 Septemberhjertene 2018 Himmelbarn VIP August 2018 Assistert-jentene Februarbarna 2020

Så deilig!

16. Tussi86 Glad i forumet Marsboere 2020

Så rart at de har andre anbefalinger enn de fra Helsedirektoratet...

17. Eskimonika Forumet er livet Tilgangsansvarlig Marsboere 2020 Septemberhjertene 2018 Himmelbarn VIP August 2018 Assistert-jentene Februarbarna 2020

Dette gjaldt spesielt ift oppfølging av overvektige gravide. Flere sykehus som har eget opplegg for det

18. Mammatortuga Forelsket i forumet Marsboere 2020

Mente å ha hørt at det stilles kun krav til førstegangsfødende

19. Eskimonika Forumet er livet Tilgangsansvarlig Marsboere 2020 Septemberhjertene 2018 Himmelbarn VIP August 2018 Assistert-jentene Februarbarna 2020

Feil
    Men førstegangsfødende over 25 år anbefales uavhengig av bmi

Del denne siden